Kríza pokračuje, naše diaľnice stoja

Nové a nové požiadavky na súkromné diaľnicie dostáva na stôl minister dopravy. Banky chcú záruky, koncesionár zasa zvýšiť cenu.

Bratislava - Do konca júna bol minister dopravy Ľubomír Vážny ochotný čakať na finančné uzatvorenie prvej súkromnej cesty - R1 z Nitry do Tekovských Nemiec.  Či sa dohodli a aká je konečná cena za R1, však včera  nebolo známe.

„Je to rokovanie, ktoré si vyžaduje viac času a skúma sa," povedal včera hovorca rezortu Stanislav Jurikovič. Do polovice júla by mal byť  podľa neho prvý  projekt verejno-súkromného partnerstva (PPP) definitívne uzatvorený.

Či a za akú cenu sa podarilo zohnať peniaze na R1, nám včera nepovedali ani  zástupcovia  firmy Granvia Construction, ktorá má súkromnú cestu postaviť.

Vládu pritom tlačí kríza, proti ktorej mali pomôcť aj projekty PPP. Dnes sa však zdá, že minister čelí tlaku bánk a samotného víťazného koncesionára na R1 - Vinci a ABN Amro. Ten vysúťažil balík PPP s cenou 1,5 miliardy eur.

Podľa informácií z portálu infranews si chce dnes cenu zvýšiť o ďalších 25 percent. Ponuka, s ktorou súťažil, je pritom len vyjadrením súčasnej hodnoty 3,465 miliardy eur, ktorú za zaplatíme za 30 rokov prevádzky diaľnice.

Jasné je však zatiaľ to, že vláda sa snaží vyjsť v ústrety bankám aspoň v legislatívnej oblasti: včera parlamentom narýchlo prešla novela zákona o verejnom obstarávaní. Vďaka nej bude možné napadnúť koncesnú zmluvu len do 30 dní. Predtým na to bol rok. Banky však chcú ešte čosi navyše - takzvaný underpinning. Štát sa má zaručiť za 90 percent peňazí, ktoré na PPP požičajú. V pondelok to priznal premiér Robert Fico. Takúto záruku by zrejme akceptoval, keby banky znížili úroky, keď cena peňazí poklesne.

Podľa infranews však  „náš" underpinning nie je príliš výhodný. Na porovnanie, cesta M25 PPP v Anglicku má štátne ručenie do výšky 60 percent. Oproti tomu, čo chcú banky u nás, je to horšie aj o to, že v Anglicku štát ručí len vtedy, keď už je cesta v prevádzke, na Slovensku aj počas výstavby.

Keby štát podpísal takúto záruku, znamenalo by to, že aj keby stavebná firma nepostavila cestu v takej kvalite a tak rýchlo, ako si to objednal, musí banke zaplatiť. Jan Škurek z českého PPP centra hovorí, že by sa takáto záruka mala prejaviť v nižšej marži bánk. „Písané pravidlo to však nie je," povedal.

Minister Vážny už dávnejšie informoval, že keď k finančnému uzatvoreniu nedôjde, má v pláne diaľnice stavať cez rozpočet a za eurofondy. V Európskom vestníku už predbežne informoval o verejnom obstarávaní na úsek R1.

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Nový stavebný zákon: Prehľad základných princípov nového zákona

Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...

Výstavba diaľnic sa má urýchliť, prezidentka odobrila novelu zákona

V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...

Novela zákona urýchli výstavbu diaľnic aj o viac ako rok, vyhlásil Doležal

Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...

Obchvat Prešova začne fungovať, no východ potrebuje 15-násobne viac diaľnic a ciest

Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...

VIA IURIS: Novela zákona o výstavbe diaľnic je v rozpore s ústavou

VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...

Autá idúce do zoo stáli až v strede Kavečian. To som nezažil, vraví starosta

Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...

Územný plán nie je omaľovánka, poslanci často nevedia, čo schvaľujú (rozhovor)

Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...

Lehota pri vyvlastnení pozemkov pod diaľnicami sa predĺži, schválili poslanci

Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.

Vysporadúvajú pozemky pod obecnými cestami

NOVOŤ. Obecný úrad teší veľký záujem zo strany občanov dohodnúť sa a pozemky pod cestami obci...

Vláda odklepla Doležalovu novelu cestného zákona. Dočkáme sa diaľnice do Košíc?

Predĺženie vyvlastnenia pozemkov pod cestami na ďalších desať rokov, definícia cesty i komunikácie...