Minister Vážny opäť ustupuje dopravcom

Dopravcovia nespokojní s mýtom opäť predložili ministrovi Vážnemu svoje požiadavky. Stále trvajú aj na okresaní hustej spoplatnenej siete ciest prvej triedy.

Bratislava - Ak kamión na slovenských cestách od začiatku februára neprejde celý úsek spoplatňovaný mýtom, nebude musieť za úsek platiť. Znamená to, že ak vojde na päťkilometrový úsek, ale po dvoch kilometroch z neho odbočí, bude sa mu účtovať nulové mýto.

Minister dopravy Ľubomír Vážny chce takto vyjsť v ústrety dopravcom, aby nemuseli platiť mýto aj za úseky, ktoré neprejazdili. „Nikdy sme nechceli nespravodlivé mýto. Tri roky je známe členenie na úseky, tri roky sme nedostali žiadny podnet," povedal Vážny.

Plán, ktorý predstavil, má dve fázy. Od  1. februára sa má súčasných asi 820 úsekov rozčleniť na vyše 1000 úsekov. Z mýtnej mapy tak zmiznú úseky, ktoré majú viac ako päť kilometrov. Od 1. apríla by sa mali úseky rozdeliť na ešte menšie časti,  v priemere 700­metrové. Dokopy ich bude asi 1700.

Mýtna kasa príde v dôsledku zmien asi o 16 000 eur denne v prvej etape. Od začiatku apríla, keď budú úseky ešte kratšie, stratí asi 4000 eur denne. Ročne je to 1,2 milióna eur. Za zmenu v systéme budeme musieť doplatiť aj prevádzkovateľovi mýta - firme SkyToll. Konečná suma podľa Vážneho nie je  jasná, k zmluve na mýto má pribudnúť dodatok.

Dopravcovia si počkajú na vyhlášku

V utorok pritom únia autodopravcov, ktorej členovia nedávno protestovali po celom Slovensku, poslala ministrovi list s požiadavkami. Jedna z nich bola, aby platili mýto spravodlivo, a teda len za  skutočne prejdenú vzdialenosť. List k ministrovi však ešte nedorazil.

„Ak to bude presne tak, ako to minister povedal, tak druhý bod požiadaviek bude splnený," povedal prezident únie Jaroslav Polaček. Upozornil, že si počkajú na to, ako bude napokon vyzerať vyhláška ministerstva.

Všetky požiadavky dopravcov ani po utorku nie sú splnené. „Naďalej žiadame úpravu rozsahu spoplatnenia ciest prvej triedy podľa pôvodného návrhu," píše sa vo vyhlásení únie dopravcov. Znamená to, že namiesto 1500 kilometrov ciest prvej triedy by malo byť podľa dopravcov spoplatnených len 333 kilometrov. Tak sa to pôvodne plánovalo pred rokmi.

Minister tvrdil, že  súčasné spoplatnenie si žiada Európska únia. Podľa nej totiž musia byť spoplatnené nielen paralelné cesty prvej triedy s diaľnicami, ale aj všetky hlavné tranzitné trasy.

Dopravcovia tiež chcú, aby sa mýto pozastavilo do konca apríla. Minister dopravy prisľúbil, že do piatka sa vyjadrí ku všetkým požiadavkam, ak žiadosť príde. Už v utorok však avizoval, že všetky technické problémy sú vyriešené a zostávajú už len tie politické. Zopakoval, že niektorí jednoducho majú v súčasnosti problém platiť mýto. „Osobne s nimi súcitím," povedal na adresu dopravcov.

Česi: Neosočujte nás

Na ministra Vážneho sa obrátil listom Karel Feix, šéf firmy Kapsch, ktorá prevádzkuje mýto v Česku. Dotklo sa ho, že Vážny niekoľkokrát použil české mýto ako dôkaz, že problémy, aké sme mali s mýtom u nás, boli bežné aj ostatných krajinách, ktoré zavádzali mýto.

„Ak budete v dehonestáciách pokračovať, budeme nútení použiť všetky zákonné prostriedky na našu obranu a dosiahnutie satisfakcie," píše Feix. Mýto sa podľa neho v Česku začalo vyberať bez vážnejších problémov. „Som veľmi zvedavý, ako bude vyzerať ukladanie zmluvných pokút dodávateľovi na Slovensku," odkázal Feix Vážnemu.

V korektnom prostredí by také významné zmeny podmienok verejnej súťaže, ako je zavedenie manuálneho výberu mýta, neskorý začiatok registrácie, úplné nezvládnutie distribúcie palubných jednotiek, nemožnosť získať palubné jednotky, kilometrové kolóny na hraniciach a mnohé ďalšie viedli jednoznačne k pozastaveniu projektu a výraznej penalizácii dodávateľa. Alebo rovno k zrušeniu zmluvy s ním.

Minister Vážny zatiaľ list nedostal. Situáciu chce najprv posúdiť. „Ak som použil nejaké expresívnejšie výrazy, nemám problém sa ospravedlniť," povedal.

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Zmena cestného zákona môže pomôcť vyvlastniť pozemky pod diaľnicami

MDV podotýka, že v súčasnosti platná právna úprava neumožňuje pri líniových stavbách oznamovať...

Viceprimátorka Štasselová: Holý počíta s vyvlastňovaním pre nájomné byty

Prostriedky chceme čerpať zo Štátneho fondu rozvoja bývania a spolupracovať s finančnými partnermi...

Gyimesi: Benešove dekréty sú stále živé. Dochádza ku konfiškácii na základe národnosti

Poslanec za hnutie OĽaNO tejto súvislosti priblížil dva čerstvé prípady.

Prvé kilometre - video dokument o stavbe diaľnice D1 z roku 1970

Nad všetky očakávania intenzívny rast dopravy v mestách a na cestách vyžaduje nevyhnutne stavbu...

Premiér Matovič chce od základu zmeniť stavebné konanie

Predstava predsedu vlády je vložiť veľkú právomoc do rúk projektantov. Tí majú mať v rukách...

Otrasy z cesty sa prenášajú na môj dom. Ktorý úrad má povinosť nariadiť nápravu?

Pri našom dome vedie cesta 1. triedy. V poslednej dobe sa stav komunikácie zhoršil natoľko, že pri...

Čo je to jednoduchá stavba podľa stavebného zákona?

Stavebný zákon definuje takzvané "jednoduché stavby". Pozor, pod pojmom "drobné stavby" rozumie...

Čo je to drobná stavba podľa stavebného zákona?

Prečo rozlišovať, čo je a čo nie je drobná stavba? Pretože na drobné stavby nie je potrebné...

Sused chce postaviť dom 1 meter od môjho pozemku. Čo sa dá robiť?

Pokiaľ Váš sused ešte nemá vydané územné rozhodnutie resp. stavebné povolenie, uplatnite aktívne...

O verejnom záujme sa rozhoduje v správnom konaní, upozorňuje ministerstvo dopravy

Poslanci za SaS navrhli zrušiť zákon, ktorý umožňuje vyvlastňovanie v súkromnom záujme.