Kríza môže predražiť PPP­ diaľnice

Miliardové investície vlády napríklad do ciest nemusia byť momentálne najvýhodnejšie. Úvery totiž zdražujú.

Bratislava - Banky na Slovensku síce nemajú problém s peniazmi na požičiavanie, tak ako banky v eurozóne, predsa však budú musieť prispôsobiť cenu úverov.

To nemusia byť najlepšie podmienky na začiatok takých veľkých a drahých projektov formou verejno­súk­romného partnerstva (PPP), ktorých vláda v poslednom čase rozbehla niekoľko. Ceny úverov totiž rastú a ešte zrejme aj budú. Banky v eurozóne totiž majú problém.

„Európske banky sa pasujú s nedostatkom zdrojov, a tak sú si ochotné požičiavať len za dosť vyššie sadzby, pričom ich nárast do určitej miery ovplyvnila aj hypotekárna kríza vo svete,“ vysvetľuje Eva Sárazová, analytička Poštovej banky.

Naše banky majú na požičiavanie, európske nie

O rozdieloch medzi našimi a európskymi bankami hovorí aj analytik Volksbank Vladimír Vaňo. Podľa neho majú európske banky požičaných od Európskej centrálnej banky 466 miliárd eur (vyše 14 biliónov korún), zatiaľ čo naše banky naopak ukladajú prebytočné peniaze, ktoré nie je komu požičať, do slovenskej centrálnej banky. V tomto prípade ide o 370 miliárd korún (12,28 miliardy eur). Práve pre nedostatok peňazí na požičiavanie a nedôveru európskych bánk sú úvery drahšie. Banky v Európe si navzájom požičajú peniaze na šesť mesiacov pri úroku 5,16 percenta.

Vaňo nevidí veľkú pravdepodobnosť, že by sa táto sadzba príliš znížila až do nášho vstupu do eurozóny. Naše banky, ktoré si požičajú peniaze pri 4,43­percentných úrokoch, však budú musieť prijať európske úroky.

Od toho, za koľko si banky požičajú navzájom, sa odvíja aj cena úveru pre podnikateľov. Vyzerá to tak, že investovať sa momentálne nie veľmi oplatí.

Drahšie úvery sa môžu týkať aj PPP

Preto je otázne, či je práve vhodné obdobie rozbiehať také veľké a drahé PPP projekty, ako je výstavba diaľnic za vyše 100 miliárd korún (3,3 miliardy eur).

Analytik Tatrabanky Róbert Prega tvrdí, že nárast nákladov môže byť ešte výraznejší pri dlhodobých úveroch. Dôvodom môžu byť vyššie príplatky spôsobené nedostatkom peňazí či vyššia riziková prirážka. „Vzhľadom na nárast rizikovej citlivosti investorov však cena úverových zdrojov pre súkromné firmy vzrástla od leta minulého roka výraznejšie než výnosy štátnych dlhopisov. Preto investori, ktorí sa chcú zapojiť do PPP projektov, môžu byť pod zvýšeným tlakom preniesť rastúce finančné náklady do celkovej ceny projektov,“ povedal Prega.

Súhlasí aj Vaňo, pripomína však, že investor má viaceré možnosti. Môže sa napríklad snažiť presvedčiť štát, aby mu poskytol určité garancie. „Štát je potom v nevýhodnej situácii, sám si totiž dokáže požičať lacnejšie,“ povedal. Ministerstvo dopravy na naše otázky včera nestihlo odpovedať.

 

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Strategické investície sa majú zrýchliť, ale s rizikom oslabenia vlastníckych práv, poslanci prelomili prezidentkino veto

V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...

Štát pre novú investíciu vykupuje pozemky, majiteľom sa cena nepáči. No ak nepredajú, hrozí im vyvlastnenie

Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená....

Nový stavebný zákon: Prehľad základných princípov nového zákona

Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...

Výstavba diaľnic sa má urýchliť, prezidentka odobrila novelu zákona

V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...

Novela zákona urýchli výstavbu diaľnic aj o viac ako rok, vyhlásil Doležal

Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...

Obchvat Prešova začne fungovať, no východ potrebuje 15-násobne viac diaľnic a ciest

Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...

VIA IURIS: Novela zákona o výstavbe diaľnic je v rozpore s ústavou

VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...

Autá idúce do zoo stáli až v strede Kavečian. To som nezažil, vraví starosta

Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...

Územný plán nie je omaľovánka, poslanci často nevedia, čo schvaľujú (rozhovor)

Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...

Lehota pri vyvlastnení pozemkov pod diaľnicami sa predĺži, schválili poslanci

Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.