Ku SkyTollu prišla ďalšia firma, ktorá zarobí na mýte

Brusel si od nás listom vypýtal aj zmluvu, cez ktorú sa do mýta dostala nová firma. Vďaka nej sme podľa komisie mohli SkyTollu prihrať vyše sto milónov eur. Volá sa Fleetpay a jeden z jej predstaviteľov pôsobí s podnikateľom Milanom Fiľom v inej českej firme.

Bratislava - Ďalších 143 miliónov eur visí podľa Európskej komisie vo vzduchu.  Vyplýva to z listu slovenskej vláde, v ktorom Brusel kritizuje naše elektronické mýto.

Zvláštny spôsob, akým si náš prevádzkovateľ mýta - firma SkyToll - môže podľa komisie  „privyrobiť" vyše sto miliónov eur, súvisí s ďalšou firmou. Tá sa volá Fleetpay.

Podľa člena predstavenstva Fleetpay Juraja Džubasa, firma robí autorizáciu platieb. Ide o platby za mýto cez takzvané palivové karty. Tie má bežne väčšina kamionistov. Dá sa s nimi platiť napríklad za tankovanie, ale aj mýtne.

„Niekto musí potvrdiť, že platba môže naozaj prebehnúť," vysvetľuje Džubas, prečo je Fleetpay v mýte potrebný.

Naši českí susedia si však myslia, že takýto článok v procese nie je potrebný. „V Česku neexistuje takýto sprostredkovateľ, pretože je nadbytočný. Táto úloha je úplne na dodávateľovi riešenia elektronického  mýta," povedal hovorca Myto CZ David Šimoník.

Firma Fleetpay zrejme na mýte dobre zarába. Máme k dispozícii materiály, v ktorých sa píše o rovnakej sume, o akej píše Európska komisia - zhruba 143 miliónov eur. Podľa týchto dokumentov si Fleetpay vyberá slušné percento z výberu mýta. V kuloároch sa  hovorí o šiestich.

Podľa Džubasa je to určite pod šesť percent. O akú sumu ide, však nepovedal. „To sú štandardné obchodné podmienky."

Národná diaľničná spoločnosť a SkyToll sa rozhodli o veci informovať dnes. Viac svetla by do toho vniesli, keby Národná diaľničná odtajnila dodatok, ktorý k mýtu uzatvorila ešte v júni minulého roka. Ten sa týka práve platieb palivovými kartami.

Dodatok je síce na stránke diaľničiarov, ale z veľkej časti je vybielený. Podobne by veci ozrejmilo zverejnenie zmluvy s Fleetpay. Tú vyslovene žiada aj Brusel.

Milan Fiľo

Vo firme Fleetpay pôsobí aj Ondrej Groško. Ten je blízky podnikateľovi Milanovi Fiľovi, ktorý má podľa kuloárnych informácií blízko k Smeru.  Pôsobí s ním totiž v českej firme Pharro Praha CZ.

V komisii, ktorá hodnotila ponuky v mýtnom tendri, sedel jeden z Fiľových elitných manažérov - Milan Mojš.

Pracoval pre Fiľa vo firme SHP Slavošovce takisto ako v ružomberských papierňach. Táto komisia napokon v súťaži vylúčila tri lacnejšie ponuky a víťaz „súťažil" sám. Víťazná ponuka znie na 852 miliónov eur. Fiľo je bývalý spolumajiteľ Markízy a má účasť v Mondi SCP.

Groško nám včera povedal, že jeho spolupôsobenie s Fiľom v českom podniku nesúvisí so slovenským podnikom. „To sú dve samostatné entity, ktoré spolu nesúvisia nijakým spôsobom ani osobou pána Fiľa."

Tvrdí tiež, že firma Fleetpay získala mýtnu zákazku v súťaži.

Podľa informácií, ktoré nám poskytol SkyToll ešte v stredu, Fleetpay potrebuje, lebo „nie je oprávnený realizovať služby platobného styku".

„Do tejto oblasti patrí aj vykonávanie platieb prostredníctvom palivových kariet," povedala hovorkyňa firmy Lenka Lendacká.

Medzery v mýte

Otázkou naďalej zostáva, za čo vlastne máme platiť až 852 miliónov eur. Viacerí kamionisti už vynašli jednoduchý spôsob, ako naše mýto obchádzať napríklad vďaka rušičkám satelitného signálu.

To, koľko prejde po slovenských cestách čiernych pasažierov, preveruje firma Logica. Zákazku za takmer 30 miliónov eur získala v tendri. Tiež „súťažila" sama.

Naše mýto má však vraj také „medzery", že niektorí zahraniční dopravcovia sa rozhodli  riešiť problémy výberu mýta u nás cez svoje ambasády.

„Náš mýtny systém im bráni vo výkone ich podnikateľskej činnosti," píše sa v tlačovej správe Únie autodopravcov Slovenska. Kamionisti z jej radov začiatkom roka začali proti mýtu štrajkovať. Policajti ich následne začali navštevovať doma, a to aj vo večerných hodinách či cez víkend.

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Nový stavebný zákon: Prehľad základných princípov nového zákona

Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...

Výstavba diaľnic sa má urýchliť, prezidentka odobrila novelu zákona

V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...

Novela zákona urýchli výstavbu diaľnic aj o viac ako rok, vyhlásil Doležal

Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...

Obchvat Prešova začne fungovať, no východ potrebuje 15-násobne viac diaľnic a ciest

Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...

VIA IURIS: Novela zákona o výstavbe diaľnic je v rozpore s ústavou

VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...

Autá idúce do zoo stáli až v strede Kavečian. To som nezažil, vraví starosta

Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...

Územný plán nie je omaľovánka, poslanci často nevedia, čo schvaľujú (rozhovor)

Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...

Lehota pri vyvlastnení pozemkov pod diaľnicami sa predĺži, schválili poslanci

Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.

Vysporadúvajú pozemky pod obecnými cestami

NOVOŤ. Obecný úrad teší veľký záujem zo strany občanov dohodnúť sa a pozemky pod cestami obci...

Vláda odklepla Doležalovu novelu cestného zákona. Dočkáme sa diaľnice do Košíc?

Predĺženie vyvlastnenia pozemkov pod cestami na ďalších desať rokov, definícia cesty i komunikácie...