Megatender stojí na súde

Ľubomír Vážny v roku 2005 o termíne dostavby diaľnice Bratislava – Košice do roku 2010 hovoril ako o nereálnom. Ako minister sa stotožnil s cieľom vlády stihnúť to. Teraz urobil krok, ktorý šance na rýchlu výstavbu diaľnic prudko znižuje.

Ministerstvo dopravy trvá na vylúčení viacerých konzorcií z PPP tendra

Dodržanie sľubu vlády Roberta Fica jazdiť v roku 2010 medzi dvoma najväčšími mestami krajiny po diaľnici, už závisí aj od rozhodnutí súdov.

Bratislava - Ministerstvo dopravy minulý týždeň vlastným rozhodnutím zvýšilo riziko, že nedodrží plán vlády spojiť Košice a Bratislavu diaľnicou do roku 2010. Hrozí totiž, že štát vyberie dodávateľa rozhodujúcich 75 kilometrov nových diaľnic oveľa neskôr, ako plánoval.

Tender na balík úsekov medzi Martinom a Prešovom stojí po tom, čo minister Ľubomír Vážny odmietol prijať rozhodnutie Úradu pre verejné obstarávanie a do súťaže nevrátil podľa úradu nezákonne vylúčené konzorciá stavebných firiem.

Pokiaľ bratislavský krajský súd nerozhodne o tom, či bolo stanovisko Úradu pre verejné obstarávanie správne, a teda, či štát mal niektoré vylúčené konzorciá vrátiť do hry, je tender na najväčšiu zákazku v histórii Slovenska zastavený.

„Nevie sa ani odhadnúť, ako dlho bude súd rozhodovať,“ povedal hovorca súdu Pavol Adamčiak. Podobne advokát Marek Benedik: „Môže to trvať pár týždňov, ale pokojne aj pár rokov.“

Ministerstvo dopravy predpokladalo, že zmluvu s víťazným konzorciom uzavrie koncom leta tohto roku, čo by umožnilo začať stavebné práce ešte pred zimou. Štát napriek tomu termín dostavby v roku 2010 nepovažuje za stratený. „Zatiaľ termín rok 2010 držíme, pretože sa počítalo s určitými revíznymi postupmi,“ povedal pre ČTK hovorca ministerstva Marián Jánošík. Pôvodný harmonogram by teda bol dodržaný v prípade, že by rozhodnutie súdu trvalo naozaj len niekoľko týždňov, čo je rezerva, s ktorou štát pri plánovaní počítal.

O čo vlastne ide

Takzvaný prvý PPP tender bol vyhlásený v novembri minulého roka. Do finále postúpili dve konzorciá, štyri boli vylúčené pre nedodržanie podmienok. Ich spôsobilosť stavať náročné projekty nebola spochybnená ani neoficiálne, vyhodené boli pre formálne chyby. Francúzskej firme Eiffage napríklad neplatila ani jedna referencia, pretože človek, ktorý referencie v mene firmy spísal, nedodal potvrdenie, že môže vydávať také potvrdenia.

Ostali by len dvaja

Úrad zrušil pôvodné rozhodnutie ministerstva, pretože podľa neho nedostatočne zdôvodnilo vylúčenie rakúsko-nemeckého konzorcia firiem Alpine Bau, Hochtief a Western Carpathians Motorway Investors Company, ktoré sa odvolalo. Rezort dopravy sa podľa úradu dostatočne nezaoberal argumentom konzorcia o tom, že nemohlo predložiť požadované doklady a nahradiť ich čestnými vyhláseniami.

Ak by tender pokračoval tak, ako rozhodla komisia, vo finále by ostali konzorciá, ktorých členmi boli aj slovenské firmy Váhostav – SK, Doprastav, či dcéry švédskeho koncernu Skanska.


História tendra

  • 15. november 2007 – vyhlásenie tendra
  • 8. január 2008 – termín na podanie ponúk na účasť v tendri. Ponuky podalo 6 uchádzačov
  • 29. január 2008 – komisia posunula do užšieho výberu dvoch uchádzačov
  • 17. marec 2008 – rozhodnutie Úradu pre verejné obstarávanie o vrátení jedného z vylúčených konzorcií do tendra
  • 27. marec – ministerstvo podalo žalobu na súd, v ktorej napadlo rozhodnutie úradu
  • jeseň 2008 – predpokladaný termín podpisu zmluvy s víťazom
Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Strategické investície sa majú zrýchliť, ale s rizikom oslabenia vlastníckych práv, poslanci prelomili prezidentkino veto

V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...

Štát pre novú investíciu vykupuje pozemky, majiteľom sa cena nepáči. No ak nepredajú, hrozí im vyvlastnenie

Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená....

Nový stavebný zákon: Prehľad základných princípov nového zákona

Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...

Výstavba diaľnic sa má urýchliť, prezidentka odobrila novelu zákona

V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...

Novela zákona urýchli výstavbu diaľnic aj o viac ako rok, vyhlásil Doležal

Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...

Obchvat Prešova začne fungovať, no východ potrebuje 15-násobne viac diaľnic a ciest

Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...

VIA IURIS: Novela zákona o výstavbe diaľnic je v rozpore s ústavou

VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...

Autá idúce do zoo stáli až v strede Kavečian. To som nezažil, vraví starosta

Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...

Územný plán nie je omaľovánka, poslanci často nevedia, čo schvaľujú (rozhovor)

Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...

Lehota pri vyvlastnení pozemkov pod diaľnicami sa predĺži, schválili poslanci

Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.