Zákon ani osobná návšteva nepomohli dostať sa ku kľúčovým údajom o kvalite elektronického mýta.
Bratislava - Aké kvalitné je elektronické mýto, aká je jeho priepustnosť čiernych pasažierov? Odpoveď na túto otázku je stále tajomstvom. Existujú pritom informácie z kuloárov, že výber mýta je slabý.
Kľúčové údaje o kvalite mýta za 850 miliónov eur sme nezískali ani s podporou zákona o slobodnom prístupe k informáciám. Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) sme sa pýtali, aká je efektívnosť výberu. To je podiel nákladiakov, ktoré prešli po spoplatnených úsekoch, a tých, čo mýto skutočne zaplatili.
Príjmy z mýta
Zdroj: SkyToll
„Požadovaná informácia nespadá pod okruh informácií, ktoré má povinnosť Národná diaľničná spoločnosť zverejniť,“ napísala štátna akciovka v odpovedi.
Obhajuje sa tvrdením, že je povinná zverejniť informácie o hospodárení s verejnými prostriedkami. Efektívnosť mýtneho systému s verejnými financiami však bezprostredne súvisí, pretože výnos mýta je príjmom štátu.
„Poplatky vyberané podľa zákona o elektronickom výbere mýta sú príjmom NDS. NDS musí sprístupniť informácie o hospodárení s prijatými poplatkami, nakoľko poplatky vyberané na základe zákona o elektronickom výbere mýta sú verejnými prostriedkami,“ hovorí advokát Ján Buocik.
Okrem toho má diaľničná spoločnosť informovať aj o „obsahu, plnení a činnostiach vykonávaných na základe uzatvorenej zmluvy“. Efektívnosť mýta sleduje firma Logica, ktorá na to má zmluvu v hodnote 28,789 milióna eur.
Štátna firma hovorí, že nejde o žiadne utajovanie informácií. „Efektivita výberu mýta sa hodnotí v zmysle zmluvy na polročnej báze,“ povedal hovorca firmy Marcel Jánošík. Už v minulosti však potvrdil, že NDS má aj priebežné informácie o efektívnosti systému. A práve také sme si pýtali.
Národná diaľničná svoju odpoveď poslala aj ministerstvu dopravy, ktoré má definitívne rozhodnúť o osude žiadosti. Vybrali sme sa teda včera tam.
No aká je efektivita výberu mýta, sme nezistili. Hovorca ministerstva Stanislav Jurikovič povedal, že takáto informácia nikde na ministerstve ani nie je a rezort ju ani nepotrebuje. Počká až na zhodnotenie celého prvého polroka, tak ako sa to píše v zmluve.
"NDS je stopercentnou akciovou spoločnosťou štátu, do ktorej štát vložil štátny majetok, preto aj informácie o nakladaní s majetkom NDS sú informáciami o nakladaní s majetkom štátu."
Peter Wilfling, právnik spolupracujúci so združením Via Iuris
Kvalitu systému spochybňuje aj samotný výber mýta. Doteraz sa na ňom vybralo 58,7 milióna eur. Pôvodne sa plánovalo, že za celý rok sa vyberie asi trojnásobne viac. Na dva mesiace však zo spoplatnenia vypadli cesty prvej triedy.
Riaditeľ NDS Igor Choma, ktorý odchádza do poslaneckých lavíc za Smer, naposledy hovoril o odhadovaných výnosoch 165 miliónov eur. Za zostávajúci polrok by teda SkyToll musel zdvojnásobiť tempo výberu mýta. SkyToll opakuje, že systém spĺňa požiadavky vyplývajúce z tendra a zo zmluvy. Na údaj o efektívnosti sa máme pýtať v NDS.
Efektívnosť výberu mýta bola po cene najdôležitejším kritériom, podľa ktorého sa vyberal víťaz v mýtnom tendri. SkyToll sa v zmluve zaviazal, že pri výbere mýta bude jeho efektívnosť na úrovni 0,9891. To by malo znamenať, že bude mýto vyberať efektívne na 98,91 percenta.
Ak sa zmluvný parameter odchýli len o päť stotín, SkyTollu hrozí pokuta vo výške 50 miliónov korún (vyše 1,6 milióna eur). Za každých ďalších 5 stotín by sa táto suma mala opäť zvyšovať o 1,6 milióna eur.
Mýto sa pritom nevyberá iba elektronicky, ako to bolo v podmienkach tendra. Pomocnú ruku systému dáva takzvaný ticketing, čiže možnosť zakúpiť si na použitie spoplatnenej cesty lístok. Podľa informácií od SkyTollu sa používanie ticketingu predlžuje do 31. januára 2011.
Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018
Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017
Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.
V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...
Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená....
Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...
V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...
Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...
Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...
VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...
Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...
Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...
Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.
Daniel Šmíd je lektor etikety, ktorý vám vysvetlí, ako správne telefonovať.
Chlapcom chýbajú mužské vzory, muži sa boja osamostatniť a najčastejšia príčina rozvodov nikoho neprekvapí.
V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov pozemkov. Parlament jej veto prelomil bez väčšieho zaváhania.
Riaditeľ Univerzitnej nemocnice v Martine Peter Durný potvrdil, že pozemky pod stavbou stále nie sú vysporiadané. Tvrdí, že bezodplatné vyvlastnenie pozemkov nebolo realizovateľné.
Ministerstvo chce začať so sanáciou ešte tento rok.
Úrad pre územné plánovanie a výstavbu sa zatiaľ nerozhodol, aké stanovisko zaujme v prípade vyvlastnenia Machnáča, kde sa predtým stotožnil so zastavením konania. Toto rozhodnutie označila generálna prokuratúra za...
Aktivisti tvrdia, že vstupom generálnej prokuratúry do procesu opäť svitla nádej na záchranu budovy.
Podľa odborníkov malo k sanácii prísť už dávno.
Liečebný dom v Trenčianskych Tepliciach chce zachrániť neziskovka.
V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...
Riaditeľ Univerzitnej nemocnice v Martine Peter Durný potvrdil, že pozemky pod stavbou stále nie sú...
Ministerstvo chce začať so sanáciou ešte tento rok.