Kto zarobí na vyvlastnení zdravotných poisťovní

Spomedzi vlastníkov súkromných zdravotných poisťovní ako jediná tlačila na ich vyvlastnenie tajomná cyperská firma Prefto. Zdá sa, že urobila veľa preto, aby k vyvlastneniu napokon skutočne došlo.

Súkromné zdravotné poisťovne sa zrušia, je to definitívne rozhodnutie, hovorí ministerka zdravotníctva Zuzana Zvolenská.

Zavedenie systému jednej poisťovne okrem iného znamená, že niekam sa preto pošlú stovky miliónov eur. Otázok je preto veľa. Komu, koľko, či sa to celé oplatí... Začnime jednoducho, otázkou:

Z čoho sa to bude platiť?

Určite nie z tých peňazí, ktoré prídu do rozpočtu z daní a iných poplatkov. Ani z pôžičky nie, dlhy nám aj tak nepríjemne porastú. Tak z čoho teda? Premiér tomu hovorí „výmena aktív“. Niečo, čo má veľkú cenu, sa predá a z toho sa vyplatia majitelia súkromných poisťovní.

Čo by to mohlo byť? Veľa rodinného zlata a striebra, čo by sa dalo speňažiť, už Slovensko nemá. Ale niečo sa ešte nájde. Napríklad spoluvlastnícke podiely v SPP, v Slovak Telekome, v distribučných spoločnostiach ZSE, SSE a VSE. Takže z niečoho takéhoto.

Koľko to bude stáť?

Je jasné, že cena musí byť taká, aby arbitri či súdy (naše i zahraničné) uznali, že je približne spravodlivá. Zákony hovoria, že cena za vyvlastnenie bude musieť v sebe mať zahrnuté očakávané zisky z budúcich rokov. Z toho vieme odhadnúť, že bude v stovkách miliónov eur. Či to bude dvesto, alebo päťsto, to si odhadnúť netrúfame.

Podľa nových zmien v zdravotníckej legislatíve budú musieť súkromné poisťovne posielať štátnej poisťovni vyššiu časť svojich peňazí ako doteraz, keďže štátna poisťovňa má oveľa viac ťažko chorých pacientov ako súkromné. To by mohlo cenu zraziť skôr k nižším hodnotám, keďže to znižuje budúce zisky.

Oplatí sa to?

Vieme povedať, že náklady na fungovanie poisťovní a ich zisky sa hýbu v desiatkach miliónov eur a budú nižšie. Cena za vyvlastnenie bude stáť stovky miliónov eur. Čiže je jasné, že len návratnosť peňazí za vyvlastnenie sa bude rátať na roky. Možno päť, možno desať rokov. Aj to len v prípade, že jediná poisťovňa bude s peniazmi narábať hospodárne.

Pri pohľade dozadu, na posledných päť-šesť rokov, vidíme, že hospodárenie VšZP sa dosť podobá na hospodárenie iných štátnych podnikov. Napríklad keď bola riaditeľkou Zuzana Zvolenská, prevádzková strata rástla až tak, že poisťovňa musela po jej odchode bojovať o prežitie a proti uvaleniu nútenej správy.

Podľa odhadov tvorí marža súkromných poisťovní asi jedno až dve percentá výdavkov na zdravotníctvo. Dva nedávne odhady (MMF a OECD) hovoria, že na zdravotníctvo vynakladáme až dve tretiny zdrojov zbytočne, teda v systéme sa stratia viac ako tri miliardy. Tridsaťnásobok toho, čo si vláda myslí, že získa, keď zlúči poisťovne. Ak by sme neboli ideálnou, ale priemernou krajinou spomedzi tých, ktoré sa sledovali, stále by sme ročne mali ušetriť plus-­mínus miliardu.

Kto vlastne stojí za Dôverou?

Vieme, že za Dôverou stojí Penta a že poisťovňu aj reálne manažuje Penta. O Pente si môžeme oprávnene myslieť veľa zlého, aj to, že veľká časť jej biznisu je politicky vybavená a že jej zisky sú aj na úkor zdravotníctva. Penta je však tiež veľký kolos, ktorý podniká aj v iných krajinách, kde sa na politikov nemôže až tak spoliehať. A je tam úspešná. Jej manažéri určite patria medzi tých šikovnejších na Slovensku. Ako je potom možné, že sa v predstavenstve Dôvery po voľbách 2010 ocitla Zuzana Zvolenská, keď zanechala za sebou v štátnej poisťovni to, čo zanechala?

Táto otázka nás pozvoľna navádza k debate o druhom, tajomnom spoluvlastníkovi Dôvery, spoločnosti Prefto Holding, registrovanej na Cypre. Tá sa do Penty dostala ako väčšinový majiteľ poisťovne Apollo, na ktorú si už dnes takmer nespomíname. Penta potom v roku 2009 Apollo kúpila a spojila ju s Dôverou, dnes tak už máme len Dôveru.

