Prvú súkromnú diaľnicu od Nitry po Banskú Bystricu dostanú vodiči ešte neskôr, ako to vyjednal minister dopravy Ľubomír Vážny v zmluve, ktorá vyjde štát na 3,8 miliardy eur (115 miliárd korún).
Tá zaviazala súkromných majiteľov cestu otvoriť pre vodičov postupne od septembra 2011 do leta 2012. Cesta sa však len začala stavať a už štát rieši prvý spor so súkromnou spoločnosťou Granvia. Archeologické vykopávky pri Beladiciach za Nitrou totiž spomalili práce a Granvia si pýta odškodnenie. Uvažuje sa o posunutí termínov a doplatení tisícov eur navyše.
* TERMÍNY DOHODNUTÉ V POSLEDNOM DODATKU K ZMLUVE V JÚLI 2009
"Zrejme dôjde k úprave termínov, verím, že to bude najviac o dva týždne," pripustil pre Pravdu minister dopravy Ľubomír Vážny. Súčasne priznal, že sa vyjednáva aj o finančnej kompenzácii – akejsi pokute pre Slovensko. "Áno, v hre sú aj finančné kompenzácie, vyplýva to zo zmluvy," pripustil minister. Či Slovensko musí súkromnému staviteľovi aj doplatiť, rozhodne až nezávislý dozor. Podľa ministra Vážneho sa o probléme už nejaký týždeň vyjednáva.
"Rozsah a vplyvy kompenzačnej udalosti, ktorou je aj nájdenie archeologických nálezov, vyčísľuje koncesionár – súkromný partner a posudzuje nezávislý dozor. Konečné rozhodnutie dozoru ešte nebolo vydané," uviedlo v piatok ministerstvo dopravy v stanovisku pre denník Pravda. Malo by sa tak stať v najbližších dňoch.
Prvá súkromná diaľnica Nitra – Banská Bystrica (52 km)
Najzložitejšia dohoda, akú kedy Slovensko podpisovalo so súkromnými firmami, má prísne pravidlá pre súkromného koncesionára. Vláda Roberta Fica pri vyjednávaní najviac tlačila na rýchle termíny otvorenia. Stostranové zmluvy však predstavujú najprísnejšie pravidlá aj pre štát a vládu. Pri akejkoľvek prekážke či zaváhaní totiž súkromní majitelia môžu pýtať odškodnenia či dorovnania od vlády.
"Ako odmena môže byť koncesionárovi napríklad priznaný posun termínov alebo preplatenie dodatočných nákladov. Tiež je možné neskončenie zmluvy, na ktoré by inak malo ministerstvo dopravy právo. Výhody sa môžu aj kombinovať, nie je to však pravidlo, " doplnilo ministerstvo dopravy.
Stavebné náklady sú 915 miliónov eur (27,57 miliardy Sk), tak ako ich ponúkli súkromné firmy v súťaži po započítaní aj 30–ročnej prevádzky narástla cena z 1,5 miliardy € (45 miliárd Sk) v súťaži na 1,8 miliardy € (54,23 miliardy Sk) ročné splátky sa navýšili na 127,4 milióna € (3,83 miliardy Sk) za tridsať rokov Slovensko zaplatí 3,8 miliardy € (115 miliárd Sk), pôvodne to bolo 3,5 miliardy €
Isté je, že vodiči tak dostanú rýchlostnú cestu neskôr, či to bude skutočne len niekoľko týždňov, závisí od toho, či dostane Granvia aj peniaze. Pritom samotná kríza už spôsobila, že cena projektu sa zvýšila o pol miliardy eur a Slovensko celkovo zaplatí až 3,8 miliardy eur (115 miliárd korún) za rýchle spojenie Bratislavy s Banskou Bystricou. Je to najvyššia cena za diaľnice, aká sa kedy platila. O cene aj termínoch 52–kilometrovej súkromnej diaľnice štát dlho vyjednával s rodičmi spoločnosti Granvia s firmami Vinci a ABN AMRO Highway, ktoré túto obrovskú zákazku od štátu získali. Vďaka kríze sa cena za postavenie a prevádzku zvýšila z 1,5 miliardy na 1,8 miliardy eur. A celkove splátky za 30 rokov pre Slovensko narástli až na 3,8 miliardy eur.
Či budú archeologické práce znamenať oneskorenie pre vodičov, bude jasné o niekoľko dní. Pôvodne minister Vážny hovoril, že súkromná cesta bude hotová na konci tohto roka. Termíny sa niekoľkokrát posúvali, vodiči mali jazdiť po veľmi rizikovom úseku za Nitrou na jeseň 2011. Posledná časť – samostatný obchvat Banskej Bystrice – mala byť otvorená v lete 2012.
Diaľnice a rýchlostné cesty na Slovensku, výstavba a prevádzka
PPP, výstavba a prevádzka diaľnic
Projekt súkromnej cesty R1 ocenili. Jar má priniesť historickú mobilizáciu
Výstavba R1 pokračuje, pribudne obmedzenie pri Nitre
Archeologický prieskum pri Kia vyzerá ako cesta
Archeologické nálezy nespôsobia zastavenie výstavby automobilky Kia
Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018
Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017
Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.
Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená....
Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...
V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...
Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...
Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...
VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...
Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...
Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...
Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.
NOVOŤ. Obecný úrad teší veľký záujem zo strany občanov dohodnúť sa a pozemky pod cestami obci...
Daniel Šmíd je lektor etikety, ktorý vám vysvetlí, ako správne telefonovať.
Chlapcom chýbajú mužské vzory, muži sa boja osamostatniť a najčastejšia príčina rozvodov nikoho neprekvapí.
Úrad pre územné plánovanie a výstavbu sa zatiaľ nerozhodol, aké stanovisko zaujme v prípade vyvlastnenia Machnáča, kde sa predtým stotožnil so zastavením konania. Toto rozhodnutie označila generálna prokuratúra za...
Aktivisti tvrdia, že vstupom generálnej prokuratúry do procesu opäť svitla nádej na záchranu budovy.
Podľa odborníkov malo k sanácii prísť už dávno.
Liečebný dom v Trenčianskych Tepliciach chce zachrániť neziskovka.
Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená. V hre sú podľa starostky obce Záborské vraj až štyri strategické investície.
Sanácia bývalej skládky Chemických závodov Juraja Dimitrova v bratislavskej Vrakuni mohla byť v tomto roku skončená, keby sa na ministerstve životného prostredia postupovalo v tempe, ako v rokoch 2016 až 2020. Vyhlásil to bývalý...
Tvrdia, že sanácia za posledné tri roky vôbec nepokročila. Minister Ján Budaj nedávno vyhlásil, že začiatok prác brzdia zdĺhavé procesy okolo vlastníctva pozemkov.
Úrad pre územné plánovanie a výstavbu sa zatiaľ nerozhodol, aké stanovisko zaujme v prípade...
Aktivisti tvrdia, že vstupom generálnej prokuratúry do procesu opäť svitla nádej na záchranu...
Podľa odborníkov malo k sanácii prísť už dávno.