Kontrolór mýta súťažiť nemusí

Firma Logica nemá konkurenciu v súťaži o to, kto bude kontrolovať, či SkyToll poctivo vyberá mýto od nákladiakov a autobusov.

Bratislava - Ďalším víťazom v mýtnom tendri bude s najväčšou pravdepodobnosťou firma Logica. A zasa je to súťaž s jedným záujemcom. Tentoraz sa „súťaží" o nezávislého znalca, teda o firmu, ktorá bude dohliadať na prevádzkovateľa mýtneho systému, firmu SkyToll. Odhadovaná cena zákazky je vyše 33 miliónov eur.

„Máme jedného záujemcu, podľa mojich informácií splnil podmienky tendra," povedal včera šéf Národnej diaľničnej Igor Choma, ktorá tender vyhlásila. Tým záujemcom je firma Logica. Či už padlo definitívne rozhodnutie, nevedel povedať.

Záujem o zákazku však prejavilo viac firiem: „O súťažné podklady požiadalo 20 spoločností z celého sveta," povedal v septembri hovorca Národnej diaľničnej Marcel Jánošík.

Ako je možné, že záujem o tender na nezávislého znalca v mýtnom systéme za vyše 33 miliónov eur prejavilo 20 firiem z celého sveta, ale ponuku predložila len jedna?

Diskriminačné kritériá

Prečo si to napokon nádejní znalci rozmysleli? Odpoveď naznačuje Karl-Heinz Ambrosch zo spoločnosti Arsenal Research, ktorá robí dozor v rakúskom mýtnom systéme. „Oficiálne sme si vyzdvihli súťažné podklady, ale nebolo možné splniť kritériá týkajúce sa predchádzajúcich skúseností," povedal Ambrosch.

Podmienkou účasti v tendri bola okrem mnohých technických podmienok napríklad aj účasť na projekte, ktorý bol realizovaný v rokoch 2005 až 2008 a jeho hodnota je minimálne 3,2 milióna eur. Rakúsky mýtny systém nevyhovoval, pretože bol daný do prevádzky v roku 2004. „Jediným projektom, ktorý vôbec podmienky tendra spĺňal, bol ten, čo je v Česku," povedal Ambrosch. Českým mýtnym znalcom je práve Logica.

Choma uznáva, že podmienky boli nastavené veľmi prísne.  „Zavádzame akýsi extra systém, ktorý je naozaj špičkový v rámcie únie, a potrebujeme naň mať aj extra špičkových odborníkov," povedal.

Rakúsky znalec nebol z našej súťaže jediný sklamaný. Ulrich Schwerhoff, ktorého firma audituje nemecké mýto, sa tiež chcel zapojiť do súťaže.

Nedostal sa ani k tendrovej dokumentácii. „Komunikovali sme posledných šesť mesiacov s diaľničnou spoločnosťou a inými vládnymi organizáciami, aby sme o procedúre zistili viac. Dostávali sme mätúce odpovede na otázky, kedy a kde bude tender zverejnený," povedal Schwerhoff. Tender podľa jeho slov nebol zverejnený ani v európskom vestníku verejného obstarávania.

Schwerhoff sa tak nedozvedel to, o čom ho napokon informovala Nemecko­slovenská obchodná komora v e­maile: „Verejné obstarávanie bolo vyhlásené 28. júla na stránke Úradu pre verejné obstarávanie a je už medzitým uzavreté."

Logice je naše mýto blízke

Firme Logica bolo naše mýto blízke už dávno predtým, než sa rozhodla súťažiť o znalecký post.  Senior konzultant firmy - Ľuboš Wedochovič - bol totiž členom komisie, ktorá hodnotila ponuky uchádzačov o prevádzku nášho mýtneho systému.

Komisia napokon rozhodla: traja lacnejší uchádzači boli vyradení. Rozdiel medzi najdrahšou a najlacnejšou ponukou je vyše 200 miliónov eur. Podľa Chomu bola účasť Wedochoviča v komisii výhodou. Pozná totiž systém, a tak môže veľmi prísne kontrolovať SkyToll.

Spoločnosť Logica sa však ocitla už aj na zozname subdodávateľov pre slovenský mýtny systém. Do svojej ponuky ju totiž zahrnulo víťazné konzorcium SanToll/Ibertax, ktoré teraz vystupuje pod názvom SkyToll. Má prevádzkovať a postaviť elektronický mýtny systém zhruba za 852 miliónov eur.

Logica však subdodávateľom pre naše mýto podľa SkyToll nie je a ani sa to neplánuje. „Spoločnosť SkyToll predložila Národnej diaľničnej len informatívny zoznam potenciálnych subdodávateľov pre projekt elektronického výberu mýta," povedala v septembri Lenka Lendacká, hovorkyňa SkyToll.  Okolnosti tendra na znalca sú podľa opozičného poslanca Ivana Štefanca (SDKÚ) len ďalším dôkazom toho, že celý mýtny tender od začiatku neprebehol štandardne. Teraz navyše štát stratí kontrolu nad extra drahým výberom mýta.

Ide o to, že znalec má kontrolovať, či SkyToll vyberá mýto poctivo a či teda kamióny nejazdia po našich cestách načierno. Vyberať peniaze je pritom základný cieľ celého elektronického mýta. „Keďže súťaž na znalca neprebehla štandardne, tak je aj celá jeho kontrola spochybnená," povedal. Pre mýtny tender začala voči Slovensku konanie aj Európska komisia.

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Vláda odklepla Doležalovu novelu cestného zákona. Dočkáme sa diaľnice do Košíc?

Predĺženie vyvlastnenia pozemkov pod cestami na ďalších desať rokov, definícia cesty i komunikácie...

Zmenou cestného zákona sa umožní vyvlastnenie pozemkov pod diaľnicami

Nanovo by sa malo vymedziť cestné ochranné pásmo, ktoré už nebude viazané na dopravné značky, ale...

Kauza Machnáč: Pamiatka chátra, súkromníkovi ju chcú vyvlastniť

Inštitút vyvlastnenia sa má prvýkrát využiť na odobratie historickej nehnuteľnosti nezodpovednému...

Doležal má recept na zrýchlenie výstavby diaľnic - vyvlastnenie

Budovanie diaľnic u nás pripomína nekonečný príbeh. Nestavajú sa však pomaly len pre chýbajúce...

Zmena cestného zákona môže pomôcť vyvlastniť pozemky pod diaľnicami

MDV podotýka, že v súčasnosti platná právna úprava neumožňuje pri líniových stavbách oznamovať...

Viceprimátorka Štasselová: Holý počíta s vyvlastňovaním pre nájomné byty

Prostriedky chceme čerpať zo Štátneho fondu rozvoja bývania a spolupracovať s finančnými partnermi...

Gyimesi: Benešove dekréty sú stále živé. Dochádza ku konfiškácii na základe národnosti

Poslanec za hnutie OĽaNO tejto súvislosti priblížil dva čerstvé prípady.

Prvé kilometre - video dokument o stavbe diaľnice D1 z roku 1970

Nad všetky očakávania intenzívny rast dopravy v mestách a na cestách vyžaduje nevyhnutne stavbu...

Premiér Matovič chce od základu zmeniť stavebné konanie

Predstava predsedu vlády je vložiť veľkú právomoc do rúk projektantov. Tí majú mať v rukách...