Miliardové mýtne dvojča

Ako je možné, že záujem o tender na nezávislého znalca v mýtnom systéme za vyše 33 miliónov eur prejavilo 20 firiem z celého sveta, ale ponuku predložila len jedna? Je to možné preto, lebo uchádzač musel preukázať aj to, že v rokoch 2005 až 2008 zrealizoval aspoň jednu podobnú zákazku. „Jediným projektom, ktorý spĺňal podmienky tendra, bol ten, čo je v Česku," povedal Karl-Heinz Ambrosch zo spoločnosti Arsenal Research. Tá robí dozor nad rakúskym mýtnym systémom.

Národná diaľničná spoločnosť, patriaca do rodiny Smeru, nastavila podmienky tak, aby sa do súťaže mohla „prebojovať" spoločnosť Logica, operujúca v Česku. Národná diaľničná tak konala úplne vedome, lebo nie je problém zistiť si, kde a v akom čase sa mýtne systémy spúšťali. Ten Rakúsky v roku 2004. Takže stačilo posunúť hranicu o rok dozadu a už by boli reálnejší aspoň dvaja súťažiaci. No o to nebol záujem. Pofidérny mýtny tender tak má svoje dvojča.

Úloha znalca je pritom kľúčová. Kontroluje, či víťazná firma prevádzkuje mýtny systém podľa parametrov, s ktorými vyhrala súťaž. Ak nie, platí sankcie. Preto musí byť znalec nezávislý. Ak by uzavrel s prevádzkovateľom mýta tichú dohodu o „neútočení", ohrozilo by to efektívnosť výberu mýta a aj vyrubenie sankcií. V komisii, ktorá vyradila z mýtneho tendra všetkých záujemcov okrem najdrahšieho sedel aj zástupca spoločnosti Logica. To nemusí znamenať, že Logica nemôže byť nezávislým znalcom v slovenskom mýtnom systéme, lebo jej predstaviteľ pomáhal na svet najdrahšej „mýtnej" ponuke, ktorá narazila aj na kritiku Bruselu. Ale čo ak to znamená práve to. Je tu stále tá istá Národná diaľničná, ten istý Igor Choma ako jej šéf, obskúrne súťažné podmienky a znova iba jeden súťažiaci.

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Vláda odklepla Doležalovu novelu cestného zákona. Dočkáme sa diaľnice do Košíc?

Predĺženie vyvlastnenia pozemkov pod cestami na ďalších desať rokov, definícia cesty i komunikácie...

Zmenou cestného zákona sa umožní vyvlastnenie pozemkov pod diaľnicami

Nanovo by sa malo vymedziť cestné ochranné pásmo, ktoré už nebude viazané na dopravné značky, ale...

Kauza Machnáč: Pamiatka chátra, súkromníkovi ju chcú vyvlastniť

Inštitút vyvlastnenia sa má prvýkrát využiť na odobratie historickej nehnuteľnosti nezodpovednému...

Doležal má recept na zrýchlenie výstavby diaľnic - vyvlastnenie

Budovanie diaľnic u nás pripomína nekonečný príbeh. Nestavajú sa však pomaly len pre chýbajúce...

Zmena cestného zákona môže pomôcť vyvlastniť pozemky pod diaľnicami

MDV podotýka, že v súčasnosti platná právna úprava neumožňuje pri líniových stavbách oznamovať...

Viceprimátorka Štasselová: Holý počíta s vyvlastňovaním pre nájomné byty

Prostriedky chceme čerpať zo Štátneho fondu rozvoja bývania a spolupracovať s finančnými partnermi...

Gyimesi: Benešove dekréty sú stále živé. Dochádza ku konfiškácii na základe národnosti

Poslanec za hnutie OĽaNO tejto súvislosti priblížil dva čerstvé prípady.

Prvé kilometre - video dokument o stavbe diaľnice D1 z roku 1970

Nad všetky očakávania intenzívny rast dopravy v mestách a na cestách vyžaduje nevyhnutne stavbu...

Premiér Matovič chce od základu zmeniť stavebné konanie

Predstava predsedu vlády je vložiť veľkú právomoc do rúk projektantov. Tí majú mať v rukách...