Lacné diaľnice definitívne skončili. Prečo?

Štát odhadol, že tri diaľnice ho vyjdú na 777 miliónov eur. Stavbári celkovo ponúkli takmer 793 miliónov.

BRATISLAVA. Nízke ceny za diaľnice na Slovensku sú definitívne minulosťou. Ukázalo to najnovšie otváranie obálok s cenami na výstavbu troch úsekov diaľnic.

Výsledná cena je v porovnaní s odhadom štátu o niekoľko miliónov eur vyššia. Kým štát odhadol, že takmer 28 kilometrov diaľnic v troch úsekoch postaví spolu za 777 miliónov eur, stavbári mu ponúkli, že ich dokážu postaviť za takmer 793 miliónov eur.

Ponúkali oveľa menej

V časoch éry ministra dopravy Jána Figeľa z KDH ponúkali stavbári aj o 60 percent nižšie ceny ako odhadoval štát. Príkladom je výstavba tunela Višňové.

Stavia ho spoločnosť Dúha približne za 410 miliónov eur. Štát odhadol, že tento úsek postaví za takmer 900 miliónov.

"Keď Ján Figeľ stopol výstavbu diaľnic, celý stavebný sektor bol na tom zle. Firmy museli platiť ľudí, lízingy či úvery. Firmy za jeho éry potrebovali získať zákazku, inak by išli do bankrotu," myslí bývalý investičný riaditeľ Národnej diaľničnej spoločnosti Juraj Čermák.

Šéf Výskumného ústavu dopravného v Žiline Ľubomír Palčák hovorí, že takýto postup môže svedčiť o dvoch veciach. Tou prvou je, že štátny odhad je urobený nereálne, druhý, že cenová vojna išla až na úroveň nákladov.

Teraz je naopak otvorených veľa zákaziek, je práce dosť a firmy nemusia ísť do súťaží za každú cenu.

" Stavebné firmy vďaka tomu, že staviteľstvo má veľký objem zákazok, si vyberajú do ktorých tendrov pôjdu  a nie sú ochotné  ponúkať tak nízke ceny ako v minulosti,“ vraví riaditeľ analytickej spoločnosti CEEC Research Jiří Vacek.

Kto je najbližšie

Otváranie obálok v utorok Národnou diaľničnou spoločnosťou je doťahovaním troch tendroch po exministrovi dopravy Jánovi Počiatkovi zo Smeru.

K trom veľkým diaľničným stavbám na Slovensku sú blízko veľké stavebné firmy.

K diaľničnému obchvatu Prešova, teda k úseku diaľnice D1 Prešov, západ – Prešov, juh, má najbližšie združenie okolo spoločnosti Eurovia. Jeho členmi sú aj Doprastav a Metrostav. Ponúkli cenu 356 miliónov eur.

Ďalší úsek na východe môže postaviť Skanska. Tá za výstavbu úseku diaľnice D1 ponúkla 197 miliónov eur.

Diaľnicu na Kysuciach, teda obchvat Čadca chce stavať združenie okolo spoločnosti Strabag. Jeho členmi sú aj Hochtief a Porr. Stavbári na výstavbu tohto úseku ponúkli 239 miliónov eur.

Skanska aj Eurovia svoje cenové ponuky na úsekoch diaľnice D1 štátom odhadované ceny podliezli. Na druhej strane Strabag na obchvate Čadce štátom odhadovanú cenu navýšil o asi 40 miliónov eur.

„V prípade, že komisia nebude mať dotazy k predloženým cenovým ponukám, predpoklad ich finálneho vyhodnotenia je do konca mája tohto roka,“ odhadla ďalší postup hovorkyňa Národnej diaľničnej Eva Žgravčáková.

Komisia, ktorá cenové ponuky bude vyhodnocovať už začala pracovať.

Zdržanie procesu?

To znamená, že firmy síce mohli dať najnižšie ponuky, neznamená to však, že diaľnice aj postavia. V súťaži sa môžu objaviť námietky, prípadne Národná diaľničná môže firmy zo súťaže vylúčiť.

Uchádzač, ktorého cenové ponuku štátni diaľničiari neprijimú, sa bude môcť obrátiť na Úrad pre verejné obstarávanie.

Podanie na úrad môže celý proces podpisu zmluvy zbrzdiť. Tri tendre, ktoré teraz prebiehajú Národná diaľničná vypísala pred rokom.

Najväčšia konkurencia bola na výstavbu úseku medzi Budimírom a Bidovcami. Do súťaže sa prihlásilo celkovo päť konzorcií.

Do ostatných dvoch súťaží sa prihlásili len tri konzorciá. Napríklad do všetkých troch súťaží sa hlásilo združenie v ktorom bol Doprastav.

Isté však je, že diaľnice v najbližšej dobe nebude stavať stavebná spoločnosť Váhostav, ktorá spadá pod vplyv oligarchu Juraja Širokého. Národná diaľničná ju zo súťaže vylúčila.

„Partner trochu podcenil referencie, ktoré bolo treba dodať a nesplnil niektoré kvalifikačné predpoklady,“ povedal v minulosti pre SME generálny riaditeľ Váhostavu Marián Moravčík.

Naposledy otváral štát obálku s cenami v decembri 2013. Vtedy išlo o výstavbu rýchlostnej cesty R2 neďaleko Zvolena.

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Autá idúce do zoo stáli až v strede Kavečian. To som nezažil, vraví starosta

Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...

Územný plán nie je omaľovánka, poslanci často nevedia, čo schvaľujú (rozhovor)

Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...

Lehota pri vyvlastnení pozemkov pod diaľnicami sa predĺži, schválili poslanci

Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.

Vysporadúvajú pozemky pod obecnými cestami

NOVOŤ. Obecný úrad teší veľký záujem zo strany občanov dohodnúť sa a pozemky pod cestami obci...

Vláda odklepla Doležalovu novelu cestného zákona. Dočkáme sa diaľnice do Košíc?

Predĺženie vyvlastnenia pozemkov pod cestami na ďalších desať rokov, definícia cesty i komunikácie...

Zmenou cestného zákona sa umožní vyvlastnenie pozemkov pod diaľnicami

Nanovo by sa malo vymedziť cestné ochranné pásmo, ktoré už nebude viazané na dopravné značky, ale...

Kauza Machnáč: Pamiatka chátra, súkromníkovi ju chcú vyvlastniť

Inštitút vyvlastnenia sa má prvýkrát využiť na odobratie historickej nehnuteľnosti nezodpovednému...

Doležal má recept na zrýchlenie výstavby diaľnic - vyvlastnenie

Budovanie diaľnic u nás pripomína nekonečný príbeh. Nestavajú sa však pomaly len pre chýbajúce...

Zmena cestného zákona môže pomôcť vyvlastniť pozemky pod diaľnicami

MDV podotýka, že v súčasnosti platná právna úprava neumožňuje pri líniových stavbách oznamovať...