Križovatka v Košiciach bude stáť 500 miliónov

09. 06. 2008

Košice - Celkové investičné náklady približne 500 miliónov Sk bez DPH si vyžiada záverečná 3. etapa najvýznamnejšej dopravnej stavby za posledné roky v Košickom samosprávnom kraji - križovatky Prešovská - Sečovská v Košiciach. Jej dominantou je 240 metrov dlhý mostný objekt.

Investorom stavby, ktorú otvorili v septembri 2006 s termínom dokončenia tohtoročný september, je Slovenská správa ciest (SSC) Bratislava. Prípravu a realizáciu zabezpečuje SSC - Investičná výstavba a správa ciest (IVSC) v Košiciach. Rozsiahle dopravené dielo realizuje združenie firiem - Doprastav, a.s., Bratislava a košické Inžinierske stavby, a.s., člen skupiny Colas.

Križovatka je spojnicou dvoch štátnych ciest - I/50 a I/68. Ako uviedol pre TASR námestník IVSC SSC Košice Roman Šplíchal, v tomto dopravnom uzle sa stretajú veľmi silné smery tranzitnej dopravy smerujúcej po osi sever juh ako aj východ západ. V dopravnom uzle sa navyše dopĺňajú o vnútromestskú dopravu smerujúcu zo širšieho centra mesta ako aj z okrajových častí mesta do samotného centra mesta Košice.

Šplíchal spresnil, že v súčasnosti realizujú tretiu etapu výstavby, ktorej ukončenie zabezpečí plnú funkčnosť križovatky a odľahčí tento dopravný uzol od permanentne sa tvoriacich upchávok ciest a prieťahu mesta Košice.

"Motoristi, ktorí denno-denne touto križovatkou prechádzajú a odtrpia si rannú dopravnú špičku pri vstupe do mesta a popoludňajšiu dopravnú špičku pri návrate domov, po ukončení tejto etapy výstavby pochopia a ocenia jej význam v plnom rozsahu", povedal Šplíchal.

Stavba je v súčasnosti v značnom štádiu rozpracovanosti. Náročnosť podľa investičného námestníka spočíva hlavne v realizácii v súbehu ako aj v miestach jestvujúcich komunikácií, čo značne sťažuje kompletizáciu čiastkových úsekov. Nemožno ju rozpracovať na ucelenejších úsekoch a realizuje sa vždy na miestach, kde to dopravná situácia umožňuje. Časté sú presmerovania dopravy na ukončené úseky stavby, čo umožňuje rozvinúť práce na ďalších stavebných objektoch.

Nosným stavebným objektom a dominantou tejto etapy výstavby je monolitický mostný objekt dlhý 240 metrov, ktorý bude spájať smery Michalovce centrum Košíc,, Rožňava a Prešov centrum Košíc, Rožňava. Všetky tieto smery sa spoja na moste a budú následne pokračovať v súbehu.

Umiestnenie stavby v intraviláne si vyžiadalo komplexnú rekonštrukciu a úpravu inžinierskych sietí, ako aj realizáciu ďalších vyvolaných investícií stavby v intraviláne. Ide o chodníky, účelové komunikácie a ich napojenie na štátnu sieť, rekonštrukcie verejného osvetlenia a komplexné riešenie protihlukových opatrení.

"Sme v záverečnej fáze výstavby a v súčasnosti by nás už nejaké mimoriadne okolnosti na stavbe prekvapiť nemali. Práce sú v etape, keď sú viditeľné a hmatateľné aj pre širokú motoristickú verejnosť - kompletizácia úsekov ciest, presmerovanie dopravy na ukončené časti komunikácie a postupná kompletizácia realizovaných mostných objektov," dodal Šplíchal.

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Štát pre novú investíciu vykupuje pozemky, majiteľom sa cena nepáči. No ak nepredajú, hrozí im vyvlastnenie

Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená....

Nový stavebný zákon: Prehľad základných princípov nového zákona

Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...

Výstavba diaľnic sa má urýchliť, prezidentka odobrila novelu zákona

V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...

Novela zákona urýchli výstavbu diaľnic aj o viac ako rok, vyhlásil Doležal

Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...

Obchvat Prešova začne fungovať, no východ potrebuje 15-násobne viac diaľnic a ciest

Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...

VIA IURIS: Novela zákona o výstavbe diaľnic je v rozpore s ústavou

VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...

Autá idúce do zoo stáli až v strede Kavečian. To som nezažil, vraví starosta

Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...

Územný plán nie je omaľovánka, poslanci často nevedia, čo schvaľujú (rozhovor)

Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...

Lehota pri vyvlastnení pozemkov pod diaľnicami sa predĺži, schválili poslanci

Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.

Vysporadúvajú pozemky pod obecnými cestami

NOVOŤ. Obecný úrad teší veľký záujem zo strany občanov dohodnúť sa a pozemky pod cestami obci...