Máme zrušiť už skončený mýtny tender

Minister dopravy Ján Figeľ má odstrániť diskrimináciu v mýtnom tendri. Ak nie, Slovensko čaká asi súd.

Bratislava - „Prijmite požadované opatrenia.“ Tak znie odkaz Európskej únie v spore, ktorý voči Slovensku vedie pre tender na elektronické mýto.

V ňom vyhrala najdrahšia ponuka v hodnote 852 miliónov eur po tom, čo Národná diaľničná spoločnosť všetkých jej lacnejších súperov z hry vylúčila.

Brusel preto voči Slovensku začal ďalšiu fázu konania. Tá je už posledným krokom pred žalobou na Európskom súdnom dvore. Slovensko má na to, aby žalobu odvrátilo dva mesiace.

Brusel vo svojom liste však nepíše, čo presne má nová vláda urobiť. Slovenským autoritám oznamuje len, čo sa jej nepáči.

„Komisia obyčajne nevyžaduje špecifické opatrenia, ktoré má krajina podniknúť. Účelom tejto fázy konania je umožniť členskému štátu, aby sa dobrovoľne prispôsobil podmienkam paktu,“ povedal Ramon van Barneveld, hovorca eurokomisára pre vnútorný trh.

Tender z minulosti

Komisia nám vyčíta najmä to, že v tendri sa diskriminovalo, keď z hry vylúčili najlacnejšiu ponuku Slovakpassu v hodnote 630 miliónov eur. Problémom sú aj dodatočné zvýhodnenia víťaza po podpise zmluvy.

„Nejde o formálne porušenie predpisov, ktoré by nemali vplyv na výsledok súťaže, ale o to, že konaním Slovenska bol priamo ovplyvnený výsledok mýtneho tendra,“ povedal právnik Ján Buocik. To teda znamená, že ak chce vláda vyhovieť komisii, mala by súťaž zrušiť.

Aký je postup 

  • Ak sa komisia domnieva, že si štát nesplnil povinnosť, vydá odôvodnené stanovisko.
  • Ak  štát nevyhovie stanovisku, komisia môže vec predložiť Súdnemu dvoru EÚ.
  • Ak súd zistí, že štát nesplnil povinnosť vyplývajúcu zo zmlúv, štát musí urobiť opatrenia.
  • Ak sa komisia domnieva, že štát nesplnil to, čo chcel súd, môže mu vec predložiť znova. Ak súd uzná jej argumenty, hrozí pokuta či penále. 

Zdroj: ZES, Tomáš Kamenec

„Problém je v tom, že zmluvu s uchádzačom žiadny slovenský orgán nespochybnil, teda neviem, na základe čoho má štát postupovať,“ hovorí Buocik.

Ak by sa minister rozhodol rušiť zmluvu, ktorú nespochybnil súd, SkyToll by si mohol robiť rôzne nároky.

Súdy u nás pritom ešte rozhodujú o žalobách Slovakpassu, že Národná diaľničná spoločnosť ako verejný obstarávateľ nemala firmu z tendra vylúčiť.

„Očakávame, že slovenské súdy napokon zoberú do úvahy argumenty potvrdené stanoviskom Európskej komisie,“ povedal Peter Newole, zástupca sťažujúceho sa konzorcia.

Ak do dvoch mesiacov vláda Brusel neuspokojí, môže nastúpiť žaloba na Európskom súdnom dvore.

„V krajnom prípade môže Slovensku hroziť povinnosť urobiť súťaž znovu. SkyToll by mal v takom prípade nárok na náhradu účelne vynaložených nákladov, ak mu zmluva so štátom nepriznáva viac,“ povedal ústavný právnik a poslanec KDH Radoslav Procházka.

Penále za každý deň

Európsky súdny dvor má k dispozícii aj rôzne sankcie. Štát by preto mal byť veľmi opatrný, pri rozhodovaní, akú taktiku v spore s Bruselom zvolí.

Ak sa napríklad rozhodne ponechať si elektronické mýto od SkyTollu ako lacnejšiu možnosť než vypisovať novú súťaž, môže naraziť.

Európsky súdny dvor nemusí dať iba jednorazovú pokutu, ale aj každodenné penále, až kým krajina nevyhovie požiadavkam. Prax hovorí aj o prípadoch s denným penále okolo 20­tisíc eur.

Povahou veci by v tomto prípade išlo skôr o penále než fixnú pokutu, myslí si Tomáš Kamenec, ktorý zastupuje vyradené konzorcium Kapsch.

Minister dopravy sa ešte nerozhodol, akú taktiku zvolí v spore na obranu „záujmov Slovenska“. Nie je ani jasné, či siahne po argumentoch bývalej vlády.

Tá si je svojou pravdou napriek ďalšiemu listu od komisie istá. „Komisia zrejme myslí, že Slovenská republika by mala odvolať súčasnú amatérsku vládu, a to by malo byť najlepšie riešenie,“ povedal včera exminister dopravy Ľubomír Vážny (Smer).

Z jej stanoviska je podľa neho zrejmé, že komisiu tlačili neúspešní uchádzači a Brusel nevzal argumenty bývalej vlády do úvahy z nepochopiteľných dôvodov.

Pripomenul, že za tender sa 11­-krát postavil Úrad pre verejné obstarávanie, ktorý námietky vylúčených zakaždým odmietol.

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Strategické investície sa majú zrýchliť, ale s rizikom oslabenia vlastníckych práv, poslanci prelomili prezidentkino veto

V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...

Štát pre novú investíciu vykupuje pozemky, majiteľom sa cena nepáči. No ak nepredajú, hrozí im vyvlastnenie

Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená....

Nový stavebný zákon: Prehľad základných princípov nového zákona

Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...

Výstavba diaľnic sa má urýchliť, prezidentka odobrila novelu zákona

V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...

Novela zákona urýchli výstavbu diaľnic aj o viac ako rok, vyhlásil Doležal

Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...

Obchvat Prešova začne fungovať, no východ potrebuje 15-násobne viac diaľnic a ciest

Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...

VIA IURIS: Novela zákona o výstavbe diaľnic je v rozpore s ústavou

VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...

Autá idúce do zoo stáli až v strede Kavečian. To som nezažil, vraví starosta

Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...

Územný plán nie je omaľovánka, poslanci často nevedia, čo schvaľujú (rozhovor)

Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...

Lehota pri vyvlastnení pozemkov pod diaľnicami sa predĺži, schválili poslanci

Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.