Motoristi môžu zabudnúť na väčšinu plánovaných diaľničných úsekov, ktoré im politici sľúbili pred voľbami.
V rozpočte na výstavbu diaľnic a rýchlostných ciest už nie sú žiadne financie do konca tohto volebného obdobia.
Všetky peniaze určené na tento účel sú už prakticky vyčerpané a ministerstvo dopravy nevie, odkiaľ zoženie ďalšie prostriedky bez toho, aby nezaťal štát ďalšiu sekeru.
Je tak možné, že úseky, ktoré by mali dostavať podľa plánov v roku 2020, môžu byť na dlhý čas posledné.
Aktuálne je vo výstavbe osem diaľničných úsekov plus veľký obchvat Bratislavy. V blízkej dobe by sa ešte mal spustiť diaľničný obchvat Prešova. Podľa ministerstva dopravy výstavba týchto úsekov úplne vyčerpala peniaze z eurofondov určených na výstavbu diaľnic do roku 2020.
„Akékoľvek plány ďalšej výstavby, či už z finančného pohľadu, alebo z pohľadu celkovej dĺžky úsekov, budú záležať od dodatočných zdrojov, ktoré sa nám podarí získať na výstavbu cestnej infraštruktúry,“ uviedla hovorkyňa rezortu dopravy Karolína Ducká.
Motoristi a obyvatelia niektorých regiónov môžu zabudnúť na diaľnicu a rýchlostnú komunikáciu, ktorú im nasľubovali politici. Pokiaľ by sa mali naplniť plány štátu v tejto oblasti, rezort by potreboval dodatočné miliardy eur.
„Spolu sa plánujú diaľnice a rýchlocesty za cca 18 miliárd eur. Ak nerátame rozostavané projekty z eurofondov, ku ktorým tiež ešte treba spolufinancovanie, či PPP projekty, ktoré budeme ešte dlhé roky splácať koncesionárom,“ priblížil analytik inštitútu INEKO Ján Kovalčík.
Keďže štát peniaze nemá, šéf rezortu dopravy Arpád Érsek chce, aby sa uvoľnili pravidlá dlhovej brzdy a krajina sa mohla ešte viac zadlžiť.
Kovalčík s financovaním zo štátneho rozpočtu súhlasí, ale kritizuje úvahy o rušení dlhovej brzdy.
„Vôbec nie je nutné oslabovať ústavnú poistku proti nadmernému zadlžovaniu vlády. Výrazný rast príjmov v ostatných rokoch dáva vláde veľký priestor na vyššie financovanie priorít aj pri znižovaní deficitu,“ vysvetlil.
Analytik ďalej apeluje, aby štát v prvom rade staval cestné úseky, ktoré majú vysokú hodnotu za peniaze. To znamená riešiť čo najviac vyťažené úseky za optimálne náklady.
Podľa ministerstva dopravy, pokiaľ sa nájdu nejaké ďalšie financie, tak najskôr by sa mali stavať úseky rýchlostnej cesty R2 Košice Šaca – Košické Oľšany, alebo R2 Rožnava – Jablonov nad Turňou (Soroška). Práve tieto úseky sú najviac rozpracované.
Prešov, diaľničný obchvat, tunel
Bratislava, diaľnica D4, nultý okruh
Diaľnice a rýchlostné cesty na Slovensku, výstavba a prevádzka
PPP, výstavba a prevádzka diaľnic
Prvé kilometre - video dokument o stavbe diaľnice D1 z roku 1970
Érsek: Obchvat Prešova nedám na posúdenie, inak nebude ešte dlhé roky
Diaľničné poplatky Maďarsko, cena, platnosť, miesta predaja
Diaľničné nálepky Česká republika, cena, platnosť, miesta predaja
Ako chcú asfaltoví lobisti stavať v Prešove prázdnu diaľnicu
Na pôde pod obchvat zarobil dvadsaťnásobok aj Bugárov sused a nominant na pozemkovom fonde
Čo je v doprave hodnota za peniaze
Slovensko ide pri Prešove stavať betónovú diaľnicu a nikto nevie povedať prečo
Érsek: Ak poviem v Prešove, že im nepostavím obchvat, možno ma zakopú
Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018
Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017
Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.
V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...
Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená....
Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...
V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...
Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...
Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...
VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...
Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...
Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...
Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.
Daniel Šmíd je lektor etikety, ktorý vám vysvetlí, ako správne telefonovať.
Chlapcom chýbajú mužské vzory, muži sa boja osamostatniť a najčastejšia príčina rozvodov nikoho neprekvapí.
V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov pozemkov. Parlament jej veto prelomil bez väčšieho zaváhania.
Riaditeľ Univerzitnej nemocnice v Martine Peter Durný potvrdil, že pozemky pod stavbou stále nie sú vysporiadané. Tvrdí, že bezodplatné vyvlastnenie pozemkov nebolo realizovateľné.
Ministerstvo chce začať so sanáciou ešte tento rok.
Úrad pre územné plánovanie a výstavbu sa zatiaľ nerozhodol, aké stanovisko zaujme v prípade vyvlastnenia Machnáča, kde sa predtým stotožnil so zastavením konania. Toto rozhodnutie označila generálna prokuratúra za...
Aktivisti tvrdia, že vstupom generálnej prokuratúry do procesu opäť svitla nádej na záchranu budovy.
Podľa odborníkov malo k sanácii prísť už dávno.
Liečebný dom v Trenčianskych Tepliciach chce zachrániť neziskovka.
V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...
Riaditeľ Univerzitnej nemocnice v Martine Peter Durný potvrdil, že pozemky pod stavbou stále nie sú...
Ministerstvo chce začať so sanáciou ešte tento rok.