Dopravcovia nespokojní s mýtom opäť predložili ministrovi Vážnemu svoje požiadavky. Stále trvajú aj na okresaní hustej spoplatnenej siete ciest prvej triedy.
Bratislava - Ak kamión na slovenských cestách od začiatku februára neprejde celý úsek spoplatňovaný mýtom, nebude musieť za úsek platiť. Znamená to, že ak vojde na päťkilometrový úsek, ale po dvoch kilometroch z neho odbočí, bude sa mu účtovať nulové mýto.
Minister dopravy Ľubomír Vážny chce takto vyjsť v ústrety dopravcom, aby nemuseli platiť mýto aj za úseky, ktoré neprejazdili. „Nikdy sme nechceli nespravodlivé mýto. Tri roky je známe členenie na úseky, tri roky sme nedostali žiadny podnet," povedal Vážny.
Plán, ktorý predstavil, má dve fázy. Od 1. februára sa má súčasných asi 820 úsekov rozčleniť na vyše 1000 úsekov. Z mýtnej mapy tak zmiznú úseky, ktoré majú viac ako päť kilometrov. Od 1. apríla by sa mali úseky rozdeliť na ešte menšie časti, v priemere 700metrové. Dokopy ich bude asi 1700.
Mýtna kasa príde v dôsledku zmien asi o 16 000 eur denne v prvej etape. Od začiatku apríla, keď budú úseky ešte kratšie, stratí asi 4000 eur denne. Ročne je to 1,2 milióna eur. Za zmenu v systéme budeme musieť doplatiť aj prevádzkovateľovi mýta - firme SkyToll. Konečná suma podľa Vážneho nie je jasná, k zmluve na mýto má pribudnúť dodatok.
V utorok pritom únia autodopravcov, ktorej členovia nedávno protestovali po celom Slovensku, poslala ministrovi list s požiadavkami. Jedna z nich bola, aby platili mýto spravodlivo, a teda len za skutočne prejdenú vzdialenosť. List k ministrovi však ešte nedorazil.
„Ak to bude presne tak, ako to minister povedal, tak druhý bod požiadaviek bude splnený," povedal prezident únie Jaroslav Polaček. Upozornil, že si počkajú na to, ako bude napokon vyzerať vyhláška ministerstva.
Všetky požiadavky dopravcov ani po utorku nie sú splnené. „Naďalej žiadame úpravu rozsahu spoplatnenia ciest prvej triedy podľa pôvodného návrhu," píše sa vo vyhlásení únie dopravcov. Znamená to, že namiesto 1500 kilometrov ciest prvej triedy by malo byť podľa dopravcov spoplatnených len 333 kilometrov. Tak sa to pôvodne plánovalo pred rokmi.
Minister tvrdil, že súčasné spoplatnenie si žiada Európska únia. Podľa nej totiž musia byť spoplatnené nielen paralelné cesty prvej triedy s diaľnicami, ale aj všetky hlavné tranzitné trasy.
Dopravcovia tiež chcú, aby sa mýto pozastavilo do konca apríla. Minister dopravy prisľúbil, že do piatka sa vyjadrí ku všetkým požiadavkam, ak žiadosť príde. Už v utorok však avizoval, že všetky technické problémy sú vyriešené a zostávajú už len tie politické. Zopakoval, že niektorí jednoducho majú v súčasnosti problém platiť mýto. „Osobne s nimi súcitím," povedal na adresu dopravcov.
Na ministra Vážneho sa obrátil listom Karel Feix, šéf firmy Kapsch, ktorá prevádzkuje mýto v Česku. Dotklo sa ho, že Vážny niekoľkokrát použil české mýto ako dôkaz, že problémy, aké sme mali s mýtom u nás, boli bežné aj ostatných krajinách, ktoré zavádzali mýto.
„Ak budete v dehonestáciách pokračovať, budeme nútení použiť všetky zákonné prostriedky na našu obranu a dosiahnutie satisfakcie," píše Feix. Mýto sa podľa neho v Česku začalo vyberať bez vážnejších problémov. „Som veľmi zvedavý, ako bude vyzerať ukladanie zmluvných pokút dodávateľovi na Slovensku," odkázal Feix Vážnemu.
V korektnom prostredí by také významné zmeny podmienok verejnej súťaže, ako je zavedenie manuálneho výberu mýta, neskorý začiatok registrácie, úplné nezvládnutie distribúcie palubných jednotiek, nemožnosť získať palubné jednotky, kilometrové kolóny na hraniciach a mnohé ďalšie viedli jednoznačne k pozastaveniu projektu a výraznej penalizácii dodávateľa. Alebo rovno k zrušeniu zmluvy s ním.
Minister Vážny zatiaľ list nedostal. Situáciu chce najprv posúdiť. „Ak som použil nejaké expresívnejšie výrazy, nemám problém sa ospravedlniť," povedal.
Šéf diaľničnej by spoplatnil všetky cesty
Hustá mýtna mapa veští ďalší konflikt
Vážny je za rokovanie s autodopravcami, ak ukončia protest
Vážny: Mýto sa vyberá podľa zákona. Systém funguje
Vážny: Mýto funguje veľmi dobre
Česi spustili mýto s pompou. My potichu
Vážny hrozí pre mýto dopravcom žalobami
Ministra Vážneho zaskočili mýtne poplatky
Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018
Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017
Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.
V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...
Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená....
Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...
V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...
Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...
Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...
VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...
Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...
Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...
Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.
Daniel Šmíd je lektor etikety, ktorý vám vysvetlí, ako správne telefonovať.
Chlapcom chýbajú mužské vzory, muži sa boja osamostatniť a najčastejšia príčina rozvodov nikoho neprekvapí.
V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov pozemkov. Parlament jej veto prelomil bez väčšieho zaváhania.
Riaditeľ Univerzitnej nemocnice v Martine Peter Durný potvrdil, že pozemky pod stavbou stále nie sú vysporiadané. Tvrdí, že bezodplatné vyvlastnenie pozemkov nebolo realizovateľné.
Ministerstvo chce začať so sanáciou ešte tento rok.
Úrad pre územné plánovanie a výstavbu sa zatiaľ nerozhodol, aké stanovisko zaujme v prípade vyvlastnenia Machnáča, kde sa predtým stotožnil so zastavením konania. Toto rozhodnutie označila generálna prokuratúra za...
Aktivisti tvrdia, že vstupom generálnej prokuratúry do procesu opäť svitla nádej na záchranu budovy.
Podľa odborníkov malo k sanácii prísť už dávno.
Liečebný dom v Trenčianskych Tepliciach chce zachrániť neziskovka.
V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...
Riaditeľ Univerzitnej nemocnice v Martine Peter Durný potvrdil, že pozemky pod stavbou stále nie sú...
Ministerstvo chce začať so sanáciou ešte tento rok.