Krížne cesty

Mýtny systém štátna Národná diaľničná objednala tak, aby sa poplatky vyberali aj na cestách prvej triedy. Fakt, že sa „dočasne” nevyberajú, kompromituje ministra dopravy Vážneho, premiéra Fica i SkyToll. Tu však treba oddeliť požiadavky na spravodlivé rozdelenie úsekov od požiadaviek na ich zásadnú redukciu. Prvé je „len” technická otázka.

To, že nebola vyriešená pred spustením mýta, je prinajmenšom dôkaz o šlendriánskej práci ministra Vážneho a spol. Či treba pripustiť to, že sa takto „niekto” snažil ušetriť náklady SkyTollu pri maximálnych výnosoch z mýta? Akurát nedocenil reakciu nahnevaných dopravcov. Tak či tak, všetko je to škandál. Výrazne zníženie spoplatnených úsekov na cestách prvej triedy, na čo tlačí Únia autodopravcov, je však otázkou o podstate. Keby vláda v tomto ustúpila, potom bude musieť vysvetliť veľa vecí. Napríklad, prečo štát platí SkyTollu za služby, ktoré sa vláda rozhodla nevyužívať? A prečo  ich Národná diaľničná vlastne objednávala, keď to  vláda nemala dobre premyslené?

Znova: služba, aby sa mýto vyberalo aj na cestách prvej triedy, je zahrnutá v cene. No ak sa bude vyberať len na nepatrnej časti z nich, začnú platiť slová šéfa Výskumného ústavu dopravného Ľubomíra Palčáka, že mýto v takom prípade nemá význam. Inými slovami, ak vláda ustúpi dopravcom spôsobom, ktorý spochybní ekonomickú výhodnosť elektronického výberu mýta, na Slovensku máme hračku vo výške 850 miliónov eur. To by bol oveľa väčší škandál ako zlé vymedzenie úsekov.

Únia dopravcov tak tlačí premiéra Fica do pasce, ktorej sa on bude snažiť za každú cenu vyhnúť. Tí nahnevaní chlapi v kamiónoch možno ani netušia, že sú pre neho nebezpečnejší ako parlamentná opozícia. Tak bude voči ním štátna moc aj postupovať.

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Strategické investície sa majú zrýchliť, ale s rizikom oslabenia vlastníckych práv, poslanci prelomili prezidentkino veto

V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...

Štát pre novú investíciu vykupuje pozemky, majiteľom sa cena nepáči. No ak nepredajú, hrozí im vyvlastnenie

Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená....

Nový stavebný zákon: Prehľad základných princípov nového zákona

Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...

Výstavba diaľnic sa má urýchliť, prezidentka odobrila novelu zákona

V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...

Novela zákona urýchli výstavbu diaľnic aj o viac ako rok, vyhlásil Doležal

Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...

Obchvat Prešova začne fungovať, no východ potrebuje 15-násobne viac diaľnic a ciest

Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...

VIA IURIS: Novela zákona o výstavbe diaľnic je v rozpore s ústavou

VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...

Autá idúce do zoo stáli až v strede Kavečian. To som nezažil, vraví starosta

Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...

Územný plán nie je omaľovánka, poslanci často nevedia, čo schvaľujú (rozhovor)

Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...

Lehota pri vyvlastnení pozemkov pod diaľnicami sa predĺži, schválili poslanci

Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.