Mečiar trucuje. Nepodporil vládny zákon

09. 09. 2008

Bratislava - Koaličná kríza podľa predsedu HZDS Vladimíra Mečiara nehrozí. Poslanci HZDS totiž nepodporili vládny návrh nového cestného zákona, ktorý mal od 1. októbra priniesť rozsiahle zmeny v dopravných pravidlách. Zákon vrátil prezident Ivan Gašparovič a prekvapivo ho nepodporila potrebná väčšina poslancov.

Mečiar dnes pre iné hlasovanie obvinil koaličných partnerov z nedôveryhodnosti. Poslanci Smeru a SNS totiž zablokovali jeho návrh na vyšetrenie, či opozícia neporušila zákon pri návrhu na odvolanie ministra Štefana Harabina.

Za cestný zákon nehlasovali aj poslanci ďalších vládnych strán. Mečiar odmietol, že by išlo z jeho strany o zámer. "Bola to náhoda," povedal. Samotná nezhoda o uznesení podľa neho nebude mať vážnejšie dopady na koaličné vzťahy. "Taký luxus, ako koaličná kríza si nemôžeme dovoliť," povedal a dodal, že koalícia určite vydrží do riadnych parlamentných volieb v roku 2010.

Rozhodnutie poslancov Smeru-SD zablokovať hlasovanie o jeho uznesení považuje za nevkusný žart, nebude však z neho vyvodzovať žiadne ďalšie kroky. "Je to vec, ktorá nie je príjemná, ale nie je taká dôležitá, aby mala hlbší dopad na vzťahy," nazdáva sa. Vládne návrhy zákonov, na ktorých je koaličná dohoda, preto poslanci ĽS-HZDS v parlamente podporia. "Ešte sme sa nedohodli na rozpočte," podotkol vzápätí.

Nový cestný zákon, od ktorého si ministerstvo vnútra sľubovalo zníženie dopravných nehôd, pôvodne schválili poslanci v júli. Na prelomenie prezidentského veta, ktoré Gašparovič odôvodnil viacerými námietkami proti  zákonu, bol potrebný súhlas najmenej 76 poslancov. Za zákon však nakoniec hlasovalo len 70 z nich.

„Pokiaľ by sa hlasovalo o 17:00, nie je žiadny problém. Hlasovanie mimo dohodnutého času bola chyba,“ vyhlásil pred novinármi Mečiar. Podľa parlamentnej praxe o prelomení veta sa však vždy hlasuje po prerokovaní vráteného návrhu zákona. Predseda parlamentu Pavol Paška ohlásil takýto postup aj na dnes počas schvaľovania programu schôdze.

Koalícii chýbalo na prelomenie veta šesť hlasov, za hlasovalo 70 koaličných poslancov. Predseda poslaneckého klubu SNS Rafael Rafaj priznal, že SNS môže za tri chýbajúce hlasy. „Určite to nebol zámer, to bolo možno individuálne zlyhanie,“ povedal novinárom Rafaj. Podľa neho ide o spoločnú chybu SNS a ĽS-HZDS.

Nehlasoval ani Slota a Belousovová

Za právnu normu z koaličných zákonodarcov nehlasovali piati poslanci ĽS-HZDS, medzi nimi aj líder strany Vladimír Mečiar a podpredseda Miroslav Jureňa, štyria zákonodarcovia za Smer-SD, medzi nimi predseda NR SR Pavol Paška a piati poslanci za SNS, medzi nimi predseda Ján Slota a podpredsedníčka Anna Belousovová. Z mimokoaličných poslancov zákon podporil iba nezávislý Martin Kuruc.

Minister vnútra Robert Kaliňák je veľmi smutný, že Národná rada SR zákon neschválila. "Tento zákon predstavoval z nášho pohľadu zásadný krok smerom k zvýšeniu bezpečnosti cestnej premávky, zníženiu počtu obetí na našich cestách,“ povedal Kaliňák. Podľa neho každý, kto sa nepodieľal na prijatí tohto zákona, je do určitej miery zodpovedný za to, že nechce zlepšiť situáciu na slovenských cestách.

