Náznaky nového vetra a novej metly si môžeme všimnúť pri často kritizovanej práci mestskej polície.
Spomeniem dva konkrétne prípady.
Na januárovom zasadnutí mestskej časti prišiel jeden z obyvateľov ulice Pod Kalváriou so sťažnosťou, že vodiči parkujú v zákaze na miestach, kde sa potom ťažko prechádza autom. Napríklad smetiarom to veľmi komplikuje prácu.
Na tej istej ulici návštevníci kaviarne nechávajú vozidlá stáť v zákaze, hoci kaviareň má vlastný pozemok a na ňom parkovisko. Stoja na chodníku a tak chodci musia obchádzať autá stojace na chodníku po ceste. Extrémom, no nie neobvyklým, je státie áut na zariadení pre navádzanie nevidomých od priechodu pre chodcov.
Špecifikom toho miesta je, že v okruhu 100 metrov sú tri obyčajne voľné parkoviská, do približne 200 metrov ďalšie dva a dve minúty pešej chodze ďalšie veľké parkovisko. Šieste parkovisko je na začiatku ulice. Všetky sú bezplatné a na tých verejných možno parkovať úplne bez obmedzenia, a ani parkoviská pri prevádzkach (kaviareň, reštaurácia) parkujúce vozidlá zatiaľ nijako neobmedzuje.
Neraz je možné vidieť mladých zdravých vodičov, ako zaparkujú v zákaze, vyblokujú chodcov, pričom voľné parkovisko je približne 30 sekúnd pešej chôdze od toho miesta.
Zástupca mestskej polície prisľúbil konať. Obyvatelia ulice a aj návštevníci kaviarne si v nasledujúcich dňoch všimli zmenu.
Parkovisko pri kaviarni bolo akosi plnšie a na chodníku stálo menej vozidiel a často žiadne. Obsluha kaviarne upozorňovala návštevníkov, aby parkovali na parkoviskách a nie na chodíku pred kaviarňou. Tento týždeň som tam videl aj niekoľkokrát prechádzať sa mestských policajtov.
Zdôrazňujem, že v tomto prípade ide o lokalitu, kde sa zdravý vodič pri návšteve kaviarne alebo neďalekej školy nemôže vyhovárať, že nie je k dispozícii blízke parkovisko.
Roky sa s týmto problémom nedarilo pohnúť. Do výstavby parkovísk išlo nemálo peňazí z víziou, že sa bude parkovať organizovane a chodník bude patriť chodcom. Zlé priestorové podmienky pre jazdu vozidlel pri výstavbe ulice mali eliminovať zákazové značky. Všetko "dokonale" premyslené, zorganizované, akurát to málokto dodržiaval, čo viedlo k permanentným konfliktom.
Pritom stačí tak málo - ak polícia vyvolá dojem, že je ochotná vynucovať dodržiavanie pravidiel.
Viem, že je v našej náture, že sme nespokojní, ak sa musíme podriadiť pravidlám a nie je to pohodlné - no na druhej strane sa radi sťažujeme, že niekto sa nepostaral o poriadok okolo nás. Mnohí z nás sa zasa snažia dodržiavať pravidlá a zlostí ich, ak ich niekto iný nedodržiava, lebo to je nespravodlivé.
Neformálne som sa dozvedel, že primátorka mesta, ktorá rozhodnutiami riadi políciu, sa snaží zviditeľniť prácu polície v uliciach mesta. Obyvatelia mesta sa toho často dožadujú.
Kompetencie a zodpovednosť mestskej polície definuje zákon o obecnej polícii. Základné personálne vzťahy a riadenie polície upravujú dve ustanovenia zákona, ktoré vyberám:
Obecná polícia je poriadkový útvar pôsobiaci pri zabezpečovaní obecných vecí verejného poriadku, ochrany životného prostredia v obci a plnení úloh vyplývajúcich zo všeobecne záväzných nariadení obce, z uznesení obecného zastupiteľstva a z rozhodnutí starostu obce.
Náčelníka obecnej polície na návrh starostu vymenúva a odvoláva obecné zastupiteľstvo.
Kde sa v zákone spomína starosta obcem myslí sa tým v Prešove momentálne primátorka mesta.
Volíme si poslancov do parlamentu, do mestského zastupiteľstva. Očakávame od nich, že v krajine pomôžu nastoliť poriadok a pravidlá.
Poslanci v parlamente tvoria a schvaľujú zákona. Na úrovni mesta mestskí polsanci tvoria "mestské zákony", ktoré sú účinné len na území mesta. Volajú sa "všeobecne záväzné nariadenia".
