Minuli sa všetky peniaze na diaľnice, poslednú postavia v roku 2020

Motoristi môžu zabudnúť na väčšinu plánovaných diaľničných úsekov, ktoré im politici sľúbili pred voľbami.

V rozpočte na výstavbu diaľnic a rýchlostných ciest už nie sú žiadne financie do konca tohto volebného obdobia.

Všetky peniaze určené na tento účel sú už prakticky vyčerpané a ministerstvo dopravy nevie, odkiaľ zoženie ďalšie prostriedky bez toho, aby nezaťal štát ďalšiu sekeru.

Je tak možné, že úseky, ktoré by mali dostavať podľa plánov v roku 2020, môžu byť na dlhý čas posledné.

Čo sa práve stavia?

Aktuálne je vo výstavbe osem diaľničných úsekov plus veľký obchvat Bratislavy. V blízkej dobe by sa ešte mal spustiť diaľničný obchvat Prešova. Podľa ministerstva dopravy výstavba týchto úsekov úplne vyčerpala peniaze z eurofondov určených na výstavbu diaľnic do roku 2020.

„Akékoľvek plány ďalšej výstavby, či už z finančného pohľadu, alebo z pohľadu celkovej dĺžky úsekov, budú záležať od dodatočných zdrojov, ktoré sa nám podarí získať na výstavbu cestnej infraštruktúry,“ uviedla hovorkyňa rezortu dopravy Karolína Ducká.

Potrebné miliardy eur

Motoristi a obyvatelia niektorých regiónov môžu zabudnúť na diaľnicu a rýchlostnú komunikáciu, ktorú im nasľubovali politici. Pokiaľ by sa mali naplniť plány štátu v tejto oblasti, rezort by potreboval dodatočné miliardy eur.

„Spolu sa plánujú diaľnice a rýchlocesty za cca 18 miliárd eur. Ak nerátame rozostavané projekty z eurofondov, ku ktorým tiež ešte treba spolufinancovanie, či PPP projekty, ktoré budeme ešte dlhé roky splácať koncesionárom,“ priblížil analytik inštitútu INEKO Ján Kovalčík.

Keďže štát peniaze nemá, šéf rezortu dopravy Arpád Érsek chce, aby sa uvoľnili pravidlá dlhovej brzdy a krajina sa mohla ešte viac zadlžiť.

Nadmerné zadlžovanie

Kovalčík s financovaním zo štátneho rozpočtu súhlasí, ale kritizuje úvahy o rušení dlhovej brzdy.

„Vôbec nie je nutné oslabovať ústavnú poistku proti nadmernému zadlžovaniu vlády. Výrazný rast príjmov v ostatných rokoch dáva vláde veľký priestor na vyššie financovanie priorít aj pri znižovaní deficitu,“ vysvetlil.

Analytik ďalej apeluje, aby štát v prvom rade staval cestné úseky, ktoré majú vysokú hodnotu za peniaze. To znamená riešiť čo najviac vyťažené úseky za optimálne náklady.

Podľa ministerstva dopravy, pokiaľ sa nájdu nejaké ďalšie financie, tak najskôr by sa mali stavať úseky rýchlostnej cesty R2 Košice Šaca – Košické Oľšany, alebo R2 Rožnava – Jablonov nad Turňou (Soroška). Práve tieto úseky sú najviac rozpracované.

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Strategické investície sa majú zrýchliť, ale s rizikom oslabenia vlastníckych práv, poslanci prelomili prezidentkino veto

V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...

Štát pre novú investíciu vykupuje pozemky, majiteľom sa cena nepáči. No ak nepredajú, hrozí im vyvlastnenie

Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená....

Nový stavebný zákon: Prehľad základných princípov nového zákona

Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...

Výstavba diaľnic sa má urýchliť, prezidentka odobrila novelu zákona

V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...

Novela zákona urýchli výstavbu diaľnic aj o viac ako rok, vyhlásil Doležal

Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...

Obchvat Prešova začne fungovať, no východ potrebuje 15-násobne viac diaľnic a ciest

Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...

VIA IURIS: Novela zákona o výstavbe diaľnic je v rozpore s ústavou

VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...

Autá idúce do zoo stáli až v strede Kavečian. To som nezažil, vraví starosta

Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...

Územný plán nie je omaľovánka, poslanci často nevedia, čo schvaľujú (rozhovor)

Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...

Lehota pri vyvlastnení pozemkov pod diaľnicami sa predĺži, schválili poslanci

Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.