Mesto o Auparku: Môžu stavať!

Poslanci odklepli: Doprava pri Auparku nad zem, chodci pod zem a v podchode pod cestou pasáž s obchodmi. Náklady 270 miliónov nech platí investor. Mesto to nemá stáť ani korunu. Na 800-miliónový podzemný tunel už zrejme môžeme zabudnúť.

31. 07. 2008

Košice - Mestské zastupiteľstvo včera doriešilo Aupark. Teraz môže prebehnúť územné a stavebné konanie. Už koncom roka majú začať stavať novú cestu na Námestí osloboditeľov, rozšírenú a posunutú na juh. Ostane nad zemou.

Primátor: Na tunel nemáme

Pritom vedenie radnice, Útvar hlavného architekta i Správa komunikácií si stále myslia, že lepším riešením je podzemný tunel za 800 miliónov. "V súčasnosti je však pre mesto finančne nerealizovateľný. Úrovňový variant je prijateľný a bezpečný," vyhlásil primátor František Knapík (KDH).

Podľa neho na toto riešenie mesto prispieť nemusí. Dodal, že možno raz v budúcnosti, ak by na to mesto malo (teraz chýba 500 miliónov), by sa mohol zrealizovať mimoúrovňový variant.

Cestu zaplatí Aupark

Poslanci určili, nech investor na vlastné náklady (odhad 270 miliónov) vyrieši dopravu po zemi. Podľa poslanca Alfonza Halenára (nezávislý) by mal však investor v rámci svojej zákonnej povinnosti (znášať náklady vyvolaných investícií) zaplatiť aj 800-miliónové riešenie a mesto má len povedať, ktorý variant chce.

Primátor reagoval, že Halenár príliš zjednodušuje. Zdôraznil, že v roku 2004 sa investor zaviazal investovať do dopravy len 100 miliónov, ale radní sa tento rok s Auparkom dohodli, že uhradí celý 270-miliónový variant. Knapík dodal, že na mimoúrovňovú dopravu by už muselo prispieť mesto.

"Už sme voči investorovi takí ústretoví, že sa tešíme, že dá na dopravu toľko, koľko zo zákona dať musí?" komentoval Halenár. Poznamenal, že ak by sa v roku 2004 mesto nebolo s investorom dohodlo, že zo 132-miliónovej kúpnej ceny za pozemky (10-tisíc m2) 100 miliónov uhradí investíciou do dopravy, Aupark by teraz musel zaplatiť ešte o 100 miliónov viac.

Filipko: Sú vážnejšie problémy

Viceprimátor Jozef Filipko (SMK) sa vyjadril, že úrovňové riešenie s podchodom pre chodcov je bezkolízne a bezpečné. "Odborné útvary môžu mať názor, že mimoúrovňový variant je lepší. Nemajú však zodpovednosť za dofinancovanie jeho realizácie. Ak by aj mesto financie na mimoúrovňové riešenie malo, žiadal by som ich využiť na riešenie najzávažnejších dopravných problémov mesta. A zapustenie komunikácie na námestí takým nie je."

Podchod s obchodmi

Zastupiteľstvo tiež schválilo, aby pod cestou medzi námestím a Južnou triedou urobil Aupark pre chodcov podchod s polyfunkčnou pasážou. Opäť na vlastné náklady. Chcú to doplniť aj do zmluvy.

Námestník Mikuláš Čečko (KDH) vysvetľuje, že predstavou radnice nie je len obyčajný podchod, ktorým chcú chodci len čo najrýchlejšie prebehnúť, lebo sa tam boja. "Má to byť aktívna pasáž napríklad s obchodmi, kaviarňami či detským kútikom."

Hlavný architekt Martin Drahovský informoval, že posledných 6 mesiacov rokovali s investorom o mimoúrovňovom riešení. "To podchod nezahŕňalo. Dokumentácia teraz bude musieť byť doplnená a územné konanie sa predĺži."

