Ministerstvo asi navrhne zúžiť balík súkromných diaľnic

Ministerstvo financií predbežne navrhlo, aby sa zo súkromných peňazí v najbližších rokoch stavalo 95 kilometrov diaľnic a rýchlostných ciest, čo je o tretinu menej ako pôvodne zamýšľala vláda. Úrad chce z balíka vypustiť úseky v okolí Žiliny, ktoré považuje za najrizikovejšie vo vzťahu k štátnym financiám. Definitívne rozhodnutie o počte kilometrov ciest, o výstavbu ktorých sa má postarať súkromný kapitál, má padnúť na budúci týždeň.

11. 10. 2007

Bratislava - Ministerstvo financií predbežne navrhlo, aby sa zo súkromných peňazí v najbližších rokoch stavalo 95 kilometrov diaľnic a rýchlostných ciest, čo je o tretinu menej ako pôvodne zamýšľala vláda. Úrad chce z balíka vypustiť úseky v okolí Žiliny, ktoré považuje za najrizikovejšie vo vzťahu k štátnym financiám. Definitívne rozhodnutie o počte kilometrov ciest, o výstavbu ktorých sa má postarať súkromný kapitál, má padnúť na budúci týždeň.

"Navrhujeme redukciu na 95 kilometrov," povedal novinárom po dnešnom rokovaní vlády minister financií Ján Počiatek. V prípade úsekov pri Žiline je finančná záťaž extrémna, pretože prenos rizík na štátny rozpočet je oveľa väčší ako pri ostatných úsekoch, dodal.

Vláda Roberta Fica chce urýchliť ukončenie diaľničného prepojenia Bratislavy s Košicami. Napomôcť tomu má výstavba prostredníctvom projektov takzvaného verejno-súkromného partnerstva, pričom malo ísť celkovo o 151 kilometrov diaľnic a rýchlostných ciest. Diaľnice by mal financovať súkromný kapitál, štát by neskôr tieto investície postupne splácal.

Náklady na stavbu pôvodného rozsahu 151 kilometrov diaľnic ministerstvo financií vyčíslilo na 300 miliárd korún, zatiaľ čo ministerstvo dopravy počítalo iba s čiastkou 150 až 225 miliárd korún. Ambíciou vlády je prepojiť hlavné mesto s východom krajiny do roku 2010, s výnimkou náročných úsekov s viacerými tunelmi.

Ministerstvo dopravy už zverejnilo predbežné oznámenia o vyhlásení súťaže na výber investorov vo verejných vestníkoch, chýba mu však zatiaľ definitívne stanovisko ministra financií. "Môžem potvrdiť, že budeme pokračovať tak, (...) že v pondelok padne definitívne rozhodnutie," vyhlásil Fico.

Kabinet súhlasil s výstavbou diaľnic za súkromné peniaze ešte začiatkom septembra, ministerstvo financií sa malo pôvodne k zámeru vyjadriť po týždni. "Upozorňujem na to, že sa nám stráca čas, a musíme sa rozhodnúť," pripomenul minister dopravy Ľubomír Vážny. Zatiaľ však projekt podľa neho nie je v časovom sklze, ktorý by ohrozil vytýčené termíny.

"Pokiaľ je zadefinované uznesenie vlády o urýchlení výstavby, mali by sme sa práve vrhnúť aj do tých (úsekov), ktoré sú komplikovanejšie, týmto spôsobom," myslí si vládny splnomocnenec pre diaľnice a rýchlostné komunikácie Igor Choma. V opačnom prípade hrozí riziko, že sa len ťažko podarí splniť plány kabinetu ohľadne spriechodnenia trasy diaľnice z Bratislavy do Košíc v stanovených termínoch, doplnil.

Ministerstvo financií podľa Chomu zvažovalo vo svojej analýze tiež riziká, ktoré môžu pri projektoch verejno-súkromného partnerstva plynúť vo vzťahu k ich možnému započítaniu do schodku verejných financií. Slovensko stále čaká na definitívny verdikt Eurostatu o tom, či bude musieť dodatočne zaúčtovať do verejného deficitu ďalšie položky. Krajina potrebuje pre prijatie eura udržať verejný schodok tento rok aj v ďalšom období pod tromi percentami výkonu ekonomiky. Premiér Fico viackrát ubezpečil, že požadovanú výšku deficitu vláda dodrží.

Vláda už prijala viaceré legislatívne zmeny, ktoré majú urýchliť výstavbu vybraných úsekov diaľnic a rýchlostných ciest. Rýchlejšej príprave stavieb majú napomôcť okrem iného nové pravidlá vyvlastňovania, ktoré však podľa kritikov môžu byť v rozpore s ústavnými právami občanov. Úpravy ešte musí schváliť parlament a podpísať prezident.

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Viceprimátorka Štasselová: Holý počíta s vyvlastňovaním pre nájomné byty

Prostriedky chceme čerpať zo Štátneho fondu rozvoja bývania a spolupracovať s finančnými partnermi...

Gyimesi: Benešove dekréty sú stále živé. Dochádza ku konfiškácii na základe národnosti

Poslanec za hnutie OĽaNO tejto súvislosti priblížil dva čerstvé prípady.

Prvé kilometre - video dokument o stavbe diaľnice D1 z roku 1970

Nad všetky očakávania intenzívny rast dopravy v mestách a na cestách vyžaduje nevyhnutne stavbu...

Premiér Matovič chce od základu zmeniť stavebné konanie

Predstava predsedu vlády je vložiť veľkú právomoc do rúk projektantov. Tí majú mať v rukách...

Otrasy z cesty sa prenášajú na môj dom. Ktorý úrad má povinosť nariadiť nápravu?

Pri našom dome vedie cesta 1. triedy. V poslednej dobe sa stav komunikácie zhoršil natoľko, že pri...

Čo je to jednoduchá stavba podľa stavebného zákona?

Stavebný zákon definuje takzvané "jednoduché stavby". Pozor, pod pojmom "drobné stavby" rozumie...

Čo je to drobná stavba podľa stavebného zákona?

Prečo rozlišovať, čo je a čo nie je drobná stavba? Pretože na drobné stavby nie je potrebné...

Sused chce postaviť dom 1 meter od môjho pozemku. Čo sa dá robiť?

Pokiaľ Váš sused ešte nemá vydané územné rozhodnutie resp. stavebné povolenie, uplatnite aktívne...

O verejnom záujme sa rozhoduje v správnom konaní, upozorňuje ministerstvo dopravy

Poslanci za SaS navrhli zrušiť zákon, ktorý umožňuje vyvlastňovanie v súkromnom záujme.

Poslanci z klubu SaS chcú zrušiť zákon, ktorý umožňuje vyvlastňovanie

Poslanci tvrdia, že zákon umožňuje vyvlastňovanie v súkromnom záujme.