Minister je pripravený predložiť počas pol roka, kým bude môcť predložiť zákon opäť, čiastočné novely platnej normy. Pôjde o zmeny zásadných paragrafov, týkajúcich sa najmä prísnejších postihov "cestných pirátov“ za rýchlosť, alkohol za volantom, zvýšenia bezpečnosti cyklistov či chodcov. Kaliňák sa nechcel vyjadriť k tomu, že nehlasovanie viacerých poslancov za ĽS-HZDS bolo odplatou za postoj poslancov Smeru-SD, ktorí nepodporili návrh uznesenia Vladimíra Mečiara. Ten chcel presadiť, aby parlament požiadal políciu o preverenie opozičného návrhu na odvolanie ministra spravodlivosti Štefana Harabina.

Sporným bol Harabin

Mečiar tvrdí, že text uznesenia, ktorým parlament vyslovuje podozrenie, že dokumenty priložené k návrhu na odvolanie ministra môžu byť falzifikáty, je spoločným dielom Smeru-SD a ĽS-HZDS. O zmene postoja ho údajne informovali až dnes tesne pred rokovaním parlamentu, hoci ešte v pondelok večer sa na Koaličnej rade zhodli na podpore uznesenia. Zdôvodniť mu to mali novými informáciami, Mečiar si nie je žiadnych podstatných noviniek vo veci vedomý. Generálny prokurátor Dobroslav Trnka dnes potvrdil, že prepis rozhovoru Harabina s údajným mafiánom Bakim Sadikim je autentický a je súčasťou dohľadového spisu. Pred hlasovaním sa neprezentovali ani poslanci SNS, tí sa tak podľa Mečiara rozhodli na popud Smeru-SD.

"ĽS-HZDS musí v súvislosti s odvolávaním jej ministra Štefana Harabina riešiť množstvo nepríjemných otázok. Nebudeme preto reagovať na emotívne vyjadrenia ĽS-HZDS," uviedla pre agentúru SITA hovorkyňa Smeru-SD Katarína Kližanová Rýsová.

Uznesenie, ktoré poslanci stále neschválili, obsahuje aj požiadavku, aby orgány činné v trestnom konaní posúdili, či predloženie týchto listín k návrhu na odvolanie bolo v súlade so zákonom, vrátane vyvodenia prípadnej trestnoprávnej zodpovednosti. Mečiar je zvedavý, ako sa podpredseda KDH Daniel Lipšic dostal k prepisu rozhovoru Harabina so Sadikim.

Pri hlasovaní o Mečiarovom návrhu vo štvrtok 4. septembra boli všetci koaliční za, ale sála nebola uznášaniaschopná. Dnes pre obštrukciu nebola uznášaniaschopná už dva razy a predseda parlamentu Pavol Paška odsunul rokovanie o tomto bode na 18.00 h. Poslanci ĽS-HZDS budú ďalšie hlasovania v tejto veci podľa Mečiara ignorovať.

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Územný plán nie je omaľovánka, poslanci často nevedia, čo schvaľujú (rozhovor)

Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...

Vláda odklepla Doležalovu novelu cestného zákona. Dočkáme sa diaľnice do Košíc?

Predĺženie vyvlastnenia pozemkov pod cestami na ďalších desať rokov, definícia cesty i komunikácie...

Zmenou cestného zákona sa umožní vyvlastnenie pozemkov pod diaľnicami

Nanovo by sa malo vymedziť cestné ochranné pásmo, ktoré už nebude viazané na dopravné značky, ale...

Kauza Machnáč: Pamiatka chátra, súkromníkovi ju chcú vyvlastniť

Inštitút vyvlastnenia sa má prvýkrát využiť na odobratie historickej nehnuteľnosti nezodpovednému...

Doležal má recept na zrýchlenie výstavby diaľnic - vyvlastnenie

Budovanie diaľnic u nás pripomína nekonečný príbeh. Nestavajú sa však pomaly len pre chýbajúce...

Zmena cestného zákona môže pomôcť vyvlastniť pozemky pod diaľnicami

MDV podotýka, že v súčasnosti platná právna úprava neumožňuje pri líniových stavbách oznamovať...

Viceprimátorka Štasselová: Holý počíta s vyvlastňovaním pre nájomné byty

Prostriedky chceme čerpať zo Štátneho fondu rozvoja bývania a spolupracovať s finančnými partnermi...

Gyimesi: Benešove dekréty sú stále živé. Dochádza ku konfiškácii na základe národnosti

Poslanec za hnutie OĽaNO tejto súvislosti priblížil dva čerstvé prípady.

Prvé kilometre - video dokument o stavbe diaľnice D1 z roku 1970

Nad všetky očakávania intenzívny rast dopravy v mestách a na cestách vyžaduje nevyhnutne stavbu...