Keď sa všetky zmeny názvov a akcionárov utriasli, vlastníkmi Dôvery zostali Penta a nová firma Prefto Holding. Keď sa vtedy novinári Penty pýtali, kto vlastne je ten Prefto Holding, vraveli, že to je tiež Penta a že tak celá poisťovňa patrí len a len Pente. Dnes už vieme, že to nebola pravda. Pretože medzi Pentou a Prefto Holdingom došlo k sporom a nezhodám, až sa rozišli.

Ak sa teda nepohádala Penta s Pentou, musel to byť niekto iný. Napríklad niekto, kto by mohol nominovať Zuzanu Zvolenskú do predstavenstva poisťovne, hoci bola v tom čase tieňovou ministerkou Smeru pre sociálne záležitosti. Veľa sa popísalo o tom, že ide o Juraja Širokého (prípadne spolu s Jozefom Brhelom). Veľa sa o tom popísalo aj preto, že vedenie Penty novinárom túto verziu mimo záznamu nepoprelo.

Prečo by si Penta pustila do tohto biznisu Širokého? Ak je pravda, že Široký je „akcionárom“ Smeru, tak asi preto, aby si kúpila vo vláde mier. K tomuto odhadu dodajme toľko, že v rebríčku možností ho pokladáme za prvý z možných. A potom dlho, dlho, dlho nič iné.

Kto bude profitovať z vyvlastnenia?

Už sme písali, že Penta sa s Prefto Holdingom hádali, až sa rozišli. Stalo sa tak len nedávno, koncom leta, ešte to schvaľuje Protimonopolný úrad. Rozišli sa preto, že Penta sa nechcela nechať vyvlastniť. Prefto naopak chcelo, aby sa Penta so štátom dohodla.

Otázkou už len je, prečo Prefto tak veľmi chcelo nechať Dôveru vyvlastniť. Vieme, že reprezentant Prefta Daniel Futej mal po voľbách k ministerke prístup, hoci ani nemohol hovoriť za Dôveru. O čom sa s ministerkou bavili, tiež nevieme. Vieme však, že potom chcel presvedčiť Pentu, aby poisťovňu odovzdala štátu bez boja.

Záverečné zhrnutie

Vláda teda chce predať lukratívny majetok štátu, aby ním zaplatila za kúpu Dôvery (a aj malého Unionu). Jediný, kto zo súkromníkov na celú operáciu tlačil, je tajomná cyperská firma, ktorá priznáva, že to s podnikaním v poisťovníctve nikdy nemyslela vážne. Medzičasom, keď sa vyostruje konflikt medzi súkromnými poisťovňami a vládou, Prefto z biznisu cúva. Svoj podiel predáva Pente, hoci dnes nik nevie, akú cenu vlastne poisťovňa má. To sa ukáže podľa toho, za koľko ich vláda vyvlastní.

Keď sa v biznise robia predaje firiem či ich podielov v takomto neistom prostredí, partneri sa často dohodnú, že suma za predaj alebo jej časť sa vyplatí až neskôr. Podľa toho, ako veci dopadnú. V Pente určite vedia, ako sa poisťuje biznis v neistých časoch. Preto by neprekvapilo, ak by najväčším lobistom za drahé vyvlastnenie bola spoločnosť Prefto, ktorej zástupcovia využili prednostnú príležitosť rokovať s ministerkou o vyvlastnení.

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Štát pre novú investíciu vykupuje pozemky, majiteľom sa cena nepáči. No ak nepredajú, hrozí im vyvlastnenie

Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená....

Nový stavebný zákon: Prehľad základných princípov nového zákona

Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...

Výstavba diaľnic sa má urýchliť, prezidentka odobrila novelu zákona

V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...

Novela zákona urýchli výstavbu diaľnic aj o viac ako rok, vyhlásil Doležal

Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...

Obchvat Prešova začne fungovať, no východ potrebuje 15-násobne viac diaľnic a ciest

Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...

VIA IURIS: Novela zákona o výstavbe diaľnic je v rozpore s ústavou

VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...

Autá idúce do zoo stáli až v strede Kavečian. To som nezažil, vraví starosta

Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...

Územný plán nie je omaľovánka, poslanci často nevedia, čo schvaľujú (rozhovor)

Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...

Lehota pri vyvlastnení pozemkov pod diaľnicami sa predĺži, schválili poslanci

Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.

Vysporadúvajú pozemky pod obecnými cestami

NOVOŤ. Obecný úrad teší veľký záujem zo strany občanov dohodnúť sa a pozemky pod cestami obci...