Kvalitu mýta štát stále tají

Zákon ani osobná návšteva nepomohli dostať sa ku kľúčovým údajom o kvalite elektronického mýta.

Bratislava - Aké kvalitné je elektronické mýto, aká je jeho priepustnosť čiernych pasažierov? Odpoveď na túto otázku je stále tajomstvom. Existujú pritom informácie z kuloárov, že výber  mýta je slabý.

Kľúčové údaje o kvalite mýta za 850 miliónov eur sme nezískali ani s podporou zákona o slobodnom prístupe k informáciám. Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) sme sa pýtali, aká je efektívnosť výberu. To je podiel nákladiakov, ktoré prešli po spoplatnených úsekoch, a tých, čo mýto skutočne zaplatili.

Príjmy z mýta

  • Január : 6,7 milióna eur
  • Február :  6,3 milióna eur
  • Marec : 13 miliónov eur
  • Apríl : 11,9 milióna eur
  • Máj : 12,4 milióna eur
  • Jún : zatiaľ 8,4 milióna eur

Zdroj: SkyToll

„Požadovaná informácia nespadá pod okruh informácií, ktoré má povinnosť Národná diaľničná spoločnosť zverejniť,“ napísala štátna akciovka v odpovedi.

Obhajuje sa tvrdením, že  je povinná zverejniť informácie o hospodárení s verejnými prostriedkami. Efektívnosť  mýtneho systému s verejnými financiami však bezprostredne súvisí, pretože výnos mýta je príjmom štátu.

„Poplatky vyberané podľa zákona o elektronickom výbere mýta sú príjmom NDS. NDS musí sprístupniť informácie o hospodárení s prijatými poplatkami, nakoľko poplatky vyberané na základe zákona o elektronickom výbere mýta sú verejnými prostriedkami,“ hovorí advokát Ján Buocik.

Okrem toho má diaľničná spoločnosť informovať aj o „obsahu, plnení a činnostiach vykonávaných na základe uzatvorenej zmluvy“. Efektívnosť mýta sleduje firma Logica, ktorá  na to má zmluvu v hodnote 28,789 milióna eur.

NDS: Netajíme

Štátna firma hovorí, že nejde o žiadne utajovanie informácií. „Efektivita výberu mýta sa hodnotí v zmysle zmluvy na polročnej báze,“ povedal hovorca firmy Marcel Jánošík. Už v minulosti však potvrdil, že NDS má aj priebežné informácie o efektívnosti systému. A práve také sme si pýtali.

Národná diaľničná svoju odpoveď poslala aj ministerstvu dopravy, ktoré má definitívne rozhodnúť o osude žiadosti. Vybrali sme sa teda včera tam.

No aká je efektivita výberu mýta, sme nezistili. Hovorca ministerstva Stanislav Jurikovič povedal, že takáto informácia nikde na ministerstve ani nie je a rezort ju ani nepotrebuje. Počká až na zhodnotenie celého prvého polroka, tak ako sa to píše v zmluve.

"NDS je stopercentnou akciovou spoločnosťou štátu, do ktorej štát vložil štátny majetok, preto aj informácie o nakladaní s majetkom NDS sú informáciami o nakladaní s majetkom štátu."

Peter Wilfling, právnik spolupracujúci so združením Via Iuris

Kvalitu systému spochybňuje aj samotný výber mýta. Doteraz sa na ňom vybralo 58,7 milióna eur. Pôvodne sa plánovalo, že za celý rok sa vyberie asi trojnásobne viac. Na dva mesiace však zo spoplatnenia vypadli cesty prvej triedy.

Riaditeľ NDS Igor Choma, ktorý odchádza do poslaneckých lavíc za Smer, naposledy hovoril o odhadovaných výnosoch 165 miliónov eur. Za zostávajúci polrok by teda SkyToll musel zdvojnásobiť tempo výberu mýta. SkyToll opakuje, že systém spĺňa požiadavky vyplývajúce z tendra a zo zmluvy. Na údaj o efektívnosti sa máme pýtať v NDS.

Miliónové pokuty

Efektívnosť výberu mýta bola po cene najdôležitejším kritériom, podľa ktorého sa vyberal víťaz v mýtnom tendri. SkyToll sa v zmluve zaviazal, že pri výbere mýta bude jeho efektívnosť na úrovni 0,9891. To by malo znamenať, že bude mýto vyberať efektívne na 98,91 percenta.

Ak sa zmluvný parameter odchýli len o päť stotín, SkyTollu hrozí pokuta vo výške 50 miliónov korún (vyše 1,6 milióna eur). Za každých ďalších 5 stotín by sa táto suma mala opäť zvyšovať  o 1,6 milióna eur.

Mýto sa pritom nevyberá iba elektronicky, ako to bolo v podmienkach tendra. Pomocnú ruku systému dáva takzvaný ticketing, čiže možnosť zakúpiť si na použitie spoplatnenej cesty lístok. Podľa informácií od SkyTollu sa používanie ticketingu predlžuje do 31. januára 2011.

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Územný plán nie je omaľovánka, poslanci často nevedia, čo schvaľujú (rozhovor)

Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...

Lehota pri vyvlastnení pozemkov pod diaľnicami sa predĺži, schválili poslanci

Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.

Vysporadúvajú pozemky pod obecnými cestami

NOVOŤ. Obecný úrad teší veľký záujem zo strany občanov dohodnúť sa a pozemky pod cestami obci...

Vláda odklepla Doležalovu novelu cestného zákona. Dočkáme sa diaľnice do Košíc?

Predĺženie vyvlastnenia pozemkov pod cestami na ďalších desať rokov, definícia cesty i komunikácie...

Zmenou cestného zákona sa umožní vyvlastnenie pozemkov pod diaľnicami

Nanovo by sa malo vymedziť cestné ochranné pásmo, ktoré už nebude viazané na dopravné značky, ale...

Kauza Machnáč: Pamiatka chátra, súkromníkovi ju chcú vyvlastniť

Inštitút vyvlastnenia sa má prvýkrát využiť na odobratie historickej nehnuteľnosti nezodpovednému...

Doležal má recept na zrýchlenie výstavby diaľnic - vyvlastnenie

Budovanie diaľnic u nás pripomína nekonečný príbeh. Nestavajú sa však pomaly len pre chýbajúce...

Zmena cestného zákona môže pomôcť vyvlastniť pozemky pod diaľnicami

MDV podotýka, že v súčasnosti platná právna úprava neumožňuje pri líniových stavbách oznamovať...

Viceprimátorka Štasselová: Holý počíta s vyvlastňovaním pre nájomné byty

Prostriedky chceme čerpať zo Štátneho fondu rozvoja bývania a spolupracovať s finančnými partnermi...