Rodičia sa už teraz boja pustiť deti z domu. Čo sa bude diať neskôr, si už nevedia ani predstaviť. Rozpadnú sa im strechy nad hlavou?
Likavka - Cieľom petície Likavčanov bývajúcich v bezprostrednej blízkosti hlavnej cesty smerom na Dolný Kubín (I/59) nie je zastaviť plánovanú výstavbu diaľničného úseku Hubová – Ivachnová.
Ľudia chcú len, aby sa v právoplatnom stavebnom povolení vyčiarkla cesta I/59 prechádzajúca cez ich obec ako úsek obslužnej komunikácie.
Dôvod vzniku petície, ktorú už starosta poslal kompetentným orgánom, je jednoznačný. Cesta je už niekoľko rokov neprimerane preťažená. V minulosti postavené oporné múry, aby nedošlo k zosuvu pôdy, sú pevne spojené so základmi rodinných domov. Už v súčasnosti, hlavne pri prejazde vysokého počtu plne naložených kamiónov, mnohé domy poškodzujú silné vibrácie.
Hlavný ťah smerom do Dolného Kubína a odtiaľ do Poľska je natoľko preťažený, že vodiči vychádzajúci z dvorov a garáží rodinných domov majú problém vyjsť na hlavnú cestu. Množstvo prechádzajúcich vozidiel ohrozuje chodcov, hlavne deti, ktoré musia cez cestu prechádzať vždy, keď vyjdú z domu. Keďže tento úsek cesty je skoro rovný, mnohí vodiči napriek častým policajným kontrolám nedodržujú povolenú rýchlosť.
Ľudia si ani nevedia predstaviť, aká by nastala situácia v čase, keby túto cestu využívali ešte aj stavebné stroje pracujúce na výstavbe budúcej diaľnice. K už spomínaným problémom by sa ešte pridala prinajmenšom zvýšená hlučnosť a prašnosť.
„Vzhľadom na neustále sa zvyšujúcu intenzitu cestnej dopravy na spomínanej ceste a jej plánované využitie na stavebné a obslužné účely pri výstavbe diaľnice D1 uvedené v právoplatnom stavebnom povolení, sa obyvatelia obce Likavka obávajú deštrukčných účinkov dopravných strojov na svoje rodinné domy a majetok," povedal Marián Javorka, starosta Likavky.
Problém preťaženej cesty smerom na Oravu nie je nový. Už roky sa o ňom vie, hľadá sa ideálne riešenie. Aj sa našlo. Škoda, že je už roky len na papieri.
Cestu odbremení len vybudovanie cestného obchvatu obcou. Mal by to byť úsek rýchlostnej komunikácie R1 obchádzajúci Ružomberok a Likavku po východnej strane. V budúcnosti by obchvat mal plniť funkciu diaľničného privádzača. Žiaľ, vydanie stavebného povolenia pre výstavbu obchvatu je z rôznych dôvodov v nedohľadne.
Keďže Likavčania zrejme práve túto ešte neexistujúcu komunikáciu navrhujú v budúcnosti využívať ako obslužnú cestu pre výstavbu plánovaného diaľničného úseku Hubová - Ivachnová, osud petície zrejme nebude veľmi radostný. Je tu totiž časový rozpor - diaľnica sa už čo nevidieť začne stavať, termín začatia výstavby rýchlostnej komunikácie je neznámy.
V druhej polovici apríla sa petícia dostala späť k svojim odosielateľom. „Kompetentné orgány ju vrátili na prepracovanie, pretože nespĺňala všetky náležitosti ustanovené v zákone o petičnom práve. Petičný výbor preto pracuje na odstránení týchto nedostatkov," dozvedeli sme sa od starostu.
Čo sa bude diať po doplnení petície? Obec na základe tohto podnetu svojich občanov iniciovala rokovania s orgánmi a inštitúciami štátnej správy. Na mieste je teda otázka, v prípade, že nedôjde k zmene rozhodnutia investora: Aké opatrenia, ďalšie kroky obec, petičný výbor či samotní postihnutí občania prijmú? Aké konkrétne kompenzácie budú žiadať?
