Košický kraj chce zakázať kamióny na svojich cestách

Kraj už nechce čakať na opätovné schvaľovanie novely cestného zákona. Nadrozmerným nákladným autám chce zakázať vstup na svoje cesty značkami.

Košice - Po tom, čo v parlamente neprešla časť vládnej novely cestného zákona, ktorou sa mala odstrániť nákladná tranzitná doprava z ciest II. a III. triedy, plánuje Košický samosprávny kraj (KSK) ako ich vlastník pristúpiť k „náhradnému“ riešeniu.

V spolupráci s obvodnými a krajským úradom dopravy, resp. ministerstvom dopravy plánuje v križovatkách vybraných ciest osadiť dopravné značky obmedzujúce vjazd nákladných vozidiel na ich cesty.

Chcú eliminovať špekulantov

KSK chce týmto činom zamedziť ďalšiemu poškodzovaniu svojich ciest nielen nákladiakmi s nadmernými nákladom, ale aj špekulantom, ktorí nechcú platiť mýto za diaľnice, resp. cesty 1. triedy, a tie potom obchádzajú po „okreskách“.

Najviac takto zneužívané cesty sú v okolí U. S. Steelu, priemyselného parku Kechnec, kameňolomov, hraničného priechodu v Milhosti a súbežné komunikácie s cestami I. triedy, ako je napr. Košice - Slanec. Mimo Košíc je to napr. cesta v Hnileckej doline či úsek medzi Spišským Štvrtkom a Smižanmi, resp. Spišské Podhradie - Krompachy.

Vo Vajkovciach si kamióny urobili skratku

Isté obmedzenia nákladnej dopravy už boli realizované napríklad na ceste medzi Čaňou, Ždaňou a Nižnou Myšľou, resp. Košickými Oľšanmi, Rozhanovcami a Vajkovcami, no tie zatiaľ sľubovaný efekt nepriniesli. Potvrdil nám to aj starosta Vajkoviec Ladislav Balla (SaS).

„Cez našu obec si bežne skracujú cesty kamionisti a nákladné autá, ktoré schádzajú z diaľnice, idú smerom na Zemplín a naopak. Teraz síce rekonštruujeme most a máme osadenú značku zákaz vjazdu pre vozidlá nad 3,5 tony, no cez deň sem každú hodinu príde možno 20 nákladných aút. Už som sem viackrát pozýval aj policajtov, aby nemerali len rýchlosť, ale napríklad aj  hmotnosť vozidiel, či nie sú preťažené, ale odpoveďou mi bolo, že majú svoj plán práce a náš okres je veľký. Chápem, že tam nemôžu stáť stále alebo celý deň, no už by sa v tom mal urobiť poriadok. Preto súhlasím s iniciatívou kraja, úplne najlepšie by bolo, keby sa dala dopravná značka už v Košických Oľšanoch a kamionisti by si prestali skracovať cestu okolo nás. Potom sa nečudujme, že cesty sú také deravé, keď nám ich takto ničia,“ povedal nám L. Balla.

Župan Trebuľa: Naše cesty zneužívajú neplatiči mýta

Nielen cesta z Košických Oľšian cez Rozhanovce a Vajkovce k diaľnici do Prešova, ale aj desiatky ďalších nebola konštruovaná na súčasnú záťaž. Podľa župana Zdenka Trebuľu evidujú problém s poškodzovaním ciest od zavedenia elektronického mýta v roku 2010.

„Prejavuje sa to aj na cestách,  ktoré sme čerstvo opravili z požičaných peňazí alebo prostriedkov EÚ. Problémy spôsobujú ťažké nákladné autá a kamióny, ktoré sa tam presunuli, aby ušetrili. Zaregistrovali sme tiež zvýšený počet žiadostí o obmedzenie nákladnej dopravy. Obracajú sa na nás občania i starostovia, pretože sa im v obciach zvyšuje hlučnosť, prašnosť, otrasy, je ohrozená bezpečnosť obyvateľov. Tento vážny problém neriešime len v našom kraji,“ uviedol s tým, že konkrétne zoznamy úsekov ciest chcú oznámiť až vtedy, keď budú definitívne schválené ministerstvom.

V súčasnosti sa obmedzenie tranzitnej nákladnej dopravy na cestách II. a III. triedy dá riešiť len dopravným značením. Každý samosprávny kraj predložil ministerstvu dopravy zoznam ciest, resp. križovatiek, na ktorých požaduje obmedzenie tranzitnej nákladnej dopravy dopravným značením. Poskytnuté podklady v súčasnosti spracováva ministerstvo. Keďže sa však zatiaľ nepodarilo presadiť zmenu legislatívy, na cestách zrejme budú  obmedzenia dopravnými značkami len ako dočasné riešenie.

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Viceprimátorka Štasselová: Holý počíta s vyvlastňovaním pre nájomné byty

Prostriedky chceme čerpať zo Štátneho fondu rozvoja bývania a spolupracovať s finančnými partnermi...

Gyimesi: Benešove dekréty sú stále živé. Dochádza ku konfiškácii na základe národnosti

Poslanec za hnutie OĽaNO tejto súvislosti priblížil dva čerstvé prípady.

Prvé kilometre - video dokument o stavbe diaľnice D1 z roku 1970

Nad všetky očakávania intenzívny rast dopravy v mestách a na cestách vyžaduje nevyhnutne stavbu...

Premiér Matovič chce od základu zmeniť stavebné konanie

Predstava predsedu vlády je vložiť veľkú právomoc do rúk projektantov. Tí majú mať v rukách...

Otrasy z cesty sa prenášajú na môj dom. Ktorý úrad má povinosť nariadiť nápravu?

Pri našom dome vedie cesta 1. triedy. V poslednej dobe sa stav komunikácie zhoršil natoľko, že pri...

Čo je to jednoduchá stavba podľa stavebného zákona?

Stavebný zákon definuje takzvané "jednoduché stavby". Pozor, pod pojmom "drobné stavby" rozumie...

Čo je to drobná stavba podľa stavebného zákona?

Prečo rozlišovať, čo je a čo nie je drobná stavba? Pretože na drobné stavby nie je potrebné...

Sused chce postaviť dom 1 meter od môjho pozemku. Čo sa dá robiť?

Pokiaľ Váš sused ešte nemá vydané územné rozhodnutie resp. stavebné povolenie, uplatnite aktívne...

O verejnom záujme sa rozhoduje v správnom konaní, upozorňuje ministerstvo dopravy

Poslanci za SaS navrhli zrušiť zákon, ktorý umožňuje vyvlastňovanie v súkromnom záujme.

Poslanci z klubu SaS chcú zrušiť zákon, ktorý umožňuje vyvlastňovanie

Poslanci tvrdia, že zákon umožňuje vyvlastňovanie v súkromnom záujme.