MDPaT chce, aby verejnosť nemohla ovplyvňovať stavbu diaľnic

Návrh ministerstva dopravy je v rozpore s medzinárodným dohovorom aj s predpismi Európskej únie, tvrdí právnik Peter Wilfling zo združenia Občan a demokracia.

23. 02. 2007

Zdroj: SITA

Bratislava - Ministerstvo dopravy chce v návrhu zákona o urýchlení výstavby diaľnic zrušiť možnosť združení občanov, chrániacich životné prostredie alebo bývajúcich v okolí plánovanej diaľnice, byť účastníkom konania o povolení stavby diaľnic. Upozorňuje na to právnik Peter Wilfling zo združenia Občan a demokracia, podľa ktorého návrh Ministerstva dopravy, pôšt a telekomunikácií (MDPaT) SR chce pre občianske združenia zrušiť postavenie plnoprávneho účastníka konania a nahradiť ho iba postavením tzv. „zúčastnenej osoby“. Podľa Wilflinga je to obrovský rozdiel. Verejnosť v postavení „zúčastnenej osoby“ sa bude môcť k navrhovanej stavbe iba vyjadrovať, ale úrad sa jej námietkami vôbec nemusí zaoberať, nemusí vysvetliť, prečo ich neakceptoval a ak úrad poruší zákon, nebude s tým združenie občanov môcť nič urobiť. Nebude sa môcť domáhať nápravy nezákonnosti podaním odvolania alebo na súde. Ide iba o vytvorenie zdania, že verejnosť sa môže na konaní zúčastniť. Tento návrh umožňuje úradu „hodiť do koša“ pripomienky združenia obyvateľov, ktorí budú stavbou diaľnice výrazne ovplyvnení.

Zrušenie účastníctva pre občianske združenia je navyše v priamom rozpore s medzinárodným Dohovorom o účasti verejnosti na rozhodovaní, ktorý Slovensko ratifikovalo a je pre štát záväzný, dodal Wilfling. Podľa neho je návrh v rozpore aj so smernicou Európskej únie 2003/35/ES, ktorá tiež požaduje, aby občianske združenia, ktorých cieľom je ochrana životného prostredia, mali postavenie plnoprávneho účastníka konania a možnosť domáhať sa nápravy nezákonnosti.

Ak by bolo toto ministerstvom navrhované ustanovenie prijaté, Európska únia by proti Slovensku začala konanie pre to, že náš zákon je v rozpore s európskou legislatívou, poznamenal Wilfling s tým, že zákon by pravdepodobne skončil aj na Ústavnom súde SR, pretože je v rozpore s medzinárodným Dohovorom o účasti verejnosti na rozhodovaní.

Dôvodová správa k návrhu ustanovenia navyše podľa neho obsahuje zavádzajúce informácie. Nie je pravda, že účastníkom konania môžu byť „všetky občianske iniciatívy, občianske združenia, neinvestičné fondy, neziskové organizácie, nadácie a iné mimovládne organizácie“. Účastníkom konania môžu byť iba občianske združenia zložené z obyvateľov bývajúcich v okolí plánovanej stavby, ktoré má aspoň 250 členov a ktoré podá k stavbe písomné pripomienky alebo mimovládna organizácia, ktorej cieľom je ochrana životného prostredia, existuje najmenej dva roky a podá k stavbe písomné pripomienky. Nové ustanovenie bolo do zákona vsunuté až po skončení pripomienkového konania, v dôsledku čoho sa k návrhu nemohli vyjadriť iné ministerstvá ani verejnosť. Podľa Petra Wilflinga ide o veľmi neférový krok. "Ministerstvo chce zrušiť účasť verejnosti bez toho, aby sa k tomu verejnosť mohla vôbec vyjadriť,“ dodal.

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Strategické investície sa majú zrýchliť, ale s rizikom oslabenia vlastníckych práv, poslanci prelomili prezidentkino veto

V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...

Štát pre novú investíciu vykupuje pozemky, majiteľom sa cena nepáči. No ak nepredajú, hrozí im vyvlastnenie

Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená....

Nový stavebný zákon: Prehľad základných princípov nového zákona

Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...

Výstavba diaľnic sa má urýchliť, prezidentka odobrila novelu zákona

V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...

Novela zákona urýchli výstavbu diaľnic aj o viac ako rok, vyhlásil Doležal

Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...

Obchvat Prešova začne fungovať, no východ potrebuje 15-násobne viac diaľnic a ciest

Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...

VIA IURIS: Novela zákona o výstavbe diaľnic je v rozpore s ústavou

VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...

Autá idúce do zoo stáli až v strede Kavečian. To som nezažil, vraví starosta

Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...

Územný plán nie je omaľovánka, poslanci často nevedia, čo schvaľujú (rozhovor)

Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...

Lehota pri vyvlastnení pozemkov pod diaľnicami sa predĺži, schválili poslanci

Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.