Dopravcovia nespokojní s mýtom opäť predložili ministrovi Vážnemu svoje požiadavky. Stále trvajú aj na okresaní hustej spoplatnenej siete ciest prvej triedy.
Bratislava - Ak kamión na slovenských cestách od začiatku februára neprejde celý úsek spoplatňovaný mýtom, nebude musieť za úsek platiť. Znamená to, že ak vojde na päťkilometrový úsek, ale po dvoch kilometroch z neho odbočí, bude sa mu účtovať nulové mýto.
Minister dopravy Ľubomír Vážny chce takto vyjsť v ústrety dopravcom, aby nemuseli platiť mýto aj za úseky, ktoré neprejazdili. „Nikdy sme nechceli nespravodlivé mýto. Tri roky je známe členenie na úseky, tri roky sme nedostali žiadny podnet," povedal Vážny.
Plán, ktorý predstavil, má dve fázy. Od 1. februára sa má súčasných asi 820 úsekov rozčleniť na vyše 1000 úsekov. Z mýtnej mapy tak zmiznú úseky, ktoré majú viac ako päť kilometrov. Od 1. apríla by sa mali úseky rozdeliť na ešte menšie časti, v priemere 700metrové. Dokopy ich bude asi 1700.
Mýtna kasa príde v dôsledku zmien asi o 16 000 eur denne v prvej etape. Od začiatku apríla, keď budú úseky ešte kratšie, stratí asi 4000 eur denne. Ročne je to 1,2 milióna eur. Za zmenu v systéme budeme musieť doplatiť aj prevádzkovateľovi mýta - firme SkyToll. Konečná suma podľa Vážneho nie je jasná, k zmluve na mýto má pribudnúť dodatok.
V utorok pritom únia autodopravcov, ktorej členovia nedávno protestovali po celom Slovensku, poslala ministrovi list s požiadavkami. Jedna z nich bola, aby platili mýto spravodlivo, a teda len za skutočne prejdenú vzdialenosť. List k ministrovi však ešte nedorazil.
„Ak to bude presne tak, ako to minister povedal, tak druhý bod požiadaviek bude splnený," povedal prezident únie Jaroslav Polaček. Upozornil, že si počkajú na to, ako bude napokon vyzerať vyhláška ministerstva.
Všetky požiadavky dopravcov ani po utorku nie sú splnené. „Naďalej žiadame úpravu rozsahu spoplatnenia ciest prvej triedy podľa pôvodného návrhu," píše sa vo vyhlásení únie dopravcov. Znamená to, že namiesto 1500 kilometrov ciest prvej triedy by malo byť podľa dopravcov spoplatnených len 333 kilometrov. Tak sa to pôvodne plánovalo pred rokmi.
Minister tvrdil, že súčasné spoplatnenie si žiada Európska únia. Podľa nej totiž musia byť spoplatnené nielen paralelné cesty prvej triedy s diaľnicami, ale aj všetky hlavné tranzitné trasy.
Dopravcovia tiež chcú, aby sa mýto pozastavilo do konca apríla. Minister dopravy prisľúbil, že do piatka sa vyjadrí ku všetkým požiadavkam, ak žiadosť príde. Už v utorok však avizoval, že všetky technické problémy sú vyriešené a zostávajú už len tie politické. Zopakoval, že niektorí jednoducho majú v súčasnosti problém platiť mýto. „Osobne s nimi súcitím," povedal na adresu dopravcov.
Na ministra Vážneho sa obrátil listom Karel Feix, šéf firmy Kapsch, ktorá prevádzkuje mýto v Česku. Dotklo sa ho, že Vážny niekoľkokrát použil české mýto ako dôkaz, že problémy, aké sme mali s mýtom u nás, boli bežné aj ostatných krajinách, ktoré zavádzali mýto.
„Ak budete v dehonestáciách pokračovať, budeme nútení použiť všetky zákonné prostriedky na našu obranu a dosiahnutie satisfakcie," píše Feix. Mýto sa podľa neho v Česku začalo vyberať bez vážnejších problémov. „Som veľmi zvedavý, ako bude vyzerať ukladanie zmluvných pokút dodávateľovi na Slovensku," odkázal Feix Vážnemu.
