Merania hluku na R1 nezverejnia, nové steny nepostavia

Plocha protihlukových stien pri R1 je podľa ministerstva dopravy nadštandardná.

Nitra - Výsledky meraní hluku pri rýchlostnej ceste R1 nie sú k dispozícii pre verejnosť. Hovorkyňa spoločnosti Granvia Construction povedala, že ani nebudú.

„Výsledky meraní sme posielali iba sťažovateľom, nie sú na internete. Napadla ich len jedna osoba, s ktorou sa uskutočnilo rokovanie o vysadení stromov. Toto konanie ešte nie je ukončené,“ dodala hovorkyňa Lenka Kubejová.

Potvrdila, že nové protihlukové steny pri R1 stavať nebudú. Nie je vraj na to dôvod. Rovnaký názor má aj ministerstvo dopravy.

„Zatiaľ merania potvrdili splnenie požiadaviek na protihlukové opatrenia. Plocha protihlukových stien na uvedenej stavbe je väčšia, ako požadovalo stavebné povolenie a je nadštandardná,“ povedal hovorca ministerstva Martin Kóna.

V Krškanoch nemerali

Granvia Construction eviduje od minulého roka sťažnosti ľudí na hluk šíriaci sa z R1 pod Kalváriou, na Chrenovej a v Krškanoch. Hluk v Krškanoch ale na jar zmerať nedala. Potvrdili nám to na ministerstve dopravy.

„Z Krškán sme dostali len jednu sťažnosť, ktorá však nešpecifikovala ulicu ani časť Krškán. So sťažovateľom sa nám nepodarilo skontaktovať. Mail sa nám dvakrát vrátil späť, nepodarilo sa zistiť ani telefonický kontakt,“ povedala hovorkyňa Granvia Construction.

Najviac sťažností prišlo údajne zo Stračej ulice na Kalvárii. Merania hluku tam urobili, hodnoty vyhovujú norme.

„Nepoznám túto normu. Faktom však je, že na Stračej ceste pri vyústení na Priemyselnú ulicu je neustály hluk,“ napísal nám čitateľ, ktorý si myslí, že výstavba R1 cez Priemyselnú ulicu bola nešťastným krokom. Pomôcť by podľa neho mohol len protihlukový tunel alebo efektívne protihlukové bariéry.

„Pocitová hladina vnímania hluku je často vyššia ako reálne namerané hodnoty,“ reagovala hovorkyňa.

Spoločnosť argumentuje, že meranie a vyhodnotenie imisií hluku v okolí R1 „vykonala akreditovaná spoločnosť v súlade s platnou legislatívou prostredníctvom odborne spôsobilých pracovníkov“. Správu s výsledkami meraní však neposkytla.

Prekročená hladina

Hovorca ministerstva dopravy nám napísal, že na niekoľkých miestach R1 bola hladina hluku prekročená: „To však nie je spôsobené prevádzkou na rýchlostnej ceste R1, ale dopravou na priľahlých komunikáciách III. triedy, respektíve na miestnych komunikáciách.“

Samosprávny kraj to spochybňuje. „Takéto tvrdenia pokladáme za veľmi málo dôveryhodné, pretože si nevieme predstaviť, ako sa pri meraniach hladiny hluku technicky odlíšil hluk z R1 od hluku z priľahlej cesty III. triedy,“ reagoval hovorca župana Stanislav Katrinec.

Podľa hovorcu ministerstva sa to odlíšiť dá: „Spôsob je daný technikou merania.“

Župu zaráža aj fakt, že nadmerný hluk z priľahlých ciest sa mal objaviť až po vybudovaní R1. „Nižšia intenzita dopravy na regionálnych cestách nemôže produkovať vyššiu hladinu zvuku ako R1,“ konštatoval Katrinec.

Ministerstvo reagovalo, že regionálne cesty môžu produkovať vyšší hluk ako R1. „Na ostatných komunikáciách nie sú realizované protihlukové opatrenia a nie je rozlíšený stavebný a prevádzkový hluk,“ zdôvodnil hovorca Martin Kóňa.

Limity neprekročili

Hoci boli na niektorých úsekoch R1 namerané zvýšené hodnoty hluku, hygienické limity neboli prekročené.

„Všetky namerané hodnoty sú v súlade s vyhláškou ministerstva zdravotníctva. Hladina hluku nepresiahla prípustnú hodnotu o viac ako 5 dB, namerané hodnoty sú v rámci prípustných limitov,“ konštatoval hovorca.

V stanovisku sa ďalej píše, že „hygienický limit je daný referenčným časovým intervalom a nie náhodným prekročením“.

R1 otvorili vlani v októbri. Protihlukové steny sú pri nej umiestnené na základe hlukovej štúdie, ktorá bola robená pred začatím výstavby. „Celková plocha protihlukových stien v okolí Nitry je viac ako 50-tisíc metrov štvorcových, ich dĺžka je 13 000 metrov,“ informovala Granvia.

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Územný plán nie je omaľovánka, poslanci často nevedia, čo schvaľujú (rozhovor)

Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...

Lehota pri vyvlastnení pozemkov pod diaľnicami sa predĺži, schválili poslanci

Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.

Vysporadúvajú pozemky pod obecnými cestami

NOVOŤ. Obecný úrad teší veľký záujem zo strany občanov dohodnúť sa a pozemky pod cestami obci...

Vláda odklepla Doležalovu novelu cestného zákona. Dočkáme sa diaľnice do Košíc?

Predĺženie vyvlastnenia pozemkov pod cestami na ďalších desať rokov, definícia cesty i komunikácie...

Zmenou cestného zákona sa umožní vyvlastnenie pozemkov pod diaľnicami

Nanovo by sa malo vymedziť cestné ochranné pásmo, ktoré už nebude viazané na dopravné značky, ale...

Kauza Machnáč: Pamiatka chátra, súkromníkovi ju chcú vyvlastniť

Inštitút vyvlastnenia sa má prvýkrát využiť na odobratie historickej nehnuteľnosti nezodpovednému...

Doležal má recept na zrýchlenie výstavby diaľnic - vyvlastnenie

Budovanie diaľnic u nás pripomína nekonečný príbeh. Nestavajú sa však pomaly len pre chýbajúce...

Zmena cestného zákona môže pomôcť vyvlastniť pozemky pod diaľnicami

MDV podotýka, že v súčasnosti platná právna úprava neumožňuje pri líniových stavbách oznamovať...

Viceprimátorka Štasselová: Holý počíta s vyvlastňovaním pre nájomné byty

Prostriedky chceme čerpať zo Štátneho fondu rozvoja bývania a spolupracovať s finančnými partnermi...