Lacný Váhostav môžu ustrážiť

Trh tlačí stavbárov do výpredajových cien. Štát musí ustriehnuť, aby podpísané zákazky neskôr nezdraželi.

Bratislava - V súťaži o výstavbu prvého úseku diaľnice medzi Jánovcami a Jablonovom je najlacnejšia ponuka spoločností Váhostav a  Bögl a Krýsl. S cenou 59,9 milióna eur podliezlo konzorcium 95–miliónový odhad Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS), ale aj ďalších 12 konkurenčných ponúk. Vyplýva to zo záznamu z otvárania obálok v súťaži.

V kuloároch sa hovorí o tom, či cena Váhostavu nie je podhodnotená a či sa ju nebude pokúšať konzorcium zvyšovať, ak s ním Národná diaľničná podpíše zmluvu.

Všetko presne vyrátané

„Naša cena presne a korektne zodpovedá zadaniu a podmienkam tendra,“ zareagoval obchodný riaditeľ firmy Bögl a Krýsl pre Slovensko Marek Reviľák. „Ponuka vychádza z aktuálnych cien na trhu. Máme vlastné technológie, ktoré vieme plne využiť bez toho, aby sme si ich objednávali u iných subdodávateľov,“ povedal.

V podobnom duchu sa po otvorení obálok v súťaži vyjadril aj Váhostav blízky podnikateľovi Jurajovi Širokému.

Vo firme Bögl a Krýsl roky pôsobil terajší poslanec a poradca premiérky pre dopravu Ondrej Matej (SDKÚ). Či je najnižšia cena v poriadku, posúdiť včera nevedel. Podľa neho je najdôležitejšie, aby si víťaz za cenou stál a aby sa neoprávnene nezvyšovala.

Garantom toho by mal byť nezávislý stavebný dozor, ktorý dohliada na oprávnené a neoprávnené náklady. Ten by mal vzísť zo súťaže, ktorú NDS zverejnila vo vestníku obstarávania minulý rok. Výsledky zatiaľ nie sú známe.

Takýto postup považuje Matej za predpoklad, že firmy v súťaži o stavbu zákazku správne ohodnotia. „V čase, keď sa uchádzate o zákazku, neviete, kto bude robiť stavebný dozor,“ vysvetlil premiérkin poradca. Platí však tiež, že Slovensko je malá krajina, každý každého pozná a prestupy medzi firmami sú rýchle, povedal Matej. Na druhej strane, dozorujúce firmy si chcú udržať svoju reputáciu.

Každý tretí bez zisku

"Vo všetkých kontraktoch, ktorých sa zúčastňujeme nikdy nedošlo k akejkoľvek zmene ceny bez súhlasu obstarávateľa," povedal Reviľák z Bogl a Krýsl.

Šéf výskumného ústavu dopravného v Žiline Ľubomír Palčák predpokladá, že garantom správnej ceny má byť najmä NDS.

S tým súhlasia aj stavbári, napríklad Skanska. Ponuku konkurenta hodnotiť nechce. „Môžem zodpovedať iba za našu cenu. Bola rátaná obvyklým spôsobom.  Prešla naším systémom posudzovania a vyhodnocovania rizík a je v nej okrem nákladov a primeraného zisku zakalkulovaná i odhadovaná inflácia,“ povedal riaditeľ Skanska SK Tibor Kočvara. Doprastav predvčerom označil cenu Váhostavu za cenu, akú by neprial ani najväčšiemu nepriateľovi.

Isté je to, že situácia na stavebnom trhu, kde zákazky mesiace spali, tlačí firmy do extrémnych zliav. „Slovenské stavebníctvo sa aktuálne pohybuje pri svojom dne,“ hovorí Jiří Vacek, riaditeľ spoločnosti CEEC Research. Firmy už očakávajú v roku 2012 mierny rast. Snažia sa dovtedy prežiť a vyťažiť svoje kapacity a ľudí, aby ich nefinancovali zbytočne.

„Vďaka nízkemu vyťaženiu na trhu vidieť aj prípady, keď spoločnosti akceptujú zákazku s nulovou alebo aj so zápornou maržou. Vlani túto prax potvrdila každá tretia stavebná spoločnosť,“ povedal Vacek.

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Štát pre novú investíciu vykupuje pozemky, majiteľom sa cena nepáči. No ak nepredajú, hrozí im vyvlastnenie

Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená....

Nový stavebný zákon: Prehľad základných princípov nového zákona

Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...

Výstavba diaľnic sa má urýchliť, prezidentka odobrila novelu zákona

V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...

Novela zákona urýchli výstavbu diaľnic aj o viac ako rok, vyhlásil Doležal

Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...

Obchvat Prešova začne fungovať, no východ potrebuje 15-násobne viac diaľnic a ciest

Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...

VIA IURIS: Novela zákona o výstavbe diaľnic je v rozpore s ústavou

VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...

Autá idúce do zoo stáli až v strede Kavečian. To som nezažil, vraví starosta

Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...

Územný plán nie je omaľovánka, poslanci často nevedia, čo schvaľujú (rozhovor)

Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...

Lehota pri vyvlastnení pozemkov pod diaľnicami sa predĺži, schválili poslanci

Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.

Vysporadúvajú pozemky pod obecnými cestami

NOVOŤ. Obecný úrad teší veľký záujem zo strany občanov dohodnúť sa a pozemky pod cestami obci...