Ministerstvo dopravy poslalo odpoveď ohľadom mýta do Bruselu

31. 12. 2010

Bratislava - Ministerstvo dopravy  už poslalo svoje stanovisko k výhradám Európskej komisie ohľadom spôsobu výberu dodávateľa mýtneho systému do Bruselu. Agentúru SITA o tom informoval hovorca ministra dopravy Martin Krajčovič. Obsah stanoviska nekonkretizoval, zopakoval len, že minister Ján Figeľ bude v tomto prípade hájiť záujmy Slovenskej republiky. "Aj keď mýtny tender minister Ján Figeľ kritizoval za predraženie, nechceme, aby občania Slovenska platili dvakrát, raz za predražený tender a druhýkrát pokutu," konštatoval Krajčovič.

Pôvodne mala slovenská strana na odôvodnené stanovisko Bruselu z konca septembra odpovedať v dvojmesačnej lehote do konca novembra, ale v stanovenom termíne sa tak nestalo. Slovenská republika požiadala listom Európsku komisiu o predĺženie termínu na odpoveď do 1. januára 2011.

Európska komisia podľa eurokomisára pre vnútorný trh a služby Michela Barniera má stále výhrady voči Slovensku v otázke pridelenia zákazky na mýto. "Komisia konštatovala, že došlo k porušeniu pravidiel vo veci pridelenia štátnej zákazky na mýto," povedal Barnier počas svojej septembrovej návštevy Slovenska. Komisia podľa jeho slov po doručení odpovede Slovenska toto stanovisko preskúma a rozhodne, či postúpi vec na Európsky súdny dvor.

Európska komisia sa o slovenské diaľničné mýto začala zaujímať už v máji minulého roka. Už vtedy konštatovala, že disponuje informáciami, podľa ktorých je možné, že slovenské orgány vo verejnom obstarávaní na elektronický výber mýta porušili zásadu rovnakého zaobchádzania a nediskriminácie podľa európskej smernice o verejnom obstarávaní a Zmluvy o Európskom spoločenstve. Komisia preto Slovensku zaslala formálnu žiadosť vo veci obstarávania služby elektronického výberu mýta. Táto formálna žiadosť mala podobu formálneho oznámenia, ktoré je prvou fázou konania o porušení právnych predpisov. NDS v užšej súťaži na elektronický výber mýta vylúčila troch zo štyroch uchádzačov pre nesplnenie podmienok účasti. Úrad pre verejné obstarávanie (ÚVO) následne zamietol všetkých dvanásť námietok neúspešných konzorcií proti vylúčeniu zo súťaže. Vylúčení uchádzači podali na Krajskom súde v Bratislave spolu sedem žalôb proti rozhodnutiam ÚVO, súd vlani štyri z nich zamietol a následne skončili na Najvyššom súde.

Výber mýta funguje na Slovensku od 1. januára tohto roka pre nákladné automobily a autobusy nad 3,5 tony na vyše 2 tis. kilometroch spoplatnených úsekov diaľnic, rýchlostných ciest a ciest prvej triedy. Výber mýta na hlavných cestách bol pozastavený od 14. januára do konca februára pre nevyhnutné skrátenie jednotlivých úsekov, aby vodiči platili len za prejazdené úseky. Prevádzkovateľom mýtneho systému v SR je spoločnosť SkyToll, a.s., ktorú založili členovia víťazného konzorcia SanToll, s.r.o. – Ibertax, a.s. Konzorcium predložilo v tendri na mýto najvyššiu cenovú ponuku na vybudovanie a prevádzkovanie mýtneho systému, a to 716,04 mil. eur bez dane. Ostatní traja uchádzači boli zo súťaže vylúčení pre nesplnenie podmienok účasti. Najnižšiu cenu v tendri na výber mýta predložilo konzorcium Slovakpass, a to 530,16 mil. eur. Slovensko-švajčiarske združenie ToSy.sk navrhlo za mýtny systém 547,28 mil. eur a konzorcium rakúskej spoločnosti Kapsch 629,71 mil. eur.

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Zmena cestného zákona môže pomôcť vyvlastniť pozemky pod diaľnicami

MDV podotýka, že v súčasnosti platná právna úprava neumožňuje pri líniových stavbách oznamovať...

Viceprimátorka Štasselová: Holý počíta s vyvlastňovaním pre nájomné byty

Prostriedky chceme čerpať zo Štátneho fondu rozvoja bývania a spolupracovať s finančnými partnermi...

Gyimesi: Benešove dekréty sú stále živé. Dochádza ku konfiškácii na základe národnosti

Poslanec za hnutie OĽaNO tejto súvislosti priblížil dva čerstvé prípady.

Prvé kilometre - video dokument o stavbe diaľnice D1 z roku 1970

Nad všetky očakávania intenzívny rast dopravy v mestách a na cestách vyžaduje nevyhnutne stavbu...

Premiér Matovič chce od základu zmeniť stavebné konanie

Predstava predsedu vlády je vložiť veľkú právomoc do rúk projektantov. Tí majú mať v rukách...

Otrasy z cesty sa prenášajú na môj dom. Ktorý úrad má povinosť nariadiť nápravu?

Pri našom dome vedie cesta 1. triedy. V poslednej dobe sa stav komunikácie zhoršil natoľko, že pri...

Čo je to jednoduchá stavba podľa stavebného zákona?

Stavebný zákon definuje takzvané "jednoduché stavby". Pozor, pod pojmom "drobné stavby" rozumie...

Čo je to drobná stavba podľa stavebného zákona?

Prečo rozlišovať, čo je a čo nie je drobná stavba? Pretože na drobné stavby nie je potrebné...

Sused chce postaviť dom 1 meter od môjho pozemku. Čo sa dá robiť?

Pokiaľ Váš sused ešte nemá vydané územné rozhodnutie resp. stavebné povolenie, uplatnite aktívne...

O verejnom záujme sa rozhoduje v správnom konaní, upozorňuje ministerstvo dopravy

Poslanci za SaS navrhli zrušiť zákon, ktorý umožňuje vyvlastňovanie v súkromnom záujme.