Kysucami sa poplavia lode

Štát chce v budúcnosti postaviť cez Kysuce plavebný kanál, pokračovanie Vážskej vodnej cesty. Ľudia preto nemôžu stavať domy a možno prídu aj o tie, čo už majú.

Kysucké Nové Mesto - Asi tretinu najstaršieho mesta na Kysuciach majú zbúrať a postaviť tam plavebný kanál. Uhnúť budú musieť zrejme aj viaceré tamojšie obce.

Nachádzajú sa totiž v plavebnom koridore plánovaného prieplavu, ktorý je súčasťou Vážskej vodnej cesty. Tá by sa napojila cez Česko na Odru.

Navrhnutý kanál podľa primátora Kysuckého Nového Mesta prechádza severnou zastavanou časťou mesta - Hornými Kamencami a pozdĺž rieky Kysuca zasahuje Nábrežnú a Klementisovu ulicu. Výstavba by  postihla aj Dunajov, Krásno nad Kysucou a Čadcu, Čierne a Skalité.

O plánoch nikto netušil

O megaprojekte, ktorý by zásadne zmenil tvár Kysúc, sa ľudia dozvedeli len nedávno. Na problém narazil developer, ktorý chcel v meste stavať 600 bytov. Nemôže - pre stavebnú uzáveru, ktorá je na plánovanej trase kanála.

Šokovaný zostal primátor Kysuckého Nového Mesta. „Samozrejme, nikto v meste s takýmto riešením nesúhlasí, ani ja. Zbúranie tretiny mesta je pre nás neprijateľné," hovorí Ján Hartel. Zámer navyše nebol nikdy verejne prerokovaný, čo by si Hartel pamätal. V zastupiteľstve mesta pôsobí už od revolúcie.

Ozývajú sa aj nespokojní ľudia. „Protestujeme, aby bola tretina nášho mesta zbúraná, a tak celé naše mesto zohyzdené, znevážené či okyptené," vyjadril sa spisovateľ Valér Vendrinský. Žiada, aby primátor a poslanci spísali proti plánom petíciu.

Primátor Hartel zvolal stretnutie so zástupcami Vodohospodárskej výstavby, Štátnej plavebnej správy, ministerstva dopravy, Národnej diaľničnej spoločnosti a župy. Teraz čaká na informácie, ktoré si od kompetentných inšitúcií vyžiadal, a podľa toho chce postupovať.

Lepším variantom by bol podľa Hartela kombinovaný spôsob dopravy. Lode by mali konečnú stanicu v Žiline a kontajnery s nákladom by po železnici prepravili k Odre.

Cieľom je napojenie na Balt

Vláda schválila ešte v roku 2000 Európsku dohodu o hlavných vnútrozemských vodných cestách medzinárodného významu, známu ako Dohoda AGN. Podľa nej je Vážska vodná cesta zaradená medzi európske vodné cesty medzinárodného významu s číslom E81.

Po dokončení splavnosti od Komárna po Žilinu by podľa nej nasledovalo ďalšie predĺženie na poľskú Odru cez Českú republiku kanálovým prepojením riek Kysuca a Olša. Tak by bola súčasťou siete európskych vodných ciest v smere Balt - Odra - Váh - Dunaj - Jadran.

„Na úrovni Ministerstva dopravy SR ide o strategické využitie Váhu, teda o víziu, ktorá bola prijatá ešte v roku 2000," vyjadril sa hovorca ministerstva Stanislav Jurikovič.

Plánovali začať v roku 2025

Trasovanie cesty má na starosti ministerstvo životného prostredia. Plán jej dobudovania a prepojenia na rieku Odru je rozdelený na štyri etapy, kde úsek Žilina - Odra  tvorí tú poslednú.

„Príprava a začatie výstavby prieplavu Žilina - Odra ako medzinárodnej vodnej cesty E-30 je v zmysle dohody AGN po roku 2025," spresnila Jana Kaplanová z ministerstva životného prostredia.

Termíny z dohody však meškajú už teraz. V súčasnosti pripravuje Vodohospodárska výstavba podľa Aleny Jankovičovej výstavbu Vodného diela Sereď - Hlohovec, ktoré tvorí iba súčasť prvej etapy Vážskej vodnej cesty.
V roku 2003 odhadovali náklady na vybudovanie Vážskej vodnej cesty po hranicu s Českom na 33,435 miliardy korún, čo je viac ako jedna miliarda eur.

Podrobne monitorujeme:

Občianska iniciatíva Za spravodlivé vyvlastňovanie

Priamo súvisiace články

Zbúrajú časť mesta 

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Nový stavebný zákon: Prehľad základných princípov nového zákona

Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...

Výstavba diaľnic sa má urýchliť, prezidentka odobrila novelu zákona

V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...

Novela zákona urýchli výstavbu diaľnic aj o viac ako rok, vyhlásil Doležal

Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...

Obchvat Prešova začne fungovať, no východ potrebuje 15-násobne viac diaľnic a ciest

Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...

VIA IURIS: Novela zákona o výstavbe diaľnic je v rozpore s ústavou

VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...

Autá idúce do zoo stáli až v strede Kavečian. To som nezažil, vraví starosta

Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...

Územný plán nie je omaľovánka, poslanci často nevedia, čo schvaľujú (rozhovor)

Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...

Lehota pri vyvlastnení pozemkov pod diaľnicami sa predĺži, schválili poslanci

Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.

Vysporadúvajú pozemky pod obecnými cestami

NOVOŤ. Obecný úrad teší veľký záujem zo strany občanov dohodnúť sa a pozemky pod cestami obci...

Vláda odklepla Doležalovu novelu cestného zákona. Dočkáme sa diaľnice do Košíc?

Predĺženie vyvlastnenia pozemkov pod cestami na ďalších desať rokov, definícia cesty i komunikácie...