Na tieto otázky starosta neodpovedal. Vraj sú predčasné. Ľudia však v presadzovaní svojich nárokov zľaviť nechcú.
Diaľnice a rýchlostné cesty na Slovensku, výstavba a prevádzka
Kolóny pri Ivachnovej sa budú riešiť odklonom cez priľahlé obce
Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018
Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017
Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.
Predĺženie vyvlastnenia pozemkov pod cestami na ďalších desať rokov, definícia cesty i komunikácie...
Návrh novely ďalej upravuje názvoslovie komunikácií.
Nanovo by sa malo vymedziť cestné ochranné pásmo, ktoré už nebude viazané na dopravné značky, ale...
Inštitút vyvlastnenia sa má prvýkrát využiť na odobratie historickej nehnuteľnosti nezodpovednému...
Budovanie diaľnic u nás pripomína nekonečný príbeh. Nestavajú sa však pomaly len pre chýbajúce...
MDV podotýka, že v súčasnosti platná právna úprava neumožňuje pri líniových stavbách oznamovať...
Prostriedky chceme čerpať zo Štátneho fondu rozvoja bývania a spolupracovať s finančnými partnermi...
Poslanec za hnutie OĽaNO tejto súvislosti priblížil dva čerstvé prípady.
Nad všetky očakávania intenzívny rast dopravy v mestách a na cestách vyžaduje nevyhnutne stavbu...
Predstava predsedu vlády je vložiť veľkú právomoc do rúk projektantov. Tí majú mať v rukách...
Zmluva o predaji jeho podielu vo firme je odtajnená. Podľa expertky mala logiku len v prípade, že išlo o pranie peňazí.
O svete IT, programovaní a platovej úrovni rozpráva Rado Debnár, spoluzakladateľ a CEO projektu Learn2code.
Rezort rieši harmonogram priorít.
Harmonogram prípravy a výstavby projektov je pripravený na 80 - 90 %.
Diaľničiari odovzdali motoristom nový úsek diaľnice D3 Čadca, Bukov - Svrčinovec.
Predĺženie vyvlastnenia pozemkov pod cestami na ďalších desať rokov, definícia cesty i komunikácie bez reklamy. Hovorí o tom novela cestného zákona z dielne ministra dopravy Andreja Doležala (nominant Sme rodina), ktorú v stredu...
Návrh novely ďalej upravuje názvoslovie komunikácií.
Nanovo by sa malo vymedziť cestné ochranné pásmo, ktoré už nebude viazané na dopravné značky, ale bude vznikať mimo zastavaného územia obce.
Inštitút vyvlastnenia sa má prvýkrát využiť na odobratie historickej nehnuteľnosti nezodpovednému majiteľovi. Martin Zaiček robí kroky, aby ju zachránil.
Predĺženie vyvlastnenia pozemkov pod cestami na ďalších desať rokov, definícia cesty i komunikácie...
Návrh novely ďalej upravuje názvoslovie komunikácií.
Nanovo by sa malo vymedziť cestné ochranné pásmo, ktoré už nebude viazané na dopravné značky, ale...
Včera ste sa ma viacerí pýtali, ako sa pripomienkuje návrh všeobecne záväzného nariadenia, ktoré vaše mesto (alebo obec) zverejnilo na verejné pripomienkovanie. Keďže otázky pokračujú, napísal som návod, ako jednoducho na...
K zimnému štadiónu by mala podľa predstavy projektanta pribudnúť tréningová hala a nový prístup zo svetelnej križovatky.
Národná rada Slovenskej republiky schválila zmenu základného predpisu samosprávy, zákona č. 369/1990 Z. z. o obecnom zriadení. Prinášame úplné znenia zákona s účinnosťou od 1. apríla 2018.
Na sieti Youtube môžete sledovať záznam zo zasadnutia Mestského zastupiteľstva v Prešove.