V závere uplynulého roka sa začala výstavba medzi Bidovcami a Budimírom.
BIDOVCE. V závere uplynulého roka sa začala výstavba diaľnice D1 medzi Bidovcami a Budimírom.
Ak by všetko na stavbe išlo tak dobre ako počas predchádzajúcich vyše piatich mesiacov, tak v závere roka 2019 už môžu motoristi tento úsek využívať.
Prvé bagre a ďalšie stavebné mechanizmy sa na stavbe tohto 14,4 kilometra dlhého diaľničného úseku, ku ktorému sa má pri Hrašovíku postaviť ešte ďalších 1 060 metrov rýchlocesty ako napojenie na budúcu trasu R2 medzi Šacou a Košickými Oľšanmi, objavili ešte v novembri 2016.
Odvtedy sa okrem „neprispôsobivého“ orla kráľovského, ktorý nechce opustiť svoje hniezdo, nevyskytli pri stavbe diaľnice v investičnom náklade takmer 237 miliónov eur žiadne väčšie prekážky.
Situácia na stavenisku najdlhšieho 559 m mosta úseku pri obci Vajkovce, ktorý pôjde aj ponad rieku Torysa. Situácia na stavenisku najdlhšieho 559 m mosta úseku pri obci Vajkovce, ktorý pôjde aj ponad rieku Torysa. Situácia na stavenisku najdlhšieho 559 m mosta úseku pri obci Vajkovce, ktorý pôjde aj ponad rieku Torysa.
Minister bol so stavom prác spokojný.
„Môžem povedať, že sme obišli väčšiu časť tejto stavby. Chodím po všetkých stavbách na Slovensku a túto môžem vyhodnotiť ako najlepšiu. Aj sami vidíte, že nastal výrazný pokrok, odkedy som tu bol naposledy. Nehovorím, že tu ešte nemôžu nastať rôzne vonkajšie vplyvy, no všetky termíny sa dodržiavajú. Vidno, že stavba postupuje podľa harmonogramu a nenavýšila sa ani jej cena. Mám z toho radosť,“ skonštatoval minister dopravy Árpád Érsek (Most-Híd).
Podľa generálneho riaditeľa Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) Jána Ďurišina, momentálne spoločnosť Skanska ako realizátor stavby vykonáva na nej preložky inžinierskych sietí a dokončuje výstavbu prístupových ciest.
Vodiči idúci okolo Vajkoviec si už mohli všimnúť výrazný pokrok pri zakladaní spodných stavieb mostov, prebiehajú aj zaťažkávacie skúšky pilót ako aj betónovanie mostných pilierov.
Na niektorých častiach ešte trvá archeologický výskum.
Ten zostal zatiaľ „ušetrený“ od nejakých vzácnych pravekých nálezov, a tak by ani toto nemalo pôsobiť spomalenie postupu prác.
Trochu iný prípad je už pyrotechnický prieskum.
Keďže nový úsek diaľnice sa nachádza na miestach bojov v II. svetovej vojne, pyrotechnici na vyše 232 000 m2 plochy už našli a zneškodnili slušný arzenál nevybuchnutej munície.
Stavebné mechanizmy by nemali spôsobovať väčší stres ani už spomínanému orlovi kráľovskému, keďže sa mu stavbári prispôsobili a išli radšej pracovať tam, kde ho nebudú rušiť.
„Od marca až do konca júla sme práve kvôli orlovi obmedzili stavebné práce na takmer kilometer dlhej časti tohto úseku. Vedeli sme dopredu o tejto skutočnosti, tak sme sa podľa toho aj zariadili,“ uviedol hlavný inžinier stavby Ján Kuchár z firmy Skanska.
Dodal, že orla pravidelne monitoruje ornitológ a ten nehlásil, žeby tento dravec chcel zmeniť svoje aktuálne pôsobisko.
Mimoriadne korektný a zodpovedný prístup orla kráľovského k postupu stavebných prác potešil aj ministra Árpáda Érseka.