V korektnom prostredí by také významné zmeny podmienok verejnej súťaže, ako je zavedenie manuálneho výberu mýta, neskorý začiatok registrácie, úplné nezvládnutie distribúcie palubných jednotiek, nemožnosť získať palubné jednotky, kilometrové kolóny na hraniciach a mnohé ďalšie viedli jednoznačne k pozastaveniu projektu a výraznej penalizácii dodávateľa. Alebo rovno k zrušeniu zmluvy s ním.
Minister Vážny zatiaľ list nedostal. Situáciu chce najprv posúdiť. „Ak som použil nejaké expresívnejšie výrazy, nemám problém sa ospravedlniť," povedal.
Šéf diaľničnej by spoplatnil všetky cesty
Hustá mýtna mapa veští ďalší konflikt
Vážny je za rokovanie s autodopravcami, ak ukončia protest
Vážny: Mýto sa vyberá podľa zákona. Systém funguje
Vážny: Mýto funguje veľmi dobre
Česi spustili mýto s pompou. My potichu
Vážny hrozí pre mýto dopravcom žalobami
Ministra Vážneho zaskočili mýtne poplatky
Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018
Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017
Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.
Predĺženie vyvlastnenia pozemkov pod cestami na ďalších desať rokov, definícia cesty i komunikácie...
Návrh novely ďalej upravuje názvoslovie komunikácií.
Nanovo by sa malo vymedziť cestné ochranné pásmo, ktoré už nebude viazané na dopravné značky, ale...
Inštitút vyvlastnenia sa má prvýkrát využiť na odobratie historickej nehnuteľnosti nezodpovednému...
Budovanie diaľnic u nás pripomína nekonečný príbeh. Nestavajú sa však pomaly len pre chýbajúce...
MDV podotýka, že v súčasnosti platná právna úprava neumožňuje pri líniových stavbách oznamovať...
Prostriedky chceme čerpať zo Štátneho fondu rozvoja bývania a spolupracovať s finančnými partnermi...
Poslanec za hnutie OĽaNO tejto súvislosti priblížil dva čerstvé prípady.
Nad všetky očakávania intenzívny rast dopravy v mestách a na cestách vyžaduje nevyhnutne stavbu...
Predstava predsedu vlády je vložiť veľkú právomoc do rúk projektantov. Tí majú mať v rukách...
Chlapcom chýbajú mužské vzory, muži sa boja osamostatniť a najčastejšia príčina rozvodov nikoho neprekvapí.
Zmluva o predaji jeho podielu vo firme je odtajnená. Podľa expertky mala logiku len v prípade, že išlo o pranie peňazí.
Prešovčanom odkazuje, že je to priorita.
Občianske združenie (OZ) Náš Prešov rozbehlo petíciu, v ktorej žiada vládu o začatie výstavby 2. etapy rýchlostnej cesty R4, ktorá tvorí severný obchvat Prešova a následne jej pokračovanie až ku hranici s...
Hrozí nám medzinárodná blamáž, tvrdí
Lehotu na vyvlastnenie pozemkov pod diaľnicami treba podľa ministerstva dopravy predĺžiť do konca roka 2030. Novelu cestného zákona, ktorá to upraví, posunuli poslanci do druhého čítania.
Rezort rieši harmonogram priorít.
Harmonogram prípravy a výstavby projektov je pripravený na 80 - 90 %.
Diaľničiari odovzdali motoristom nový úsek diaľnice D3 Čadca, Bukov - Svrčinovec.
Lehotu na vyvlastnenie pozemkov pod diaľnicami treba podľa ministerstva dopravy predĺžiť do konca...
Predĺženie vyvlastnenia pozemkov pod cestami na ďalších desať rokov, definícia cesty i komunikácie...
Návrh novely ďalej upravuje názvoslovie komunikácií.
Včera ste sa ma viacerí pýtali, ako sa pripomienkuje návrh všeobecne záväzného nariadenia, ktoré vaše mesto (alebo obec) zverejnilo na verejné pripomienkovanie. Keďže otázky pokračujú, napísal som návod, ako jednoducho na...
K zimnému štadiónu by mala podľa predstavy projektanta pribudnúť tréningová hala a nový prístup zo svetelnej križovatky.
Národná rada Slovenskej republiky schválila zmenu základného predpisu samosprávy, zákona č. 369/1990 Z. z. o obecnom zriadení. Prinášame úplné znenia zákona s účinnosťou od 1. apríla 2018.
Na sieti Youtube môžete sledovať záznam zo zasadnutia Mestského zastupiteľstva v Prešove.