Minister Počiatek: Stavbári budú mať prácu aspoň do roku 2020

Tohtoročný priebežný rast výkonov stavebníctva by mal pokračovať aj v nasledujúcich dvoch rokoch. Stavebné spoločnosti očakávajú v rokoch 2016 a 2017 mierne zvýšenie objemu produkcie priemerne o 2,5 %, resp. o 2,1 %. Predpokladom je nárast verejných aj súkromných investícií. Tržby stavbárov by sa mali v budúcom roku zvýšiť o 3,2 %.

10. 12. 2015

Ako vyplýva z najnovšej kvartálnej analýzy slovenského stavebníctva od spoločnosti CEEC Research, ktorú predstavili v utorok na stretnutí stavebných lídrov, firmy mali v novembri zazmluvnené zákazky na takmer šesť a pol mesiaca a ich kapacity sú vyťažené na 83 %.

Spoločnosti realizujúce inžinierske stavby predpokladajú v budúcom roku stagnáciu a pri pozemných stavbách rast o 3 %. „Slovenské stavebníctvo prechádza veľmi intenzívnym rastom hlavne vďaka výrazným investíciám verejných investorov v inžinierskom staviteľstve. Aktuálny objem zákaziek v tejto oblasti stavebníctva je dokonca vyšší ako na predkrízovom vrchole v roku 2008,“ hovorí riaditeľ CEEC Research Jiří Vacek.

„Pozemné staviteľstvo vykazuje iba nepatrné medziročné zlepšenie. Pre budúci rok sa očakáva už výraznejší rast investícií aj od privátnych investorov, čo by mohlo podporiť práve pozemné staviteľstvo,“ dodáva. Stavebná produkcia sa za deväť mesiacov tohto roka zvýšila medziročne o 15,7 % na 3,706 mld. eur.

Minister dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja Ján Počiatek povedal, že tento rok je v stavebníctve zlomový oproti predošlým rokom poklesu. Očakávaný objem prác v rezorte v najbližších rokoch je podľa neho približne rovnaký ako v súčasnosti. Odchod odborníkov do zahraničia môže súvisieť s lepšími podmienkami, hoci doma je pre stavbárov dostatok práce.

„Zo strany štátu, čo sa týka objemu zákaziek na infraštruktúrne projekty, nevidím v najbližších rokoch žiadny výpadok. Do roku 2020 bude dopyt plynulý, v prípade realizácie D4 a R7 ešte zvýšený oproti súčasnej hladine,“ uvádza minister. Ako dodal, zatiaľ nič nenasvedčuje tomu, že by sa stavebníctvo opäť mohlo prepadnúť.

„Čo sa týka privátneho sektoru, odpoveď je previazaná na to, či bude oživenie ďalej prebiehať celosvetovo. V prípade krízy určite dôjde k spomaleniu alebo k zníženiu dopytu privátneho sektora,“ dodal minister.

Kedy a či sa stavebníctvo svojimi výkonmi ešte dostane na predkrízovú úroveň pred rokom 2009, je otázne. Objem stavebníctva kulminoval v rokoch 2008 a 2009. „Nepredpokladám, že v dohľadnej dobe niečo také znovu zažijeme. Je potrebné, aby sme stabilizovali celkovú situáciu. Tento rok je z hľadiska objemu investícií prelomový, ale v oblasti zamestnanosti a stabilizácie stavebných firiem ešte by som o tom pochyboval,“ vysvetľuje prezident Zväzu stavebných podnikateľov Slovenska Zsolt Lukáč. Budúci rok by mal na to dať odpoveď.

„Stavebníctvo od roku 2009 prichádza priemerne o šesťtisíc ľudí a ináč to nie je ani tento rok. Keby sme videli, že zamestnanosť v odborných činnostiach rastie, tak by bola stabilizácia personálnych kapacít, ale toto zatiaľ ešte nenastalo,“ dodáva. Až po zvýšení kapacít stavbárov podľa Z. Lukáča možno hovoriť o výraznejšom rozvoji, nielen o investovaní do stavebníctva, ale aj do odbornej úrovne firiem. Riziká vidí v zabezpečení doterajšej úrovne financovania potrieb stavebného sektora.

Generálna riaditeľka spoločnosti Skanska SK Magdaléna Dobišová očakáva v ďalších dvoch rokoch podobný objem stavebných prác ako v tomto roku, v prípade, že štát začne plánované investície. Generálny riaditeľ spoločnosti Váhostav - SKMarián Moravčík predpokladá, že pripravované nové stavby by sa mohli reálne začať v polovici budúceho roka a do roku 2017 by sa malo začať aj s realizáciou nových projektov financovaných zo zdrojov Európskej únie.

Budúci rok by sa napríklad mala začať výstavba nových úsekov diaľnice D1 Prešov, západ - juh a Budimír - Bidovce, ako aj D3 Čadca, Bukov - Svrčinovec. Pôvodne mala začať v tomto roku, ale Národná diaľničná spoločnosť ešte nestihla uzavrieť súťaže.

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Autá idúce do zoo stáli až v strede Kavečian. To som nezažil, vraví starosta

Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...

Územný plán nie je omaľovánka, poslanci často nevedia, čo schvaľujú (rozhovor)

Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...

Lehota pri vyvlastnení pozemkov pod diaľnicami sa predĺži, schválili poslanci

Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.

Vysporadúvajú pozemky pod obecnými cestami

NOVOŤ. Obecný úrad teší veľký záujem zo strany občanov dohodnúť sa a pozemky pod cestami obci...

Vláda odklepla Doležalovu novelu cestného zákona. Dočkáme sa diaľnice do Košíc?

Predĺženie vyvlastnenia pozemkov pod cestami na ďalších desať rokov, definícia cesty i komunikácie...

Zmenou cestného zákona sa umožní vyvlastnenie pozemkov pod diaľnicami

Nanovo by sa malo vymedziť cestné ochranné pásmo, ktoré už nebude viazané na dopravné značky, ale...

Kauza Machnáč: Pamiatka chátra, súkromníkovi ju chcú vyvlastniť

Inštitút vyvlastnenia sa má prvýkrát využiť na odobratie historickej nehnuteľnosti nezodpovednému...

Doležal má recept na zrýchlenie výstavby diaľnic - vyvlastnenie

Budovanie diaľnic u nás pripomína nekonečný príbeh. Nestavajú sa však pomaly len pre chýbajúce...

Zmena cestného zákona môže pomôcť vyvlastniť pozemky pod diaľnicami

MDV podotýka, že v súčasnosti platná právna úprava neumožňuje pri líniových stavbách oznamovať...