„Ten orol je v pohode a robí to, čo má. Aj stavbári robia pod tým jeho stromom to, čo môžu. Celé stavenisko je ako mravenisko, všade je plno áut a každý vie, čo tam má robiť.“
Po dokončení tohto úseku sa motoristom skráti cesta medzi Budimírom a Bidovcami o 14 minút, keďže sa vyhnú prejazdu cez obce Rozhanovce, Košické Oľšany a Ďurďošík.
Aj keby sa koncom roka 2019 naozaj jazdilo po novom úseku D1-ky medzi Budimírom a Bidovcami, problém odklonu tranzitnej dopravy z metropoly východu by to vyriešilo len veľmi málo.
Dôležitým krokom k tomu, aby kamióny jazdiace napr. v smere od Prešova k maďarským hraniciam alebo k terajšiemu U. S. Steelu a ďalej na Rožňavu a Zvolen, bude rýchlosť výstavby úseku rýchlocesty R2 medzi Šacou a Košickými Oľšanmi.
Ako nám povedal šéf NDS Ján Ďurišin, ak by všetko išlo podľa plánu, v prípade, ak sa nájdu peniaze, by súťaž na zhotoviteľa tohto vyše 21 km dlhého úseku R2-ky mohla byť vypísaná na prelome rokov 2017-2018.
Zatiaľ nezodpovedanou otázkou je však to, či sa to bude financovať z eurofondov alebo zo štátneho rozpočtu.
Ak by aj všetko klaplo, pri najoptimistickejšom scenári by sa po celom juhovýchodnom obchvate Košíc v trase Šaca – Haniska – Krásna – Košické Oľšany – Budimír a späť mohlo jazdiť najskôr začiatkom roku 2022.
Érsek: V tomto roku plánujeme dokončiť pre motoristov tri úseky diaľnic
Výkup pozemkov na obchvat: Nechcel čakať, vyplatia ho skôr
Čo je v doprave hodnota za peniaze
Posvätné diaľnice. Prečo sa stavajú zbytočne, draho a pomaly
Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018
Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017
Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.
Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená....
Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...
V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...
Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...
Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...
VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...
Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...
Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...
Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.
NOVOŤ. Obecný úrad teší veľký záujem zo strany občanov dohodnúť sa a pozemky pod cestami obci...
Daniel Šmíd je lektor etikety, ktorý vám vysvetlí, ako správne telefonovať.
Chlapcom chýbajú mužské vzory, muži sa boja osamostatniť a najčastejšia príčina rozvodov nikoho neprekvapí.
Úrad pre územné plánovanie a výstavbu sa zatiaľ nerozhodol, aké stanovisko zaujme v prípade vyvlastnenia Machnáča, kde sa predtým stotožnil so zastavením konania. Toto rozhodnutie označila generálna prokuratúra za...
Aktivisti tvrdia, že vstupom generálnej prokuratúry do procesu opäť svitla nádej na záchranu budovy.
Podľa odborníkov malo k sanácii prísť už dávno.
Liečebný dom v Trenčianskych Tepliciach chce zachrániť neziskovka.
Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená. V hre sú podľa starostky obce Záborské vraj až štyri strategické investície.
Sanácia bývalej skládky Chemických závodov Juraja Dimitrova v bratislavskej Vrakuni mohla byť v tomto roku skončená, keby sa na ministerstve životného prostredia postupovalo v tempe, ako v rokoch 2016 až 2020. Vyhlásil to bývalý...
Tvrdia, že sanácia za posledné tri roky vôbec nepokročila. Minister Ján Budaj nedávno vyhlásil, že začiatok prác brzdia zdĺhavé procesy okolo vlastníctva pozemkov.
Úrad pre územné plánovanie a výstavbu sa zatiaľ nerozhodol, aké stanovisko zaujme v prípade...
Aktivisti tvrdia, že vstupom generálnej prokuratúry do procesu opäť svitla nádej na záchranu...
Podľa odborníkov malo k sanácii prísť už dávno.