Nové a nové požiadavky na súkromné diaľnicie dostáva na stôl minister dopravy. Banky chcú záruky, koncesionár zasa zvýšiť cenu.
Bratislava - Do konca júna bol minister dopravy Ľubomír Vážny ochotný čakať na finančné uzatvorenie prvej súkromnej cesty - R1 z Nitry do Tekovských Nemiec. Či sa dohodli a aká je konečná cena za R1, však včera nebolo známe.
„Je to rokovanie, ktoré si vyžaduje viac času a skúma sa," povedal včera hovorca rezortu Stanislav Jurikovič. Do polovice júla by mal byť podľa neho prvý projekt verejno-súkromného partnerstva (PPP) definitívne uzatvorený.
Či a za akú cenu sa podarilo zohnať peniaze na R1, nám včera nepovedali ani zástupcovia firmy Granvia Construction, ktorá má súkromnú cestu postaviť.
Vládu pritom tlačí kríza, proti ktorej mali pomôcť aj projekty PPP. Dnes sa však zdá, že minister čelí tlaku bánk a samotného víťazného koncesionára na R1 - Vinci a ABN Amro. Ten vysúťažil balík PPP s cenou 1,5 miliardy eur.
Podľa informácií z portálu infranews si chce dnes cenu zvýšiť o ďalších 25 percent. Ponuka, s ktorou súťažil, je pritom len vyjadrením súčasnej hodnoty 3,465 miliardy eur, ktorú za zaplatíme za 30 rokov prevádzky diaľnice.
Jasné je však zatiaľ to, že vláda sa snaží vyjsť v ústrety bankám aspoň v legislatívnej oblasti: včera parlamentom narýchlo prešla novela zákona o verejnom obstarávaní. Vďaka nej bude možné napadnúť koncesnú zmluvu len do 30 dní. Predtým na to bol rok. Banky však chcú ešte čosi navyše - takzvaný underpinning. Štát sa má zaručiť za 90 percent peňazí, ktoré na PPP požičajú. V pondelok to priznal premiér Robert Fico. Takúto záruku by zrejme akceptoval, keby banky znížili úroky, keď cena peňazí poklesne.
Podľa infranews však „náš" underpinning nie je príliš výhodný. Na porovnanie, cesta M25 PPP v Anglicku má štátne ručenie do výšky 60 percent. Oproti tomu, čo chcú banky u nás, je to horšie aj o to, že v Anglicku štát ručí len vtedy, keď už je cesta v prevádzke, na Slovensku aj počas výstavby.
Keby štát podpísal takúto záruku, znamenalo by to, že aj keby stavebná firma nepostavila cestu v takej kvalite a tak rýchlo, ako si to objednal, musí banke zaplatiť. Jan Škurek z českého PPP centra hovorí, že by sa takáto záruka mala prejaviť v nižšej marži bánk. „Písané pravidlo to však nie je," povedal.
Minister Vážny už dávnejšie informoval, že keď k finančnému uzatvoreniu nedôjde, má v pláne diaľnice stavať cez rozpočet a za eurofondy. V Európskom vestníku už predbežne informoval o verejnom obstarávaní na úsek R1.
PPP, výstavba a prevádzka diaľnic
Diaľnice a rýchlostné cesty na Slovensku, výstavba a prevádzka
Vážny: Naše PPP možno nie je PPP
Parlament schválil zmeny, ktoré majú urýchliť stavbu diaľnic
Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018
Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017
Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.
Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...
V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...
Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...
Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...
VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...
Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...
Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...
Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.
NOVOŤ. Obecný úrad teší veľký záujem zo strany občanov dohodnúť sa a pozemky pod cestami obci...
Predĺženie vyvlastnenia pozemkov pod cestami na ďalších desať rokov, definícia cesty i komunikácie...
Daniel Šmíd je lektor etikety, ktorý vám vysvetlí, ako správne telefonovať.
Chlapcom chýbajú mužské vzory, muži sa boja osamostatniť a najčastejšia príčina rozvodov nikoho neprekvapí.
Prezidentka SR Zuzana Čaputová sa rozhodla vrátiť Národnej rade (NR) SR novelu zákona o pozemných komunikáciách. Upozornila, že v nej nebola ani po podaní stanoviska Ministerstva financií (MF) SR dodatočne vykonaná kvantifikácia...
Odkaz na web Rádia Lumen, ak by prehrávač nefungoval: Záznam relácie ÚV hovor z 9. 12. 2022 - Vyvlastňovanie (kto môže vyvlastniť majetok občana Slovenska a za akých podmienok
Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme rodina) donaha. Zamestnanci úradu nesúhlasia s tvrdeniami politikov o tom, že novinka prinesie stavebníkom možnosť stavať už za pár...
O vyvlastnenie požiadala minulý rok Spoločnosť Jaromíra Krejcara (SJK), chce zabrániť jeho úplnému schátraniu.
Nové mýto má vybrať viac peňazí. Otázkou je, či sa plán podarí.
Podmienky pre vyvlastnenie pozemku motocentra pre stavbu diaľnice D3 pri Tábore boli splnené, rozhodol budějovický krajský súd.
Na Slovensku počuť iba politikov, ktorí zastupujú ruské záujmy, maďarské záujmy, súkromné záujmy, ale žiadneho, ktorý by v tejto veci zastupoval slovenské záujmy.
Prezidentka SR Zuzana Čaputová sa rozhodla vrátiť Národnej rade (NR) SR novelu zákona o pozemných...
Odkaz na web Rádia Lumen, ak by prehrávač nefungoval: Záznam relácie ÚV hovor z 9. 12. 2022 -...
Podmienky pre vyvlastnenie pozemku motocentra pre stavbu diaľnice D3 pri Tábore boli splnené,...