Mesto k Auparku: Dopravu má platiť investor!

Ešte sa Aupark nezačal stavať a už kauza pripomína nekonečný príbeh. Mesto vytasilo novú analýzu. Podľa nej na 270-miliónové dopravné riešenie Námestia osloboditeľov nemá dať investor len 100 miliónov, ale musí ho zaplatiť celé.

26. 05. 2008

Košice - Začína sa nová kapitola rokovaní medzi mestom a firmou HB Reavis Group, tvrdí viceprimátor Mikuláš Čečko (KDH). Radnica má novú právnu analýzu kúpnej zmluvy medzi mestom a investorom Auparku na pozemky na Námestí osloboditeľov z roku 2004.

Nie 100, ale 270 miliónov

V zmluve sa investor zaviazal, že z kúpnej ceny 132 miliónov za 10-tisíc metrov štvorcových dá 100 miliónov ako investíciu do nového dopravného riešenia námestia. Čečko argumentuje, že podľa analýzy musí HB Reavis financovať ako vyvolanú investíciu zo zákona celú dopravu v povrchovom variante s odhadovanými nákladmi 270 miliónov. "Ak by mesto chcelo podzemné riešenie (predpokladané náklady 800 miliónov), už by muselo vstúpiť vlastnými prostriedkami," poznamenal námestník.

Externá analýza

Analýzu externe spracoval advokát Vladimír Vrabeľ. Ten napríklad zastupuje DPMK v 43-miliónovom súdnom spore s firmou OutClaim, alebo súkromne primátora Františka Knapíka (KDH) v jeho kauze kvôli údajne nezaplateným billboardom z predvolebnej kampane, ktorú by mal tiež riešiť súd. Koľko analýza stála, Čečko neuviedol, ale drahá vraj nebola. Doplnil, že ju museli zabezpečiť externe, lebo na magistráte právne kapacity na taký problém nemajú. Kauza sa vlečie už štvrtý rok, prečo dalo mesto urobiť analýzu až teraz? "Nič sme nezmeškali, je práve vhodný čas," mieni Čečko.

Investor má iný názor

HB Reavis napísal mestu, že so záverom analýzy sa nestotožňuje. "S mestom stále rokujeme. Hľadáme najoptimálnejšie riešenie. O výsledku budeme informovať už čoskoro," reagovala hovorkyňa HB Reavis Želmíra Rácová.

Stotisíc za štvorák nezmenili

Nedávno majetková komisia mestských poslancov odporučila, aby dvetisíc štvorákov na námestí pre Aupark, ktoré ešte investor chce, predala radnica po astronomických 100-tisíc za m2 (magistrát navrhoval 10-tisíc za m2). Členovia komisie to vysvetlili motívom vytvoriť výhodnú vyjednávaciu pozíciu mesta voči Auparku aj kvôli financovaniu dopravy. Primátor to označil za prvoaprílový žart a cenu vrátil na prehodnotenie komisii. Jej predseda Čečko opätovne zaradený materiál z posledného rokovania komisie stiahol. "Komisia môže prehodnotiť cenu inokedy. Teraz treba v súvislosti s Auparkom riešiť prioritnejšie veci, napríklad dopravu," zdôvodnil viceprimátor.

Investor stále kompletizuje stanoviská dotknutých subjektov, aby mohol požiadať o územné rozhodnutie na dopravné riešenie (celá doprava s výnimkou MHD sa presunie na južnú stranu námestia). S jeho realizáciou by chceli začať ešte tento rok. Potom bude nasledovať 2,8-miliardová výstavba samotného Auparku. Ten má byť hotový do konca roka 2010.

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Strategické investície sa majú zrýchliť, ale s rizikom oslabenia vlastníckych práv, poslanci prelomili prezidentkino veto

V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...

Štát pre novú investíciu vykupuje pozemky, majiteľom sa cena nepáči. No ak nepredajú, hrozí im vyvlastnenie

Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená....

Nový stavebný zákon: Prehľad základných princípov nového zákona

Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...

Výstavba diaľnic sa má urýchliť, prezidentka odobrila novelu zákona

V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...

Novela zákona urýchli výstavbu diaľnic aj o viac ako rok, vyhlásil Doležal

Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...

Obchvat Prešova začne fungovať, no východ potrebuje 15-násobne viac diaľnic a ciest

Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...

VIA IURIS: Novela zákona o výstavbe diaľnic je v rozpore s ústavou

VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...

Autá idúce do zoo stáli až v strede Kavečian. To som nezažil, vraví starosta

Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...

Územný plán nie je omaľovánka, poslanci často nevedia, čo schvaľujú (rozhovor)

Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...

Lehota pri vyvlastnení pozemkov pod diaľnicami sa predĺži, schválili poslanci

Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.