Košický kraj chce zakázať kamióny na svojich cestách

Kraj už nechce čakať na opätovné schvaľovanie novely cestného zákona. Nadrozmerným nákladným autám chce zakázať vstup na svoje cesty značkami.

Košice - Po tom, čo v parlamente neprešla časť vládnej novely cestného zákona, ktorou sa mala odstrániť nákladná tranzitná doprava z ciest II. a III. triedy, plánuje Košický samosprávny kraj (KSK) ako ich vlastník pristúpiť k „náhradnému“ riešeniu.

V spolupráci s obvodnými a krajským úradom dopravy, resp. ministerstvom dopravy plánuje v križovatkách vybraných ciest osadiť dopravné značky obmedzujúce vjazd nákladných vozidiel na ich cesty.

Chcú eliminovať špekulantov

KSK chce týmto činom zamedziť ďalšiemu poškodzovaniu svojich ciest nielen nákladiakmi s nadmernými nákladom, ale aj špekulantom, ktorí nechcú platiť mýto za diaľnice, resp. cesty 1. triedy, a tie potom obchádzajú po „okreskách“.

Najviac takto zneužívané cesty sú v okolí U. S. Steelu, priemyselného parku Kechnec, kameňolomov, hraničného priechodu v Milhosti a súbežné komunikácie s cestami I. triedy, ako je napr. Košice - Slanec. Mimo Košíc je to napr. cesta v Hnileckej doline či úsek medzi Spišským Štvrtkom a Smižanmi, resp. Spišské Podhradie - Krompachy.

Vo Vajkovciach si kamióny urobili skratku

Isté obmedzenia nákladnej dopravy už boli realizované napríklad na ceste medzi Čaňou, Ždaňou a Nižnou Myšľou, resp. Košickými Oľšanmi, Rozhanovcami a Vajkovcami, no tie zatiaľ sľubovaný efekt nepriniesli. Potvrdil nám to aj starosta Vajkoviec Ladislav Balla (SaS).

„Cez našu obec si bežne skracujú cesty kamionisti a nákladné autá, ktoré schádzajú z diaľnice, idú smerom na Zemplín a naopak. Teraz síce rekonštruujeme most a máme osadenú značku zákaz vjazdu pre vozidlá nad 3,5 tony, no cez deň sem každú hodinu príde možno 20 nákladných aút. Už som sem viackrát pozýval aj policajtov, aby nemerali len rýchlosť, ale napríklad aj  hmotnosť vozidiel, či nie sú preťažené, ale odpoveďou mi bolo, že majú svoj plán práce a náš okres je veľký. Chápem, že tam nemôžu stáť stále alebo celý deň, no už by sa v tom mal urobiť poriadok. Preto súhlasím s iniciatívou kraja, úplne najlepšie by bolo, keby sa dala dopravná značka už v Košických Oľšanoch a kamionisti by si prestali skracovať cestu okolo nás. Potom sa nečudujme, že cesty sú také deravé, keď nám ich takto ničia,“ povedal nám L. Balla.

Župan Trebuľa: Naše cesty zneužívajú neplatiči mýta

Nielen cesta z Košických Oľšian cez Rozhanovce a Vajkovce k diaľnici do Prešova, ale aj desiatky ďalších nebola konštruovaná na súčasnú záťaž. Podľa župana Zdenka Trebuľu evidujú problém s poškodzovaním ciest od zavedenia elektronického mýta v roku 2010.

„Prejavuje sa to aj na cestách,  ktoré sme čerstvo opravili z požičaných peňazí alebo prostriedkov EÚ. Problémy spôsobujú ťažké nákladné autá a kamióny, ktoré sa tam presunuli, aby ušetrili. Zaregistrovali sme tiež zvýšený počet žiadostí o obmedzenie nákladnej dopravy. Obracajú sa na nás občania i starostovia, pretože sa im v obciach zvyšuje hlučnosť, prašnosť, otrasy, je ohrozená bezpečnosť obyvateľov. Tento vážny problém neriešime len v našom kraji,“ uviedol s tým, že konkrétne zoznamy úsekov ciest chcú oznámiť až vtedy, keď budú definitívne schválené ministerstvom.

V súčasnosti sa obmedzenie tranzitnej nákladnej dopravy na cestách II. a III. triedy dá riešiť len dopravným značením. Každý samosprávny kraj predložil ministerstvu dopravy zoznam ciest, resp. križovatiek, na ktorých požaduje obmedzenie tranzitnej nákladnej dopravy dopravným značením. Poskytnuté podklady v súčasnosti spracováva ministerstvo. Keďže sa však zatiaľ nepodarilo presadiť zmenu legislatívy, na cestách zrejme budú  obmedzenia dopravnými značkami len ako dočasné riešenie.

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Autá idúce do zoo stáli až v strede Kavečian. To som nezažil, vraví starosta

Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...

Územný plán nie je omaľovánka, poslanci často nevedia, čo schvaľujú (rozhovor)

Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...

Lehota pri vyvlastnení pozemkov pod diaľnicami sa predĺži, schválili poslanci

Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.

Vysporadúvajú pozemky pod obecnými cestami

NOVOŤ. Obecný úrad teší veľký záujem zo strany občanov dohodnúť sa a pozemky pod cestami obci...

Vláda odklepla Doležalovu novelu cestného zákona. Dočkáme sa diaľnice do Košíc?

Predĺženie vyvlastnenia pozemkov pod cestami na ďalších desať rokov, definícia cesty i komunikácie...

Zmenou cestného zákona sa umožní vyvlastnenie pozemkov pod diaľnicami

Nanovo by sa malo vymedziť cestné ochranné pásmo, ktoré už nebude viazané na dopravné značky, ale...

Kauza Machnáč: Pamiatka chátra, súkromníkovi ju chcú vyvlastniť

Inštitút vyvlastnenia sa má prvýkrát využiť na odobratie historickej nehnuteľnosti nezodpovednému...

Doležal má recept na zrýchlenie výstavby diaľnic - vyvlastnenie

Budovanie diaľnic u nás pripomína nekonečný príbeh. Nestavajú sa však pomaly len pre chýbajúce...

Zmena cestného zákona môže pomôcť vyvlastniť pozemky pod diaľnicami

MDV podotýka, že v súčasnosti platná právna úprava neumožňuje pri líniových stavbách oznamovať...