Kradnúť sa nemá ani s dobrým úmyslom

Ani verejný záujem neznamená, že slušnosť sa musí skloniť pred hrubosťou.

Stretla som nedávno priateľku advokátku. S trochou irónie a cynizmu povedala, že kým bude vládnuť súčasná koalícia, advokáti majú o robotu postarané. Zákon o mimoriadnych opatreniach na urýchlenie výstavby diaľnic zrejme zamestná nielen právnikov.

Je to vážny zákon, najmä preto, že nie je o diaľniciach, ale o charaktere štátu. Je o tom aký je vzťah štátu k individuálnym právam a k občianskym slobodám. Zákon je o tom, že k žiadosti o stavebné povolenie netreba priložiť doklad o tom, že investor je vlastníkom, ale stačí doložiť úkon na získanie vlastníctva. A možno začať stavať. Alebo búrať. Súčasťou stavebného povolenia sú totiž aj všetky súvisiace rozhodnutia teda aj povolenia na odstránenie stavieb v trase diaľnice, ktoré je nevyhnutné asanovať. Vlastník bude mať platný list vlastníctva, investor bude mať v ruke stavebné povolenie. Čo si počne polícia, keď pri konflikte bude vážiť, ktorý z dvoch platných, navzájom sa popierajúcich, dokumentov je platnejší. Je takmer isté, že takéto spory skončia pred ústavným súdom a dokonca v Štrasburgu.

Schopnosť rýchlo pozemky vykúpiť alebo aspoň skrátiť proces vyvlastnenia, nahradí štát aroganciou moci a hochštaplersky sa spoľahne na to, že do kolaudácie všetko stihne.

Výstavba diaľnic sa pravdepodobne nikdy a nikde nevyhne konfliktu medzi verejným záujmom a individuálnymi právami. Cesta je nepochybne verejný záujem, pred ktorým individuálne záujmy ustupujú.  Neznamená to, že slušnosť sa musí skloniť pred hrubosťou.

Zákon o mimoriadnych opatreniach na urýchlenie výstavby diaľnic zapadá do mozaiky viacerých právnych predpisov, ktorými vláda preferuje verejný záujem spôsobom, ktorý vyvoláva pochybnosť o ústavnosti a istotu o neslušnosti.

Slovensko diaľnice potrebuje, ale nie za každú cenu. Najmä nie za cenu obetovania základných hodnôt. Kradnúť sa nemá ani s dobrým úmyslom.

Zákon zakladá riešenie, ktoré je v konečnom dôsledku v rozpore s verejným záujmom. V rozpore s verejným záujmom preto, pretože zneistí investorov.  Jedným z indikátorov pri rozhodovaní investorov je spôsob akým sa krajina správa k vlastníckemu právu a ako chráni vlastníctvo.

Argument, že výnimočná situácia vyžaduje výnimočné postupy je slabučký a nedôveryhodný. Pre šliapanie po vlastníckych právach je dnes ospravedlnením diaľnica. Zajtra ním môže byť jadrová elektráreň, pozajtra iný projekt.

Vládnu koalíciu netreba upodozrievať z toho, že chce dať prácu právnikom. Robí to nechtiac a aj zle.

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Strategické investície sa majú zrýchliť, ale s rizikom oslabenia vlastníckych práv, poslanci prelomili prezidentkino veto

V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...

Štát pre novú investíciu vykupuje pozemky, majiteľom sa cena nepáči. No ak nepredajú, hrozí im vyvlastnenie

Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená....

Nový stavebný zákon: Prehľad základných princípov nového zákona

Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...

Výstavba diaľnic sa má urýchliť, prezidentka odobrila novelu zákona

V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...

Novela zákona urýchli výstavbu diaľnic aj o viac ako rok, vyhlásil Doležal

Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...

Obchvat Prešova začne fungovať, no východ potrebuje 15-násobne viac diaľnic a ciest

Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...

VIA IURIS: Novela zákona o výstavbe diaľnic je v rozpore s ústavou

VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...

Autá idúce do zoo stáli až v strede Kavečian. To som nezažil, vraví starosta

Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...

Územný plán nie je omaľovánka, poslanci často nevedia, čo schvaľujú (rozhovor)

Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...

Lehota pri vyvlastnení pozemkov pod diaľnicami sa predĺži, schválili poslanci

Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.