Ruku na srdce, tých "mestských zákonov" už mestské zastupiteľstvo v modernej ére mesta od roku 1990 schválilo takmer dve stovky, kto ich pozná a dodržiava?
Zložitým právnym textom rozumejú len tí, ktorí sa ich štúdiu venujú. Ostatní sa ich musia naučiť v praxi. Napríklad pravidlo, že ak je na ulici plnej parkovísk značka, ktorá zakazuje parkovať, tak sa na ulici neparkuje. Alebo pravidlo, že auto nemôže stáť na chodníku tak, že po chodníku nemôžu chodiť chodci.
V loklaite, o ktorej píšem, sa po sťažnostiach občanov začalo vynucovať právo. Má naučiť vodičov dodržiavať pravidlá, ktorých nedodržiavanie je v tomto prípade len vecou uprednostnenia pohodlia pred rešpektovaním zákona.
Aby debata o dodržiavaní pravidiel nebola len teoretická, mestská polícia začala okrem dohovoru využívať svoje kompetencie a pri flagrantných prípadoch používať tzv. papuče.
Trochu iným, ale principiálne podobným prípadom je parkovanie vozidiel na pešej zóne na Floriánovej ulici.
Mnohí vnímajú ako nespravodlivosť, že platia parkovné na priľahlých uliciach a niekto sa plateniu parkovania vyhne zaparkovaním na pešej zóne. Riskuje síce postih za parkovanie na území pešej zóny, no faktom je, že za nezaplatenie parkovného ho pokutovať nemožno a ani na pešej zóne povinnosť platiť parkovné logicky nie je, keďže tam žiadne parkovacie miesto vyznačené nie je.
Aj tu mohli v týchto dňoch obyvatelia zažiť aspoň čiastočné zadosťučinenie. Autá síce na Floriánovej ulici parkujú, ale niektoré majú tiež osadenú papuču.
Veľa sa diskutuje o práve parkovať pred domom. Sám bývam na ulici, kde je na celej ulici zákaz parkovania. Keď sa schvaľovalo dopravné riešenie a dopravné značenie ulice, stanovisko kompetentných bolo úsečné a stručné. Obyvatelia a návštevníci majú zaparkovať autá tam, kde to nie je zakázané.
A bolo vymaľované.
Richard Drutarovský, poslanec, Prešov
Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018
Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017
Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.
Posledné týždne sa farmári a obyvatelia z malých obcí na strednom Slovensku nevenujú ničomu inému...
V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...
Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená....
Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...
V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...
Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...
Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...
VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...
Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...
Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...
Daniel Šmíd je lektor etikety, ktorý vám vysvetlí, ako správne telefonovať.
Chlapcom chýbajú mužské vzory, muži sa boja osamostatniť a najčastejšia príčina rozvodov nikoho neprekvapí.
Posledné týždne sa farmári a obyvatelia z malých obcí na strednom Slovensku nevenujú ničomu inému len zisťovaniu, či budú vyvlastnení zo svojich domovov a fariem alebo nie. Ministerstvo životného prostredia totiž potichu...
Nový zákon umožňuje štátu za určitých podmienok vyvlastniť pozemky, pričom v špecifických prípadoch môže byť vyvlastnenie aj bez náhrady.
Mestské zastupiteľstvo (MsZ) v Hriňovej v Detvianskom okrese nesúhlasí s uskutočnením výstavby plánovanej prečerpávacej vodnej elektrárne Málinec. Vyplýva to z uznesení, ktoré jednomyseľne prijali poslanci na svojom februárovom...
Majitelia nehnuteľností chcú od barcelonskej radnice kompenzáciu vo výške 4,2 miliardy eur, ak v meste v roku 2028 skončí možnosť prenajímať byty turistom.
V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov pozemkov. Parlament jej veto prelomil bez väčšieho zaváhania.
Riaditeľ Univerzitnej nemocnice v Martine Peter Durný potvrdil, že pozemky pod stavbou stále nie sú vysporiadané. Tvrdí, že bezodplatné vyvlastnenie pozemkov nebolo realizovateľné.
Ministerstvo chce začať so sanáciou ešte tento rok.
Posledné týždne sa farmári a obyvatelia z malých obcí na strednom Slovensku nevenujú ničomu inému...
Mestské zastupiteľstvo (MsZ) v Hriňovej v Detvianskom okrese nesúhlasí s uskutočnením výstavby...
V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...