Ľubomír Vážny v roku 2005 o termíne dostavby diaľnice Bratislava – Košice do roku 2010 hovoril ako o nereálnom. Ako minister sa stotožnil s cieľom vlády stihnúť to. Teraz urobil krok, ktorý šance na rýchlu výstavbu diaľnic prudko znižuje.
Ministerstvo dopravy trvá na vylúčení viacerých konzorcií z PPP tendra
Dodržanie sľubu vlády Roberta Fica jazdiť v roku 2010 medzi dvoma najväčšími mestami krajiny po diaľnici, už závisí aj od rozhodnutí súdov.
Bratislava - Ministerstvo dopravy minulý týždeň vlastným rozhodnutím zvýšilo riziko, že nedodrží plán vlády spojiť Košice a Bratislavu diaľnicou do roku 2010. Hrozí totiž, že štát vyberie dodávateľa rozhodujúcich 75 kilometrov nových diaľnic oveľa neskôr, ako plánoval.
Tender na balík úsekov medzi Martinom a Prešovom stojí po tom, čo minister Ľubomír Vážny odmietol prijať rozhodnutie Úradu pre verejné obstarávanie a do súťaže nevrátil podľa úradu nezákonne vylúčené konzorciá stavebných firiem.
Pokiaľ bratislavský krajský súd nerozhodne o tom, či bolo stanovisko Úradu pre verejné obstarávanie správne, a teda, či štát mal niektoré vylúčené konzorciá vrátiť do hry, je tender na najväčšiu zákazku v histórii Slovenska zastavený.
„Nevie sa ani odhadnúť, ako dlho bude súd rozhodovať,“ povedal hovorca súdu Pavol Adamčiak. Podobne advokát Marek Benedik: „Môže to trvať pár týždňov, ale pokojne aj pár rokov.“
Ministerstvo dopravy predpokladalo, že zmluvu s víťazným konzorciom uzavrie koncom leta tohto roku, čo by umožnilo začať stavebné práce ešte pred zimou. Štát napriek tomu termín dostavby v roku 2010 nepovažuje za stratený. „Zatiaľ termín rok 2010 držíme, pretože sa počítalo s určitými revíznymi postupmi,“ povedal pre ČTK hovorca ministerstva Marián Jánošík. Pôvodný harmonogram by teda bol dodržaný v prípade, že by rozhodnutie súdu trvalo naozaj len niekoľko týždňov, čo je rezerva, s ktorou štát pri plánovaní počítal.
Takzvaný prvý PPP tender bol vyhlásený v novembri minulého roka. Do finále postúpili dve konzorciá, štyri boli vylúčené pre nedodržanie podmienok. Ich spôsobilosť stavať náročné projekty nebola spochybnená ani neoficiálne, vyhodené boli pre formálne chyby. Francúzskej firme Eiffage napríklad neplatila ani jedna referencia, pretože človek, ktorý referencie v mene firmy spísal, nedodal potvrdenie, že môže vydávať také potvrdenia.
Úrad zrušil pôvodné rozhodnutie ministerstva, pretože podľa neho nedostatočne zdôvodnilo vylúčenie rakúsko-nemeckého konzorcia firiem Alpine Bau, Hochtief a Western Carpathians Motorway Investors Company, ktoré sa odvolalo. Rezort dopravy sa podľa úradu dostatočne nezaoberal argumentom konzorcia o tom, že nemohlo predložiť požadované doklady a nahradiť ich čestnými vyhláseniami.
Ak by tender pokračoval tak, ako rozhodla komisia, vo finále by ostali konzorciá, ktorých členmi boli aj slovenské firmy Váhostav – SK, Doprastav, či dcéry švédskeho koncernu Skanska.
Diaľnice a rýchlostné cesty na Slovensku, výstavba a prevádzka
PPP, výstavba a prevádzka diaľnic
Tender na výstavbu diaľnice cez PPP pozastavili
O stavbu diaľnice budú súťažiť traja, vráti sa vylúčená skupina
Bez súťaže stavali aj pre Samsung
Vážny: Už sme nemohli ďalej čakať
Poradca pri PPP dostane od štátu 400 miliónov
Opozícia namietla diaľničný zákon na Ústavnom súde
Diaľnice chce zaplatiť šesť firiem
Fico vytýkal novinárom, že chcú Slovensku zle
Súkromné diaľnice začnú stavať na jar
Úskalia výstavby diaľnic na Slovensku
Cez Smer má vplyv niekoľko podnikateľov
Vážny: Buldozér dom nikomu nezbúra
S výstavbou diaľnic pomocou PPP projektov nemáme skúsenosti, v zahraničí na to doplatili
Hagyari rokuje so spoločnosťou, ktorá by dokázala do troch rokov vybudovať obchvat Prešova
Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018
Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017
Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.
V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...
Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená....
Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...
V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...
Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...
Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...
VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...
Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...
Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...
Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.
Daniel Šmíd je lektor etikety, ktorý vám vysvetlí, ako správne telefonovať.
Chlapcom chýbajú mužské vzory, muži sa boja osamostatniť a najčastejšia príčina rozvodov nikoho neprekvapí.
V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov pozemkov. Parlament jej veto prelomil bez väčšieho zaváhania.
Riaditeľ Univerzitnej nemocnice v Martine Peter Durný potvrdil, že pozemky pod stavbou stále nie sú vysporiadané. Tvrdí, že bezodplatné vyvlastnenie pozemkov nebolo realizovateľné.
Ministerstvo chce začať so sanáciou ešte tento rok.
Úrad pre územné plánovanie a výstavbu sa zatiaľ nerozhodol, aké stanovisko zaujme v prípade vyvlastnenia Machnáča, kde sa predtým stotožnil so zastavením konania. Toto rozhodnutie označila generálna prokuratúra za...
Aktivisti tvrdia, že vstupom generálnej prokuratúry do procesu opäť svitla nádej na záchranu budovy.
Podľa odborníkov malo k sanácii prísť už dávno.
Liečebný dom v Trenčianskych Tepliciach chce zachrániť neziskovka.
V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...
Riaditeľ Univerzitnej nemocnice v Martine Peter Durný potvrdil, že pozemky pod stavbou stále nie sú...
Ministerstvo chce začať so sanáciou ešte tento rok.