Pozemky ako nástroj

Včera doriešili aj zvyšné pozemky (2 300 m2 v zadnej časti námestia), ktoré ešte chce Aupark od mesta kvôli výstavbe. Žiadal ich kúpiť alebo zameniť. Poslanci však rozhodli, že mesto mu ich teraz len prenajme na 99 rokov za ročné nájomné 1,7 milióna (752 Sk/m2/rok, teda 10 percent ceny pozemku podľa znaleckého posudku).

Zároveň teraz podpíšu zmluvu o budúcej kúpnej zmluve s tým, že Aupark prenajaté pozemky kúpi po dokončení stavby. Cenu a ďalšie podmienky však schvália poslanci až potom. Primátor priznal, že mesto si tým necháva istý kontrolný nástroj voči investorovi. Dodal však, že 100-tisíc za štvorák, ako nedávno za tieto pozemky odporučila majetková komisia, Auparku v budúcnosti nehrozí.

Čečko vysvetlil, že mesto teraz vytvorí predpoklady, aby do konca roka mohol Aupark začať stavať cestu. Stavebným úradom nebude mesto, ale iný úrad. Správa komunikácií informovala, že počas výstavby povrchového variantu má námestie ostať prejazdné. Obchodno-zábavné centrum za takmer tri miliardy chce investor kolaudovať v roku 2010.

Občania protestovali, Halenár kritizoval

Na rokovanie prišlo protestovať asi 13 občanov. Chcú, aby námestie ostalo verejným priestranstvom a investor staval inde. Primátor povedal, že v roku 2006 nadniesli investorovi, už ako vlastníkovi pozemkov pod námestím, tému inej lokality, no nemal záujem.

Halenár kritizoval, že materiály na včerajšie mimoriadne rokovanie dostali poslanci len predchádzajúci deň a ďalšie závažné uznesenie v súvislosti s Auparkom sa opäť prijíma hektickou formou, rovnako ako predaj pozemkov investorovi v roku 2004, ktorý označil za predčasné a chybné rozhodnutie. Mária Gamcová (SF) poznamenala, že mimoriadne by mali zasadať skôr k urgentnejšej situácii v DPMK, kde pre nedostatok vodičov kolabuje MHD. Knapík, ktorý mimoriadne júlové rokovanie k Auparku avizoval poslancom v júni, reagoval, že to narýchlo nebolo a už treba dať investorovi jasný signál.

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Autá idúce do zoo stáli až v strede Kavečian. To som nezažil, vraví starosta

Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...

Územný plán nie je omaľovánka, poslanci často nevedia, čo schvaľujú (rozhovor)

Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...

Lehota pri vyvlastnení pozemkov pod diaľnicami sa predĺži, schválili poslanci

Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.

Vysporadúvajú pozemky pod obecnými cestami

NOVOŤ. Obecný úrad teší veľký záujem zo strany občanov dohodnúť sa a pozemky pod cestami obci...

Vláda odklepla Doležalovu novelu cestného zákona. Dočkáme sa diaľnice do Košíc?

Predĺženie vyvlastnenia pozemkov pod cestami na ďalších desať rokov, definícia cesty i komunikácie...

Zmenou cestného zákona sa umožní vyvlastnenie pozemkov pod diaľnicami

Nanovo by sa malo vymedziť cestné ochranné pásmo, ktoré už nebude viazané na dopravné značky, ale...

Kauza Machnáč: Pamiatka chátra, súkromníkovi ju chcú vyvlastniť

Inštitút vyvlastnenia sa má prvýkrát využiť na odobratie historickej nehnuteľnosti nezodpovednému...

Doležal má recept na zrýchlenie výstavby diaľnic - vyvlastnenie

Budovanie diaľnic u nás pripomína nekonečný príbeh. Nestavajú sa však pomaly len pre chýbajúce...

Zmena cestného zákona môže pomôcť vyvlastniť pozemky pod diaľnicami

MDV podotýka, že v súčasnosti platná právna úprava neumožňuje pri líniových stavbách oznamovať...