Miliardu rozdali bez súťaže

Šibeničné termíny vlády pre výstavbu diaľnic sú dôvodom, prečo ministerstvo dopravy a diaľničná spoločnosť nerobia verejné obstarávania. Zákon takýto dôvod nepozná.

Opozícia chce u Vážneho kontrolu. Urobí tak aj Úrad pre verejné obstarávanie.

Bratislava - Ministerstvo dopravy aj Národná diaľničná spoločnosť trvajú na tom, že diaľničné zákazky za takmer miliardu korún, ktoré neboli robené súťažou, boli v súlade so zákonom.

Bývalý minister pôdohospodárstva za HZDS Miroslav Jureňa, ktorého netransparentné pomery v Slovenskom pozemkovom fonde stáli miesto, si to nemyslí. Zákazky podľa neho mali prejsť cez riadne verejné súťaže. Na koaličnej rade požiada premiéra o vysvetlenie.

Poslanecký prieskum v diaľničnej spoločnosti chce vykonať aj opozičná SDKÚ. Jej poslanec Stanislav Janiš ho navrhne v hospodárskom výbore parlamentu. „Významne urýchliť výstavbu diaľnice podľa koalície znamená obísť všetky zákony, stavať na cudzích pozemkoch, nerealizovať verejnú súťaž,“ povedal.

Diaľničná spoločnosť koncom roka vybrala dodávateľov na prípravu niektorých úsekov diaľnic za takmer 424 miliónov bez verejnej súťaže. Postupovala ako ministerstvo dopravy, ktoré našlo bez verejnej súťaže právneho poradcu na súkromné diaľnice za 400 miliónov.

Ak to spočítame, ku koncu roka rezort dopravy rokovacím konaním bez zverejnenia zadal štátne zákazky súkromným firmám vrátane dane za takmer miliardu.

Nariadenie vlády zaväzuje

Diaľnice chce vláda postaviť do roku 2010. V uzneseniach vlády sa píše, že zámerom vlády „je významne urýchliť do roku 2010 výstavbu vybranej nadradenej cestnej dopravnej infraštruktúry“. Tomuto zámeru sa majú podriadiť všetky kroky štátnych úradov, aby sa diaľnica z Bratislavy do Košíc dovtedy stihla postaviť. Tým vraj vzniká časová tieseň, čo je argument, ktorým ministerstvo i Národná diaľničná vysvetľujú, prečo nevyhlásili riadne verejné súťaže: ak chcú splniť časový plán vlády, musia výberové konania urýchliť. Najrýchlejšie, ale aj najmenej transparentné, je rokovacie konanie bez zverejnenia.

Zákon o verejnom obstarávaní však takýto dôvod nepozná. Časovú tieseň môže obstarávateľ použiť iba v mimoriadnych prípadoch, napríklad pri živelných pohromách, alebo ak by bolo ohrozené zdravie ľudí. Zároveň časovú tieseň nesmie spôsobiť sám obstarávateľ. Tak zákon vykladá aj Úrad pre verejné obstarávanie (ÚVO).

To, že obe štátne inštitúcie porušili zákon o verejnom obstarávaní, si myslí Emília Beblavá z Transparency Internatio­nal Slovensko: „Domnievam sa, že princíp transparentnosti nakladania s verejnými zdrojmi by mal byť dodržaný. V prípade postupu cez rokovacie konanie bez zverejnenia sa dostatočná súťaživosť a transparentnosť jednoducho zabezpečiť nedá.“

Podľa Beblavej by mali ministerstvo i NDS zopakovať celé verejné obstarávanie odznova.

„Významne urýchliť diaľnice podľa koalície znamená obísť všetky zákony, stavať na cu­dzích pozemkoch a nerobiť verejné súťaže,“ povedal poslanec SDKÚ Stanislav Janiš.

Úrad pripravuje kontrolu

Ministerstvo dopravy nám včera malo odpovedať, aké nápravné kroky urobí v spomínaných prípadoch. Jeho hovorca Marián Jánošík odpovedal, že nevie, odkiaľ má denník SME podklady, ale Úrad pre verejné obstarávanie nikdy nepotvrdil, že v daných prípadoch bol porušený zákon.

„Staviate sa do úlohy žalobcu aj sudcu, ale nič vám nebráni, aby ste sa v súlade so zákonom obrátili na ÚVO, ktorý môže vykonať kontrolu,“ povedal Jánošík.

Postup ministerstva dopravy, ako aj NDS, si však úrad zrejme preverí. Tento rok by mal totiž skontrolovať, či verejné inštitúcie použili rokovacie konanie bez zverejnenia oprávnene. Potvrdila to včera hovorkyňa úradu Helena Fialová.

Premiér stojí za Vážnym

Na otázku, či minister Vážny neuvažuje o odstúpení, keďže jeho rezort je dôvodne podozrivý z porušenia zákona, odpovedal jeho hovorca takto: „Vašu otázku považujeme za úplne bezpredmetnú.“

Premiér podľa všetkého za svojím ministrom dopravy Vážnym stojí. Na otázku, či vyvodí zodpovednosť voči nemu rovnako, ako vyvodil voči ministrovi Jureňovi, tlačový odbor Úradu vlády nám odpovedal takto: „Odpovede na vaše otázky v súvislosti s problematikou, ktorú uvádzate, vám zašle ministerstvo dopravy. So znením odpovede sa stotožňujeme.“

Koaličný poslanec za HZDS a bývalý minister pôdohospodárstva Miroslav Jureňa, povedal, že na najbližšom koaličnom rokovaní bude žiadať premiéra o vysvetlenie. „Sú to sumy, ktoré by mali prechádzať cez verejné obstarávanie,“ myslí si.

O vysvetlenie bude ministra dopravy Vážneho žiadať aj poslanec Janiš. „Na hospodárskom výbore navrhnem poslanecký prieskum v Národnej diaľničnej a pozrieme sa tam na verejné obstarávanie.“

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Nový stavebný zákon: Prehľad základných princípov nového zákona

Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...

Výstavba diaľnic sa má urýchliť, prezidentka odobrila novelu zákona

V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...

Novela zákona urýchli výstavbu diaľnic aj o viac ako rok, vyhlásil Doležal

Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...

Obchvat Prešova začne fungovať, no východ potrebuje 15-násobne viac diaľnic a ciest

Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...

VIA IURIS: Novela zákona o výstavbe diaľnic je v rozpore s ústavou

VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...

Autá idúce do zoo stáli až v strede Kavečian. To som nezažil, vraví starosta

Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...

Územný plán nie je omaľovánka, poslanci často nevedia, čo schvaľujú (rozhovor)

Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...

Lehota pri vyvlastnení pozemkov pod diaľnicami sa predĺži, schválili poslanci

Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.

Vysporadúvajú pozemky pod obecnými cestami

NOVOŤ. Obecný úrad teší veľký záujem zo strany občanov dohodnúť sa a pozemky pod cestami obci...

Vláda odklepla Doležalovu novelu cestného zákona. Dočkáme sa diaľnice do Košíc?

Predĺženie vyvlastnenia pozemkov pod cestami na ďalších desať rokov, definícia cesty i komunikácie...