Meškanie mýta znamená mesačnú stratu 450 miliónov korún

23. 07. 2008

Bratislava - Každý oneskorený mesiac sprevádzkovania systému elektronického výberu mýta bude pri predpokladaných výnosoch znamenať stratu priemerne 450 mil. Sk (14,94 mil. €). Je preto v záujme Slovenska, aby bol systém na výber mýta zavedený čo najskôr, vzhľadom na jeho veľký ekonomický prínos. Agentúru SITA o tom informoval generálny riaditeľ Výskumného ústavu dopravného (VÚD) v Žiline Ľubomír Palčák v súvislosti s tým, že kvôli stále neuzavretému mýtnemu tendru nie je reálny pôvodne plánovaný termín na jeho sprevádzkovanie 1. januára 2009.

"Taktiež je potrebné si uvedomiť, že táto investícia je časovo veľmi rýchlo návratná. Podľa našich prepočtov približne tretina z ponúkanej ceny sú investičné náklady a dve tretiny predstavujú prevádzkové náklady na 13 rokov," uviedol ďalej Palčák. Pri zverejnených ponúkaných cenách sa podľa neho investičné náklady vrátia približne za jeden a pol roka. Ak niekto ponúka príliš univerzálne riešenie, tak je to pravdepodobne na úkor budúcich požiadaviek na úpravy, dodal Palčák. Štát si podľa neho teraz nemôže dovoliť spraviť pri tak významnom projekte chybu, akou by bol výber jednoduchého ťažko rozšíriteľného systému.

Tri medzinárodné konzorciá, vylúčené z mýtneho tendra, podali na Krajský súd v Bratislave 14. júla 2008 žaloby na preskúmanie zákonnosti rozhodnutia Úradu pre verejné obstarávanie (ÚVO) z 2. júla tohto roka. Úrad vtedy odmietol ich námietky voči postupu Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) pri vylúčení z tendra. Vyradení uchádzači navrhujú súdu, aby odložil vykonateľnosť spomínaného rozhodnutia úradu. ÚVO zároveň posudzuje dve námietky jedného z vylúčených konzorcií vedeného rakúskou spoločnosťou Kapsch TrafficCom. Rozhodnúť o nich má do 25. júla a 11. augusta tohto roka. Obe námietky uvedeného združenia sa týkajú diskriminačného postupu NDS pri vyhodnocovaní ponúk uchádzačov, ako aj prehodnotenia druhého hlavného kritéria pri posudzovaní ponúk, čiže efektivity výberu mýta. Kapsch podľa hovorkyne spoločnosti Sylvie Košťálovej požaduje aj pri druhej z týchto námietok, aby úrad prijal predbežné opatrenie na ďalšie pozastavenie konania diaľničiarov v tendri.

Skupina SanToll - Ibertax zostala ako jediná v hre o mýto s najvyššou zo štyroch predložených ponúk - 25,670 mld. Sk (852,1 mil. €) vrátane dane z pridanej hodnoty (DPH). Ďalšie tri ponuky totiž NDS vylúčila. Predpokladaná cenu mýtneho systému predstavuje 20 mld. Sk (663,9 mil. €) bez DPH a spolu s ňou 23,8 mld. Sk (790 mil. €). Najnižšiu cenu v tendri na mýto predložilo konzorcium Slovakpass vedené talianskou spoločnosťou Autostrade, a to 19,006 mld. Sk (630,9 mil. €). Slovensko-švajčiarske združenie ToSy na čele so spoločnosťou Elektrovod Holding, a.s. Bratislava navrhlo za mýtny systém 19,620 mld. Sk (651,3 mil. €) a Kapsch 22,575 mld. Sk (749,35 mil. €).

Vzhľadom na odďaľovanie ukončenia mýtneho tendra už nie je reálne zavedenie mýta na Slovensku v plánovanom termíne 1. januára 2009. NDS pôvodne plánovala podpísanie dohody s vybratým dodávateľom mýtneho systému do konca apríla 2008. Možnosti uchádzačov podávať námietky predlžujú priebeh tendra. Do tretieho tendra na elektronický výber mýta sa pôvodne prihlásilo osem konzorcií, NDS z nich neskôr vybrala päť, ponuku predložili štyria uchádzači. Výber mýta má byť zavedený pre vozidlá nad 3,5 tony na diaľniciach, rýchlocestách a časti ciest 1. triedy v dĺžke okolo 2 400 kilometrov. NDS plánuje uzavrieť zmluvu s budúcim dodávateľom komplexnej služby elektronického výberu mýta na obdobie 14 rokov s možnosťou jej predĺženia o ďalších päť rokov. Vybraný prevádzkovateľ má dodať službu podľa systému DBFOT, čiže navrhni, postav, financuj, prevádzkuj/udržuj a preveď.

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Vláda odklepla Doležalovu novelu cestného zákona. Dočkáme sa diaľnice do Košíc?

Predĺženie vyvlastnenia pozemkov pod cestami na ďalších desať rokov, definícia cesty i komunikácie...

Zmenou cestného zákona sa umožní vyvlastnenie pozemkov pod diaľnicami

Nanovo by sa malo vymedziť cestné ochranné pásmo, ktoré už nebude viazané na dopravné značky, ale...

Kauza Machnáč: Pamiatka chátra, súkromníkovi ju chcú vyvlastniť

Inštitút vyvlastnenia sa má prvýkrát využiť na odobratie historickej nehnuteľnosti nezodpovednému...

Doležal má recept na zrýchlenie výstavby diaľnic - vyvlastnenie

Budovanie diaľnic u nás pripomína nekonečný príbeh. Nestavajú sa však pomaly len pre chýbajúce...

Zmena cestného zákona môže pomôcť vyvlastniť pozemky pod diaľnicami

MDV podotýka, že v súčasnosti platná právna úprava neumožňuje pri líniových stavbách oznamovať...

Viceprimátorka Štasselová: Holý počíta s vyvlastňovaním pre nájomné byty

Prostriedky chceme čerpať zo Štátneho fondu rozvoja bývania a spolupracovať s finančnými partnermi...

Gyimesi: Benešove dekréty sú stále živé. Dochádza ku konfiškácii na základe národnosti

Poslanec za hnutie OĽaNO tejto súvislosti priblížil dva čerstvé prípady.

Prvé kilometre - video dokument o stavbe diaľnice D1 z roku 1970

Nad všetky očakávania intenzívny rast dopravy v mestách a na cestách vyžaduje nevyhnutne stavbu...

Premiér Matovič chce od základu zmeniť stavebné konanie

Predstava predsedu vlády je vložiť veľkú právomoc do rúk projektantov. Tí majú mať v rukách...