Manažéri Kia Motors možno nebudú mať kde bývať

Štát zvažuje stavbu víl v troch lokalitách, ani v jednej však kompetentní o ničom nevedia. Problémom bude získať aj dostatočne veľký pozemok s územným rozhodnutím.

28. 04. 2006

Problémy vedenia Kia Motors spojené s vyšetrovaním korupčného škandálu v Južnej Kórei nemusia byť jediné, ktoré môžu skomplikovať štart výroby novej fabriky pri Žiline. Po ťažkostiach s výkupom pozemkov pre automobilku sa črtá ďalší problém so schopnosťou Slovenska dodržať to, čo Kórejcom sľúbilo. Manažéri Kia Motors možno nebudú mať kde bývať.

Problémy vedenia Kia Motors spojené s vyšetrovaním korupčného škandálu v Južnej Kórei nemusia byť jediné, ktoré môžu skomplikovať štart výroby novej fabriky pri Žiline. Po ťažkostiach s výkupom pozemkov pre automobilku sa črtá ďalší problém so schopnosťou Slovenska dodržať to, čo Kórejčanom sľúbilo. Manažéri Kia Motors možno nebudú mať kde bývať.

Slovensko sa zaviazalo, že pre manažment novej továrne postaví v okolí Bratislavy obytnú zónu s vyše sedemdesiatimi domami. Bývať by sa v nich malo dať už koncom októbra. Stáť majú na ucelenom pozemku s rozlohou desať hektárov, jedným majiteľom a platným územným rozhodnutím na bytovú výstavbu. Podľa realitných maklérov je však nájdenie takejto parcely v okolí Bratislavy takmer nemožné. Napriek tomu sa dnes majú predstavitelia Kia Motors a Hyundai Mobis rozhodnúť pre konkrétnu lokalitu.

Na výber sú tri lokality

Sľúbených takmer 1,2 miliardy korún už ministerstvo financií uvoľnilo a v plánovanom čase vznikla pri ministerstve hospodárstva spoločnosť MH Development. Tá má celú výstavbu pripraviť tak, aby sa vo vilách dalo už koncom októbra bývať.

„V hre sú tri lokality, ktoré sme ponúkli – Svätý Jur, Čierna Voda a Bernolákovo. Kórejčania si musia vybrať a dohodnúť cenu sami,“ hovorí člen Dozornej rady MH Development Stanislav Grobár. Pripomína, že areál si kórejský investor po piatich rokoch odkúpi za nominálnu cenu, preto je dôležité jeho vlastné rozhodnutie.

Požiadavku na čisté pozemky s jedným majiteľom a v lokalite so schváleným územným plánom vzniesol investor. Podľa Grobára sa hneď v máji musí spustiť celá príprava výstavby, inak sa jesenný kolaudačný termín stihnúť nedá. „Pol roka je aj tak málo, klasická výstavba trvá minimálne deväť mesiacov,“ tvrdí Václav Kohlmayer zo Slovenskej komory architektov.

„K lokalite sa vyjadrovať nebudeme. Je to len a len starosť slovenskej strany,“ konštatuje manažér pre komunikáciu Kia Motors Slovakia Dušan Dvořák.

O vilách nič nevedia

Hoci na výber by mali byť tri lokality, kompetentní nič nevedia o tom, že by na nich mohli stáť vily pre Kórejčanov. Na Mestskom úrade vo Svätom Jure potvrdili, že jediný väčší pozemok určený na bytovú výstavbu vlastní spoločnosť Sibareal, rozhodne však nemá desať hektárov. „Je to veľmi zaujímavá informácia, ale o ničom neviem,“ hovorí Roman Pokorný zo Sibarealu. Podľa neho sú v areáli voľné už len pozemky s celkovou rozlohou 1,5 hektára, ďalšie tri hektáre by sa mohli prikúpiť. O možnosti získať desať ucelených hektárov, a to aj s územným rozhodnutím, však Pokorný pochybuje.

V Chorvátskom Grobe, kam Čierna Voda patrí, tiež o ničom nevedia. „Zóny pripravené na bývanie, majú územné rozhodnutie už od roku 2001. Vlastnia ich súkromní investori. Výstavba tohto druhu by asi v našom katastrálnom území možná bola, ale aj tak túto informáciou počujem prvýkrát,“ uvádza starosta Chorvátskeho Grobu Štefan Balaška.

Aj v Bernolákove majú pozemky, ktoré vyhovujú požiadavkám investora. Najväčší areál je však určený len pre 57 domov. O pozemky je veľký záujem a väčšinou sú už rozpredané. V Bernolákove sa pôvodne ponúkala aj časť golfového ihriska, tú však ministerstvo hospodárstva pre neujasnené vlastnícke vzťahy odmietlo už dávnejšie.

Ako má vyzerať obytná zóna pre manažérov Kia Motors

  • V areáli bude 67 domov pre nižší manažment, sedem pre vyšší a jedna vila pre topmanažéra.
  • Okrem domov sa vláda zaviazala okrem iného vybudovať parkovisko, štyri tenisové a dve asfaltové ihriská.
  • Stavať sa má na pozemku s jedným majiteľom a v lokalite so schváleným územným plánom.
Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Strategické investície sa majú zrýchliť, ale s rizikom oslabenia vlastníckych práv, poslanci prelomili prezidentkino veto

V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...

Štát pre novú investíciu vykupuje pozemky, majiteľom sa cena nepáči. No ak nepredajú, hrozí im vyvlastnenie

Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená....

Nový stavebný zákon: Prehľad základných princípov nového zákona

Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...

Výstavba diaľnic sa má urýchliť, prezidentka odobrila novelu zákona

V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...

Novela zákona urýchli výstavbu diaľnic aj o viac ako rok, vyhlásil Doležal

Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...

Obchvat Prešova začne fungovať, no východ potrebuje 15-násobne viac diaľnic a ciest

Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...

VIA IURIS: Novela zákona o výstavbe diaľnic je v rozpore s ústavou

VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...

Autá idúce do zoo stáli až v strede Kavečian. To som nezažil, vraví starosta

Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...

Územný plán nie je omaľovánka, poslanci často nevedia, čo schvaľujú (rozhovor)

Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...

Lehota pri vyvlastnení pozemkov pod diaľnicami sa predĺži, schválili poslanci

Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.