Miliardové mýtne dvojča

Ako je možné, že záujem o tender na nezávislého znalca v mýtnom systéme za vyše 33 miliónov eur prejavilo 20 firiem z celého sveta, ale ponuku predložila len jedna? Je to možné preto, lebo uchádzač musel preukázať aj to, že v rokoch 2005 až 2008 zrealizoval aspoň jednu podobnú zákazku. „Jediným projektom, ktorý spĺňal podmienky tendra, bol ten, čo je v Česku," povedal Karl-Heinz Ambrosch zo spoločnosti Arsenal Research. Tá robí dozor nad rakúskym mýtnym systémom.

Národná diaľničná spoločnosť, patriaca do rodiny Smeru, nastavila podmienky tak, aby sa do súťaže mohla „prebojovať" spoločnosť Logica, operujúca v Česku. Národná diaľničná tak konala úplne vedome, lebo nie je problém zistiť si, kde a v akom čase sa mýtne systémy spúšťali. Ten Rakúsky v roku 2004. Takže stačilo posunúť hranicu o rok dozadu a už by boli reálnejší aspoň dvaja súťažiaci. No o to nebol záujem. Pofidérny mýtny tender tak má svoje dvojča.

Úloha znalca je pritom kľúčová. Kontroluje, či víťazná firma prevádzkuje mýtny systém podľa parametrov, s ktorými vyhrala súťaž. Ak nie, platí sankcie. Preto musí byť znalec nezávislý. Ak by uzavrel s prevádzkovateľom mýta tichú dohodu o „neútočení", ohrozilo by to efektívnosť výberu mýta a aj vyrubenie sankcií. V komisii, ktorá vyradila z mýtneho tendra všetkých záujemcov okrem najdrahšieho sedel aj zástupca spoločnosti Logica. To nemusí znamenať, že Logica nemôže byť nezávislým znalcom v slovenskom mýtnom systéme, lebo jej predstaviteľ pomáhal na svet najdrahšej „mýtnej" ponuke, ktorá narazila aj na kritiku Bruselu. Ale čo ak to znamená práve to. Je tu stále tá istá Národná diaľničná, ten istý Igor Choma ako jej šéf, obskúrne súťažné podmienky a znova iba jeden súťažiaci.

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Strategické investície sa majú zrýchliť, ale s rizikom oslabenia vlastníckych práv, poslanci prelomili prezidentkino veto

V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...

Štát pre novú investíciu vykupuje pozemky, majiteľom sa cena nepáči. No ak nepredajú, hrozí im vyvlastnenie

Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená....

Nový stavebný zákon: Prehľad základných princípov nového zákona

Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...

Výstavba diaľnic sa má urýchliť, prezidentka odobrila novelu zákona

V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...

Novela zákona urýchli výstavbu diaľnic aj o viac ako rok, vyhlásil Doležal

Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...

Obchvat Prešova začne fungovať, no východ potrebuje 15-násobne viac diaľnic a ciest

Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...

VIA IURIS: Novela zákona o výstavbe diaľnic je v rozpore s ústavou

VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...

Autá idúce do zoo stáli až v strede Kavečian. To som nezažil, vraví starosta

Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...

Územný plán nie je omaľovánka, poslanci často nevedia, čo schvaľujú (rozhovor)

Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...

Lehota pri vyvlastnení pozemkov pod diaľnicami sa predĺži, schválili poslanci

Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.