Logica je ďalší víťaz v mýte

Firma Logica už má vo vrecku zmluvu o tom, že bude kontrolovať výber mýta na Slovensku. Na to, koľko to bude stáť daňových poplatníkov, treba čakať.

Bratislava -  Tender na služby nezávislého znalca vyhrala firma, ktorá sa doň prihlásila ako jediná – Logica. Komisia Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) mala pôvodne vybrať najlepšiu ponuku podľa toho, kto ponúkne najnižšiu cenu. Logicu, keďže súťažila sama, nebolo s kým porovnávať.

Národná diaľničná pôvodne odhadovala, že ju znalec môže vyjsť zhruba na 32,5 milióna eur. Či túto cenu Logica podliezla alebo naopak, je nateraz tajomstvom. „Výsledok obstarávania bude zverejnený v zmysle zákona o verejnom obstarávaní,“ dozvedeli sme sa od štátnej akciovky.

A to môže nejaký čas trvať. „Verejný obstarávateľ je povinný zverejniť vo vestníku verejného obstarávania výsledok do 48 dní od podpisu zmluvy,“ povedala hovorkyňa Úradu pre verejné obstarávanie Helena Fialová. Logica má podpísanú  zmluvu vo vrecku od stredy.

Šéf NDS tvrdil, že nevie o víťazovi

No keď sme sa v ten istý deň pýtali šéfa Národnej diaľničnej Igora Chomu, či je už rozhodnuté, odpovedal takto: „Práve teraz je to, myslím, v procese, keď končí výber,“ povedal.

Podľa predstaviteľov niektorých firiem, ktoré sa do tendra chceli prihlásiť, však mohol Choma vedieť, kto súťaž vyhrá už vtedy, keď ju vypisoval.  Podmienky účasti v súťaži vraj nik iný než Logica splniť nemohol.

Svedčí o tom fakt, že pôvodne si súťažné podklady vypýtalo 20 záujemcov. Predložiť ponuku sa však odhodlala len Logica, ktorá kontroluje mýtny systém v Česku.

Podľa Karla Ambroscha z ÖFPZ Arsenal, ktorá kontroluje mýto v Rakúsku, sa firma do súťaže neprihlásila, lebo rakúsky mýtny systém funguje od roku 2004. NDS požadovala skúsenosti so znalcovaním mýta spusteným do prevádzky o rok neskôr.

Po vyzametanej cestičke

Národná diaľničná obvinenia odmieta. Voči podmienkam tendra sa totiž nikto z 20 záujemcov, ktorí si vyzdvihli súťažné podklady, neohradil. „Verejný obstarávateľ nedostal ani jednu žiadosť o nápravu voči oznámeniam, súťažným podkladom ani iným úkonom. Preto nie je možné hovoriť o nesplniteľnosti podmienky účasti,“ povedal Jánošík.

Okrem ceny, ktorú si nezávislý mýtny znalec vypýtal, sú pochybnosti, či bude naozaj nezávislý. Zástupca firmy Logica Ľuboš Wedochovič totiž sedel v komisii, ktorá hodnotila ponuky v mýtnom tendri. Vtedy Národná diaľničná troch lacnejších vylúčila a súťaž vyhralo konzorcium SanToll/Ibertax s najvyššou ponúkanou cenou.

Firmy z konzorcia založili dnešný SkyToll, ktorý si za mýtny systém vypýtal 852 miliónov eur. Logica má teraz kontrolovať, či SkyToll poctivo vyberá mýto a neoberá tak štát o peniaze.

Pochybnosti, či Logica za peniaze od štátu bude SkyToll poctivo kontrolovať, má aj bývalý minister dopravy, dnes poslanec SDKÚ Pavol Prokopovič. „Škandalózny tender na mýto, v ktorom zainteresovaní úradníci štátu zametali cestičku vopred vybranému najdrahšiemu projektu, nemohol pokračovať inak,“ vyhlásil.

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Vláda odklepla Doležalovu novelu cestného zákona. Dočkáme sa diaľnice do Košíc?

Predĺženie vyvlastnenia pozemkov pod cestami na ďalších desať rokov, definícia cesty i komunikácie...

Zmenou cestného zákona sa umožní vyvlastnenie pozemkov pod diaľnicami

Nanovo by sa malo vymedziť cestné ochranné pásmo, ktoré už nebude viazané na dopravné značky, ale...

Kauza Machnáč: Pamiatka chátra, súkromníkovi ju chcú vyvlastniť

Inštitút vyvlastnenia sa má prvýkrát využiť na odobratie historickej nehnuteľnosti nezodpovednému...

Doležal má recept na zrýchlenie výstavby diaľnic - vyvlastnenie

Budovanie diaľnic u nás pripomína nekonečný príbeh. Nestavajú sa však pomaly len pre chýbajúce...

Zmena cestného zákona môže pomôcť vyvlastniť pozemky pod diaľnicami

MDV podotýka, že v súčasnosti platná právna úprava neumožňuje pri líniových stavbách oznamovať...

Viceprimátorka Štasselová: Holý počíta s vyvlastňovaním pre nájomné byty

Prostriedky chceme čerpať zo Štátneho fondu rozvoja bývania a spolupracovať s finančnými partnermi...

Gyimesi: Benešove dekréty sú stále živé. Dochádza ku konfiškácii na základe národnosti

Poslanec za hnutie OĽaNO tejto súvislosti priblížil dva čerstvé prípady.

Prvé kilometre - video dokument o stavbe diaľnice D1 z roku 1970

Nad všetky očakávania intenzívny rast dopravy v mestách a na cestách vyžaduje nevyhnutne stavbu...

Premiér Matovič chce od základu zmeniť stavebné konanie

Predstava predsedu vlády je vložiť veľkú právomoc do rúk projektantov. Tí majú mať v rukách...