Bratislava - Polícia za podvody pri stavbe diaľničného tunela Branisko obvinila desať ľudí. Medzi nimi sú aj traja bývalí riadiaci pracovníci Slovenskej správy ciest (SSC). ČTK o tom dnes informoval hovorca policajného prezídia Martin Korch. Obvinení podľa vyšetrovateľov spôsobili štátu pri vybudovaní jednej z najkontroverznejších stavieb v krajine škodu 260 miliónov korún.
Skupinu podľa polície založili traja predstavitelia SSC s ďalším mužom, ktorý zastupoval švajčiarsku spoločnosť Erga Suisse. "Prostredníctvom tejto nastrčenej firmy mali vystavovať fiktívne faktúry ako aj navyšovať cenové ponuky, a tak podvodne získať finančné prostriedky, ktoré následne končili na ich osobných účtoch vo švajčiarskych bankách," uviedol Korch.
O obvinení v súvislosti s Braniskom tento týždeň vo Švajčiarsku informoval premiér Robert Fico. Slovenská polícia sa podľa Korcha prípadom zaoberala od roku 2004. "K zásadnému posunu vo vyšetrovaní došlo na základe informácií, ktoré nám poskytli švajčiarski kolegovia v roku 2006," uviedol hovorca.
Najdlhší diaľničný tunel na Slovensku sa začal stavať v roku 1996, v prevádzke je od roku 2003. Celkové náklady na vybudovanie takmer päťkilometrového tunela spolu s ďalšími diaľničnými stavbami, mostami a obchvatmi neďalekých obcí, presiahli deväť miliárd korún. Podozrenia z "tunelovania" pri výstavbe Braniska sa objavili v roku 2004 v správe Slovenskej informačnej služby, o rok neskôr o údajných nekalostiach okolo stavby hovoril aj vtedajší minister vnútra Vladimír Palko.
Miesto a základná charakteristika tunela:
Branisko je prvým a zatiaľ najdlhším diaľničným tunelom na Slovensku. Nachádza sa na pod horským prejazdom Branisko medzi Beharovcami a Fričovcami na východnom Slovensku. Nahradil štátnu cestu, ktorá viedla cez horský priesmyk, a je súčasťou diaľnice D1.
Technické parametre:
Tunel je dlhý 4975 metrov, najvyššia povolená rýchlosť je 80 kilometrov za hodinu. Tunel má 17 únikových východov, bezpečnostné kamery, systém priebežného monitorovania rýchlosti každého vozidla a senzory pre meranie povolených tepelných hodnôt a hodnôt dymu v tuneli. Motoristi majú k dispozícii jednu tunelovú rúru s dvoma jazdnými pruhmi.
Začiatok stavby, priebeh a dokončenie:
Výstavbu iniciovala vláda premiéra Vladimíra Mečiara v roku 1996. Termíny konečného spustenia tunela sa posúvali niekoľkokrát. Stavbu sprevádzali technické problémy, ako aj nedostatok finančných zdrojov. Prvé vozidlá napokon tunelom prešli začiatkom leta v roku 2003 za vlády premiéra Mikuláša Dzurindu.
Náklady na stavbu tunela:
Náklady sa vyšplhali na viac ako sedem miliárd korún a spolu s ďalšími mostami a obchvatmi obcí v okolí konečný účet presiahol deväť miliárd korún.
Kriminálne pozadie okolo tunela:
Účastníci stavby:
Generálnym investorom stavby tunela bola Slovenská správa ciest, ktorá spadá pod ministerstvo dopravy, pôšt a telekomunikácií. Stavbu tunela zastrešovalo Združenie Branisko na čele so štátnym podnikom Vodohospodárska výstavba. Združenie zahŕňalo napríklad podniky Hydrostav, Váhostav, Banské stavby Prievidza.
Generálni riaditelia SSC, ktorí zastávali post počas stavby tunela Branisko:
1995 - 1998 - Ján Mikolaj, v súčasnosti minister školstva (SNS)
Diaľnice a rýchlostné cesty na Slovensku, výstavba a prevádzka
Bratislavský hrad opraví Širokého firma Váhostav
Správu ciest obvinili podľa Fica z tunelovania Braniska
Cez Smer má vplyv niekoľko podnikateľov
Výstavba cesty R1 bola predražená o 107 miliónov korún
Prečo stavba za 119 miliónov stojí po dvoch rokoch už 343 mil. korún?
NKÚ: Odhalené nedostatky za 2 500 000 000 Sk, to je bilancia SSC za roky 2000 a 2001
Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018
Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017
Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.
V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...
Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená....
Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...
V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...
Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...
Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...
VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...
Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...
Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...
Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.
Daniel Šmíd je lektor etikety, ktorý vám vysvetlí, ako správne telefonovať.
Chlapcom chýbajú mužské vzory, muži sa boja osamostatniť a najčastejšia príčina rozvodov nikoho neprekvapí.
V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov pozemkov. Parlament jej veto prelomil bez väčšieho zaváhania.
Riaditeľ Univerzitnej nemocnice v Martine Peter Durný potvrdil, že pozemky pod stavbou stále nie sú vysporiadané. Tvrdí, že bezodplatné vyvlastnenie pozemkov nebolo realizovateľné.
Ministerstvo chce začať so sanáciou ešte tento rok.
Úrad pre územné plánovanie a výstavbu sa zatiaľ nerozhodol, aké stanovisko zaujme v prípade vyvlastnenia Machnáča, kde sa predtým stotožnil so zastavením konania. Toto rozhodnutie označila generálna prokuratúra za...
Aktivisti tvrdia, že vstupom generálnej prokuratúry do procesu opäť svitla nádej na záchranu budovy.
Podľa odborníkov malo k sanácii prísť už dávno.
Liečebný dom v Trenčianskych Tepliciach chce zachrániť neziskovka.
V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...
Riaditeľ Univerzitnej nemocnice v Martine Peter Durný potvrdil, že pozemky pod stavbou stále nie sú...
Ministerstvo chce začať so sanáciou ešte tento rok.