Do čoraz tvrdšieho sporu sa dostáva štát s občanmi, ktorí nesúhlasia s jeho predstavou, kde stavať cesty a diaľnice.
Obyvatelia Tepličky nedávno bránili svoju pôdu vlastnými telami pred buldozérom.
Bratislava - Do čoraz tvrdšieho sporu sa dostáva štát s občanmi, ktorí nesúhlasia s jeho predstavou, kde stavať cesty a diaľnice.
Zo "zneužívania demokracie" minulý týždeň obvinil občianske združenia riaditeľ Národnej diaľničnej spoločnosti Dušan Faktor. Mal na mysli obyvateľov Považskej Bystrice, pre ktorých nesúhlas vraj štát nestihne dokončiť diaľnicu do Žiliny do roku 2006.
Diaľnicu sľúbila vláda automobilke Kia. Ďalšiu sľúbenú cestu pre Kia, po ktorej majú priviezť zariadenia to továrne, nestihne postaviť pre spor s majiteľmi pozemkov. Ešte pri vykupovaní pôdy pre samotnú továreň nadával primátor Žiliny Ján Slota ľuďom do "hlúpych Tepličanov" a bývalý minister Pavol Rusko neustále hrozil vyvlastňovaním.
Pred dvoma dňami zasa vicepremiér Ivan Mikloš pohrozil obyvateľom Tepličky, že použijú cestu cez dedinu, takže "bývanie sa pre niektorých môže stať až neznesiteľným".
Miklošove slová považuje právny zástupca majiteľov pôdy Maroš Uhaľ za "nešťastné", vyslovené z "pozície moci", ktoré môžu ľudí popudiť. Varuje, že obyvatelia Tepličky si "nenechajú skákať po hlave" a môže sa stať, že 150-tonový lis cez dedinu jednoducho nepustia.
V prípade diaľnice cez Považskú Bystricu hovorí Juraj Smatana z občianskeho združenia Ľudia a príroda o "arogantnom prístupe štátu a diaľničnej spoločnosti, ktorý tlačí ľudí do obrannej pozície".
Problém je okrem iného v tom, že diaľnica pôjde estakádou cez mesto, ktoré za to žiada rôzne kompenzácie, napríklad futbalový štadión. Faktor pripúšťa, že stavba nie je z hľadiska životného prostredia najvýhodnejšia, ale považuje za "chorú myšlienku", že sa to ľuďom v meste má kompenzovať.
Hovorca Národnej diaľničnej spoločnosti Marcel Jánošík neberie občanom právo na obranu, ale sťažuje sa, že potom sa stavba diaľnice ich vinou veľmi predlžuje.
Právnička Zuzana Dlugošová z organizácie Občan a demokracia namieta, že občania "len využívajú svoje práva dané v zákonoch" a viniť ich za spomaľovanie stavby, považuje za neseriózne. Chyba je podľa nej často aj na strane štátnych orgánov, ktoré porušujú zákony, nedodržujú lehoty a stavba sa potom predlžuje aj súdnymi procesmi.
Dlugošová upozornila, že naposledy pri projekte rýchlostnej cesty Žarnovica - Šášovské podhradie Najvyšší súd nariadil Krajskému úradu v Banskej Bystrici zrušiť územné rozhodnutie na časť cesty cez Žiar nad Hronom. Občania vyhrali spor, pretože práve proces posudzovania vplyvov stavby na životné prostredie sa vykonal utajene. Občania nemali možnosť vyjadriť sa, mesto vyvesilo oznam len na úradnej tabuli, hoci vtedy už malo vlastné noviny a televíziu.
Občianska iniciatíva Za spravodlivé vyvlastňovanie
Diaľnice a rýchlostné cesty na Slovensku, výstavba a prevádzka
Prezident: Štát môže stavať na cudzom
Diaľnica cez Považskú Bystricu: kto má dôvod na oslavu?
Ľudia nie sú solidárni so spoluobčanmi, ktorým stavba diaľnic škodí
Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018
Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017
Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.
Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...
V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...
Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...
Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...
VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...
Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...
Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...
Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.
NOVOŤ. Obecný úrad teší veľký záujem zo strany občanov dohodnúť sa a pozemky pod cestami obci...
Predĺženie vyvlastnenia pozemkov pod cestami na ďalších desať rokov, definícia cesty i komunikácie...
Daniel Šmíd je lektor etikety, ktorý vám vysvetlí, ako správne telefonovať.
Chlapcom chýbajú mužské vzory, muži sa boja osamostatniť a najčastejšia príčina rozvodov nikoho neprekvapí.
Prezidentka SR Zuzana Čaputová sa rozhodla vrátiť Národnej rade (NR) SR novelu zákona o pozemných komunikáciách. Upozornila, že v nej nebola ani po podaní stanoviska Ministerstva financií (MF) SR dodatočne vykonaná kvantifikácia...
Odkaz na web Rádia Lumen, ak by prehrávač nefungoval: Záznam relácie ÚV hovor z 9. 12. 2022 - Vyvlastňovanie (kto môže vyvlastniť majetok občana Slovenska a za akých podmienok
Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme rodina) donaha. Zamestnanci úradu nesúhlasia s tvrdeniami politikov o tom, že novinka prinesie stavebníkom možnosť stavať už za pár...
O vyvlastnenie požiadala minulý rok Spoločnosť Jaromíra Krejcara (SJK), chce zabrániť jeho úplnému schátraniu.
Nové mýto má vybrať viac peňazí. Otázkou je, či sa plán podarí.
Podmienky pre vyvlastnenie pozemku motocentra pre stavbu diaľnice D3 pri Tábore boli splnené, rozhodol budějovický krajský súd.
Na Slovensku počuť iba politikov, ktorí zastupujú ruské záujmy, maďarské záujmy, súkromné záujmy, ale žiadneho, ktorý by v tejto veci zastupoval slovenské záujmy.
Prezidentka SR Zuzana Čaputová sa rozhodla vrátiť Národnej rade (NR) SR novelu zákona o pozemných...
Odkaz na web Rádia Lumen, ak by prehrávač nefungoval: Záznam relácie ÚV hovor z 9. 12. 2022 -...
Podmienky pre vyvlastnenie pozemku motocentra pre stavbu diaľnice D3 pri Tábore boli splnené,...