Minister dopravy Ján Figeľ má odstrániť diskrimináciu v mýtnom tendri. Ak nie, Slovensko čaká asi súd.
Bratislava - „Prijmite požadované opatrenia.“ Tak znie odkaz Európskej únie v spore, ktorý voči Slovensku vedie pre tender na elektronické mýto.
V ňom vyhrala najdrahšia ponuka v hodnote 852 miliónov eur po tom, čo Národná diaľničná spoločnosť všetkých jej lacnejších súperov z hry vylúčila.
Brusel preto voči Slovensku začal ďalšiu fázu konania. Tá je už posledným krokom pred žalobou na Európskom súdnom dvore. Slovensko má na to, aby žalobu odvrátilo dva mesiace.
Brusel vo svojom liste však nepíše, čo presne má nová vláda urobiť. Slovenským autoritám oznamuje len, čo sa jej nepáči.
„Komisia obyčajne nevyžaduje špecifické opatrenia, ktoré má krajina podniknúť. Účelom tejto fázy konania je umožniť členskému štátu, aby sa dobrovoľne prispôsobil podmienkam paktu,“ povedal Ramon van Barneveld, hovorca eurokomisára pre vnútorný trh.
Komisia nám vyčíta najmä to, že v tendri sa diskriminovalo, keď z hry vylúčili najlacnejšiu ponuku Slovakpassu v hodnote 630 miliónov eur. Problémom sú aj dodatočné zvýhodnenia víťaza po podpise zmluvy.
„Nejde o formálne porušenie predpisov, ktoré by nemali vplyv na výsledok súťaže, ale o to, že konaním Slovenska bol priamo ovplyvnený výsledok mýtneho tendra,“ povedal právnik Ján Buocik. To teda znamená, že ak chce vláda vyhovieť komisii, mala by súťaž zrušiť.
Zdroj: ZES, Tomáš Kamenec
„Problém je v tom, že zmluvu s uchádzačom žiadny slovenský orgán nespochybnil, teda neviem, na základe čoho má štát postupovať,“ hovorí Buocik.
Ak by sa minister rozhodol rušiť zmluvu, ktorú nespochybnil súd, SkyToll by si mohol robiť rôzne nároky.
Súdy u nás pritom ešte rozhodujú o žalobách Slovakpassu, že Národná diaľničná spoločnosť ako verejný obstarávateľ nemala firmu z tendra vylúčiť.
„Očakávame, že slovenské súdy napokon zoberú do úvahy argumenty potvrdené stanoviskom Európskej komisie,“ povedal Peter Newole, zástupca sťažujúceho sa konzorcia.
Ak do dvoch mesiacov vláda Brusel neuspokojí, môže nastúpiť žaloba na Európskom súdnom dvore.
„V krajnom prípade môže Slovensku hroziť povinnosť urobiť súťaž znovu. SkyToll by mal v takom prípade nárok na náhradu účelne vynaložených nákladov, ak mu zmluva so štátom nepriznáva viac,“ povedal ústavný právnik a poslanec KDH Radoslav Procházka.
Európsky súdny dvor má k dispozícii aj rôzne sankcie. Štát by preto mal byť veľmi opatrný, pri rozhodovaní, akú taktiku v spore s Bruselom zvolí.
Ak sa napríklad rozhodne ponechať si elektronické mýto od SkyTollu ako lacnejšiu možnosť než vypisovať novú súťaž, môže naraziť.
Európsky súdny dvor nemusí dať iba jednorazovú pokutu, ale aj každodenné penále, až kým krajina nevyhovie požiadavkam. Prax hovorí aj o prípadoch s denným penále okolo 20tisíc eur.
Povahou veci by v tomto prípade išlo skôr o penále než fixnú pokutu, myslí si Tomáš Kamenec, ktorý zastupuje vyradené konzorcium Kapsch.
Minister dopravy sa ešte nerozhodol, akú taktiku zvolí v spore na obranu „záujmov Slovenska“. Nie je ani jasné, či siahne po argumentoch bývalej vlády.
Tá si je svojou pravdou napriek ďalšiemu listu od komisie istá. „Komisia zrejme myslí, že Slovenská republika by mala odvolať súčasnú amatérsku vládu, a to by malo byť najlepšie riešenie,“ povedal včera exminister dopravy Ľubomír Vážny (Smer).
Z jej stanoviska je podľa neho zrejmé, že komisiu tlačili neúspešní uchádzači a Brusel nevzal argumenty bývalej vlády do úvahy z nepochopiteľných dôvodov.
Pripomenul, že za tender sa 11-krát postavil Úrad pre verejné obstarávanie, ktorý námietky vylúčených zakaždým odmietol.
Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018
Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017
Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.
V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...
Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená....
Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...
V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...
Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...
Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...
VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...
Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...
Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...
Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.
Daniel Šmíd je lektor etikety, ktorý vám vysvetlí, ako správne telefonovať.
Chlapcom chýbajú mužské vzory, muži sa boja osamostatniť a najčastejšia príčina rozvodov nikoho neprekvapí.
V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov pozemkov. Parlament jej veto prelomil bez väčšieho zaváhania.
Riaditeľ Univerzitnej nemocnice v Martine Peter Durný potvrdil, že pozemky pod stavbou stále nie sú vysporiadané. Tvrdí, že bezodplatné vyvlastnenie pozemkov nebolo realizovateľné.
Ministerstvo chce začať so sanáciou ešte tento rok.
Úrad pre územné plánovanie a výstavbu sa zatiaľ nerozhodol, aké stanovisko zaujme v prípade vyvlastnenia Machnáča, kde sa predtým stotožnil so zastavením konania. Toto rozhodnutie označila generálna prokuratúra za...
Aktivisti tvrdia, že vstupom generálnej prokuratúry do procesu opäť svitla nádej na záchranu budovy.
Podľa odborníkov malo k sanácii prísť už dávno.
Liečebný dom v Trenčianskych Tepliciach chce zachrániť neziskovka.
V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...
Riaditeľ Univerzitnej nemocnice v Martine Peter Durný potvrdil, že pozemky pod stavbou stále nie sú...
Ministerstvo chce začať so sanáciou ešte tento rok.