Majitelia pozemkov neupustili od zámeru blokovať cesty k závodu KIA

Doplatky zatiaľ dostala asi stovka žiadateľov. Nárok na peniaze má však približne sedem stoviek ľudí.

25. 05. 2007

Žilina - Majitelia pozemkov, ktorým meškajú od štátu doplatky za pôdu pod závodom KIA Motors pri Žiline, naďalej nevylučujú blokádu cesty k fabrike. O zrušení štrajkovej pohotovosti chceli pôvodne rozhodnúť tento týždeň po stretnutí so zástupcami Slovenského pozemkového fondu, ktoré sa však nekonalo. Podľa ich názoru fond vyplácanie peňazí zbytočne predlžuje a schôdzke s vlastníkmi pôdy sa vyhýba. ČTK to dnes povedala zástupkyňa nespokojných vlastníkov Justína Kozánková.

Doplatky zatiaľ dostala podľa nej asi stovka žiadateľov. Kozánková tvrdila, že nárok na peniaze má však približne sedem stoviek ľudí. So zástupcami pozemkového fondu sa ČTK dnes spojiť nepodarilo. Podľa nedávneho vyjadrenia poradcu riaditeľa pozemkového fondu Ľudovíta Kavjaka posielanie peňazí sa rozbehlo v polovici mája.

"So zástupcami fondu sme sa chceli stretnúť tento týždeň. Povedali, že to nie je možné kvôli zmenám vo vedení. Teraz sa termín posunul na budúci týždeň. Máme pocit, akoby sa pred nami ukrývali," dodala Kozánková.

Podľa nej sú majitelia pozemkov ochotní vycestovať za predstaviteľmi fondu aj do Bratislavy. Pokiaľ úrad preukáže, že peniaze zaslal na účty aspoň polovici vlastníkov, štrajkovú pohotovosť odvolajú. O problémoch s doplatkami údajne Kozánková písomne informovala aj Úrad vlády a ministerstvo pôdohospodárstva. "Počkáme do budúceho týždňa. Hrozba štrajku tak zatiaľ trvá," dodala Kozánková.

Majitelia pozemkov z obcí Teplička nad Váhom, Mojš, Nededza, Gbeľany a Varín sa pôvodne chystali zablokovať cestu k automobilke už v polovici mája. Vtedy však podľa Kozánkovej prišli na účty peniaze prvým piatim vlastníkom, a k protestu preto nepristúpili. Krátko na to sa však začali ozývať kritické hlasy, že úradníci chceli majiteľov iba "uchlácholiť" a ďalšie vyplácanie peňazí sa bude opäť predlžovať. Celkovo by mal štát podľa zástupkyne majiteľov doplatiť okolo 140 miliónov korún, ktoré prisľúbila ešte bývalá vláda Mikuláša Dzurindu.

Časť majiteľov podľa Kozánkovej pôvodne dostala od 120 do 140 korún za meter štvorcový pôdy, vláda im neskôr sľúbila doplatiť do sumy 350 korún za meter štvorcový. Podľa niektorých informácií zdržanie doplatkov súviselo aj s nedoriešenými personálnymi zmenami na Slovenskom pozemkovom fonde.

"Veríme, že zástupcovia oboch strán sa dohodnú a k blokáde nedôjde. Zatiaľ nechceme odpovedať na hypotetické otázky, akým spôsobom by sme zabezpečili dopravu pre náš závod v prípade blokády. V súčasnosti je predčasné hovoriť aj o prípadnej výške škôd a spôsobe ich vymáhania," povedal ČTK hovorca KIA Motors Slovakia Dušan Dvořák.

Kórejská automobilka KIA spustila sériovú výrobu vo svojom slovenskom závode vlani v decembri. Tento rok plánuje vyrobiť 150.000 áut, maximálnu kapacitu 300.000 áut ročne chce dosiahnuť v roku 2009. Vo fabrike zatiaľ pracuje približne 2300 ľudí. Celkovo plánuje spoločnosť v slovenskom závode zamestnať tri tisícky pracovníkov.

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Viceprimátorka Štasselová: Holý počíta s vyvlastňovaním pre nájomné byty

Prostriedky chceme čerpať zo Štátneho fondu rozvoja bývania a spolupracovať s finančnými partnermi...

Gyimesi: Benešove dekréty sú stále živé. Dochádza ku konfiškácii na základe národnosti

Poslanec za hnutie OĽaNO tejto súvislosti priblížil dva čerstvé prípady.

Prvé kilometre - video dokument o stavbe diaľnice D1 z roku 1970

Nad všetky očakávania intenzívny rast dopravy v mestách a na cestách vyžaduje nevyhnutne stavbu...

Premiér Matovič chce od základu zmeniť stavebné konanie

Predstava predsedu vlády je vložiť veľkú právomoc do rúk projektantov. Tí majú mať v rukách...

Otrasy z cesty sa prenášajú na môj dom. Ktorý úrad má povinosť nariadiť nápravu?

Pri našom dome vedie cesta 1. triedy. V poslednej dobe sa stav komunikácie zhoršil natoľko, že pri...

Čo je to jednoduchá stavba podľa stavebného zákona?

Stavebný zákon definuje takzvané "jednoduché stavby". Pozor, pod pojmom "drobné stavby" rozumie...

Čo je to drobná stavba podľa stavebného zákona?

Prečo rozlišovať, čo je a čo nie je drobná stavba? Pretože na drobné stavby nie je potrebné...

Sused chce postaviť dom 1 meter od môjho pozemku. Čo sa dá robiť?

Pokiaľ Váš sused ešte nemá vydané územné rozhodnutie resp. stavebné povolenie, uplatnite aktívne...

O verejnom záujme sa rozhoduje v správnom konaní, upozorňuje ministerstvo dopravy

Poslanci za SaS navrhli zrušiť zákon, ktorý umožňuje vyvlastňovanie v súkromnom záujme.

Poslanci z klubu SaS chcú zrušiť zákon, ktorý umožňuje vyvlastňovanie

Poslanci tvrdia, že zákon umožňuje vyvlastňovanie v súkromnom záujme.