Meškanie mýta znamená mesačnú stratu 450 miliónov korún

23. 07. 2008

Bratislava - Každý oneskorený mesiac sprevádzkovania systému elektronického výberu mýta bude pri predpokladaných výnosoch znamenať stratu priemerne 450 mil. Sk (14,94 mil. €). Je preto v záujme Slovenska, aby bol systém na výber mýta zavedený čo najskôr, vzhľadom na jeho veľký ekonomický prínos. Agentúru SITA o tom informoval generálny riaditeľ Výskumného ústavu dopravného (VÚD) v Žiline Ľubomír Palčák v súvislosti s tým, že kvôli stále neuzavretému mýtnemu tendru nie je reálny pôvodne plánovaný termín na jeho sprevádzkovanie 1. januára 2009.

"Taktiež je potrebné si uvedomiť, že táto investícia je časovo veľmi rýchlo návratná. Podľa našich prepočtov približne tretina z ponúkanej ceny sú investičné náklady a dve tretiny predstavujú prevádzkové náklady na 13 rokov," uviedol ďalej Palčák. Pri zverejnených ponúkaných cenách sa podľa neho investičné náklady vrátia približne za jeden a pol roka. Ak niekto ponúka príliš univerzálne riešenie, tak je to pravdepodobne na úkor budúcich požiadaviek na úpravy, dodal Palčák. Štát si podľa neho teraz nemôže dovoliť spraviť pri tak významnom projekte chybu, akou by bol výber jednoduchého ťažko rozšíriteľného systému.

Tri medzinárodné konzorciá, vylúčené z mýtneho tendra, podali na Krajský súd v Bratislave 14. júla 2008 žaloby na preskúmanie zákonnosti rozhodnutia Úradu pre verejné obstarávanie (ÚVO) z 2. júla tohto roka. Úrad vtedy odmietol ich námietky voči postupu Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) pri vylúčení z tendra. Vyradení uchádzači navrhujú súdu, aby odložil vykonateľnosť spomínaného rozhodnutia úradu. ÚVO zároveň posudzuje dve námietky jedného z vylúčených konzorcií vedeného rakúskou spoločnosťou Kapsch TrafficCom. Rozhodnúť o nich má do 25. júla a 11. augusta tohto roka. Obe námietky uvedeného združenia sa týkajú diskriminačného postupu NDS pri vyhodnocovaní ponúk uchádzačov, ako aj prehodnotenia druhého hlavného kritéria pri posudzovaní ponúk, čiže efektivity výberu mýta. Kapsch podľa hovorkyne spoločnosti Sylvie Košťálovej požaduje aj pri druhej z týchto námietok, aby úrad prijal predbežné opatrenie na ďalšie pozastavenie konania diaľničiarov v tendri.

Skupina SanToll - Ibertax zostala ako jediná v hre o mýto s najvyššou zo štyroch predložených ponúk - 25,670 mld. Sk (852,1 mil. €) vrátane dane z pridanej hodnoty (DPH). Ďalšie tri ponuky totiž NDS vylúčila. Predpokladaná cenu mýtneho systému predstavuje 20 mld. Sk (663,9 mil. €) bez DPH a spolu s ňou 23,8 mld. Sk (790 mil. €). Najnižšiu cenu v tendri na mýto predložilo konzorcium Slovakpass vedené talianskou spoločnosťou Autostrade, a to 19,006 mld. Sk (630,9 mil. €). Slovensko-švajčiarske združenie ToSy na čele so spoločnosťou Elektrovod Holding, a.s. Bratislava navrhlo za mýtny systém 19,620 mld. Sk (651,3 mil. €) a Kapsch 22,575 mld. Sk (749,35 mil. €).

Vzhľadom na odďaľovanie ukončenia mýtneho tendra už nie je reálne zavedenie mýta na Slovensku v plánovanom termíne 1. januára 2009. NDS pôvodne plánovala podpísanie dohody s vybratým dodávateľom mýtneho systému do konca apríla 2008. Možnosti uchádzačov podávať námietky predlžujú priebeh tendra. Do tretieho tendra na elektronický výber mýta sa pôvodne prihlásilo osem konzorcií, NDS z nich neskôr vybrala päť, ponuku predložili štyria uchádzači. Výber mýta má byť zavedený pre vozidlá nad 3,5 tony na diaľniciach, rýchlocestách a časti ciest 1. triedy v dĺžke okolo 2 400 kilometrov. NDS plánuje uzavrieť zmluvu s budúcim dodávateľom komplexnej služby elektronického výberu mýta na obdobie 14 rokov s možnosťou jej predĺženia o ďalších päť rokov. Vybraný prevádzkovateľ má dodať službu podľa systému DBFOT, čiže navrhni, postav, financuj, prevádzkuj/udržuj a preveď.

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Strategické investície sa majú zrýchliť, ale s rizikom oslabenia vlastníckych práv, poslanci prelomili prezidentkino veto

V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...

Štát pre novú investíciu vykupuje pozemky, majiteľom sa cena nepáči. No ak nepredajú, hrozí im vyvlastnenie

Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená....

Nový stavebný zákon: Prehľad základných princípov nového zákona

Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...

Výstavba diaľnic sa má urýchliť, prezidentka odobrila novelu zákona

V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...

Novela zákona urýchli výstavbu diaľnic aj o viac ako rok, vyhlásil Doležal

Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...

Obchvat Prešova začne fungovať, no východ potrebuje 15-násobne viac diaľnic a ciest

Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...

VIA IURIS: Novela zákona o výstavbe diaľnic je v rozpore s ústavou

VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...

Autá idúce do zoo stáli až v strede Kavečian. To som nezažil, vraví starosta

Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...

Územný plán nie je omaľovánka, poslanci často nevedia, čo schvaľujú (rozhovor)

Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...

Lehota pri vyvlastnení pozemkov pod diaľnicami sa predĺži, schválili poslanci

Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.