Ministerstvo financií predbežne navrhlo, aby sa zo súkromných peňazí v najbližších rokoch stavalo 95 kilometrov diaľnic a rýchlostných ciest, čo je o tretinu menej ako pôvodne zamýšľala vláda. Úrad chce z balíka vypustiť úseky v okolí Žiliny, ktoré považuje za najrizikovejšie vo vzťahu k štátnym financiám. Definitívne rozhodnutie o počte kilometrov ciest, o výstavbu ktorých sa má postarať súkromný kapitál, má padnúť na budúci týždeň.
Bratislava - Ministerstvo financií predbežne navrhlo, aby sa zo súkromných peňazí v najbližších rokoch stavalo 95 kilometrov diaľnic a rýchlostných ciest, čo je o tretinu menej ako pôvodne zamýšľala vláda. Úrad chce z balíka vypustiť úseky v okolí Žiliny, ktoré považuje za najrizikovejšie vo vzťahu k štátnym financiám. Definitívne rozhodnutie o počte kilometrov ciest, o výstavbu ktorých sa má postarať súkromný kapitál, má padnúť na budúci týždeň.
"Navrhujeme redukciu na 95 kilometrov," povedal novinárom po dnešnom rokovaní vlády minister financií Ján Počiatek. V prípade úsekov pri Žiline je finančná záťaž extrémna, pretože prenos rizík na štátny rozpočet je oveľa väčší ako pri ostatných úsekoch, dodal.
Vláda Roberta Fica chce urýchliť ukončenie diaľničného prepojenia Bratislavy s Košicami. Napomôcť tomu má výstavba prostredníctvom projektov takzvaného verejno-súkromného partnerstva, pričom malo ísť celkovo o 151 kilometrov diaľnic a rýchlostných ciest. Diaľnice by mal financovať súkromný kapitál, štát by neskôr tieto investície postupne splácal.
Náklady na stavbu pôvodného rozsahu 151 kilometrov diaľnic ministerstvo financií vyčíslilo na 300 miliárd korún, zatiaľ čo ministerstvo dopravy počítalo iba s čiastkou 150 až 225 miliárd korún. Ambíciou vlády je prepojiť hlavné mesto s východom krajiny do roku 2010, s výnimkou náročných úsekov s viacerými tunelmi.
Ministerstvo dopravy už zverejnilo predbežné oznámenia o vyhlásení súťaže na výber investorov vo verejných vestníkoch, chýba mu však zatiaľ definitívne stanovisko ministra financií. "Môžem potvrdiť, že budeme pokračovať tak, (...) že v pondelok padne definitívne rozhodnutie," vyhlásil Fico.
Kabinet súhlasil s výstavbou diaľnic za súkromné peniaze ešte začiatkom septembra, ministerstvo financií sa malo pôvodne k zámeru vyjadriť po týždni. "Upozorňujem na to, že sa nám stráca čas, a musíme sa rozhodnúť," pripomenul minister dopravy Ľubomír Vážny. Zatiaľ však projekt podľa neho nie je v časovom sklze, ktorý by ohrozil vytýčené termíny.
"Pokiaľ je zadefinované uznesenie vlády o urýchlení výstavby, mali by sme sa práve vrhnúť aj do tých (úsekov), ktoré sú komplikovanejšie, týmto spôsobom," myslí si vládny splnomocnenec pre diaľnice a rýchlostné komunikácie Igor Choma. V opačnom prípade hrozí riziko, že sa len ťažko podarí splniť plány kabinetu ohľadne spriechodnenia trasy diaľnice z Bratislavy do Košíc v stanovených termínoch, doplnil.
Ministerstvo financií podľa Chomu zvažovalo vo svojej analýze tiež riziká, ktoré môžu pri projektoch verejno-súkromného partnerstva plynúť vo vzťahu k ich možnému započítaniu do schodku verejných financií. Slovensko stále čaká na definitívny verdikt Eurostatu o tom, či bude musieť dodatočne zaúčtovať do verejného deficitu ďalšie položky. Krajina potrebuje pre prijatie eura udržať verejný schodok tento rok aj v ďalšom období pod tromi percentami výkonu ekonomiky. Premiér Fico viackrát ubezpečil, že požadovanú výšku deficitu vláda dodrží.
Vláda už prijala viaceré legislatívne zmeny, ktoré majú urýchliť výstavbu vybraných úsekov diaľnic a rýchlostných ciest. Rýchlejšej príprave stavieb majú napomôcť okrem iného nové pravidlá vyvlastňovania, ktoré však podľa kritikov môžu byť v rozpore s ústavnými právami občanov. Úpravy ešte musí schváliť parlament a podpísať prezident.
Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018
Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017
Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.
V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...
Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená....
Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...
V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...
Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...
Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...
VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...
Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...
Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...
Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.
Daniel Šmíd je lektor etikety, ktorý vám vysvetlí, ako správne telefonovať.
Chlapcom chýbajú mužské vzory, muži sa boja osamostatniť a najčastejšia príčina rozvodov nikoho neprekvapí.
V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov pozemkov. Parlament jej veto prelomil bez väčšieho zaváhania.
Riaditeľ Univerzitnej nemocnice v Martine Peter Durný potvrdil, že pozemky pod stavbou stále nie sú vysporiadané. Tvrdí, že bezodplatné vyvlastnenie pozemkov nebolo realizovateľné.
Ministerstvo chce začať so sanáciou ešte tento rok.
Úrad pre územné plánovanie a výstavbu sa zatiaľ nerozhodol, aké stanovisko zaujme v prípade vyvlastnenia Machnáča, kde sa predtým stotožnil so zastavením konania. Toto rozhodnutie označila generálna prokuratúra za...
Aktivisti tvrdia, že vstupom generálnej prokuratúry do procesu opäť svitla nádej na záchranu budovy.
Podľa odborníkov malo k sanácii prísť už dávno.
Liečebný dom v Trenčianskych Tepliciach chce zachrániť neziskovka.
V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...
Riaditeľ Univerzitnej nemocnice v Martine Peter Durný potvrdil, že pozemky pod stavbou stále nie sú...
Ministerstvo chce začať so sanáciou ešte tento rok.