Modernizácia trate by bez eurofondov nebola možná

Slovensku hrozí, že pre nedostatky v zákone príde o peniaze z eurofondov. Vláda na riešení pracuje, modernizáciu železničnej trate by to teda nemalo ohroziť.

Trenčín - Podľa slovenského zákona sa bežní ľudia nemôžu vyjadriť k veľkým stavbám, hoci sa majú stavať v blízkosti ich obydlí. Bruselu sa to nepáči a Slovensko tak môže prísť o miliardy z eurofondov. Pri veľkých stavbách sa konania priamo môžu zúčastniť len vlastníci pozemkov, na ktorých majú stavby stáť, či majitelia susedných pozemkov.

Ak niekto nemá pozemok priamo pod budúcou stavbou alebo v jej susedstve, nemôže napríklad namietať, že táto stavba má negatívny vplyv na životné prostredie. Európska komisia tvrdí, že je to v rozpore s právom únie. Ak nedôjde k náprave, môžeme prísť o miliardy eur z eurofondov.

Železnice o projekte s verejnosťou rokovali

Ako informovala zástupkyňa riaditeľa pre komunikáciu s médiami Železníc Slovenskej republiky Dana Hurtová, projekt Modernizácia trate Nové Mesto nad Váhom - Púchov prerokovali s verejnosťou vo všetkých dotknutých obciach.

„V minulosti prebehlo viacero rokovaní investora, projektanta s verejnosťou a predstaviteľmi samosprávy. Navrhnuté zmeny na cestnej infraštruktúre boli vykonané podľa požiadaviek dotknutých obcí a zástupcov vyššieho územného celku a schválili ich aj dotknuté správne orgány," uviedla Hurtová.

Investor podľa nej rešpektoval požiadavky občanov dotknutých obcí. „Náhrada priecestia v Adamovských Kochanovciach a jej umiestnenie v novej polohe je výsledkom rešpektovania požiadaviek občanov. Obec Chocholná-Velčice si uplatnila požiadavku na vybudovanie nového priameho mimoúrovňového spojenia na hlavnú cestu. Nakoľko železnice dotknutej obci nerušili žiadne priecestie a na dotknutom úseku boli riešené náhrady úrovňových priecestí nadjazdmi, po dohode s dotknutými obcami túto požiadavku nebolo možné akceptovať," hovorí Hurtová.

Výhrady Bruselu

Práve to, že sa fyzické osoby nemohli zúčastňovať pri posudzovaní vplyvov stavieb na životné prostredie, bolo hlavnou príčinou výhrad Bruselu. Tie malo Slovensko odstrániť do 15. februára. Podľa informácií denníka SME vláda tento nesúlad s európskymi pravidlami odstránila, keď na mimoriadnom zasadnutí 5. februára schválila novelu zákona o posudzovaní vplyvov na životné prostredie.

Novelu zákona poslanci Národnej rady SR presunuli do druhého čítania, parlament o nej bude hlasovať na schôdzi, ktorá sa začína 2. marca.

Projekt modernizácie železnice v Trenčíne bol už viackrát preložený. Podľa hovorkyne ŽSR Martiny Pavlíkovej, posun o niekoľko mesiacov nie je dôležitý, podstatná je jeho úspešnosť. Ak by štát prišiel o eurofondy, modernizáciu trate by však nemali ako dokončiť. Podľa Pavlíkovej je pre štát nemožné realizovať projekt takého rozsahu bez dotácie z Bruselu.

Modernizácia železničnej trate Nové Mesto nad Váhom Púchov, na rýchlosť 160 kilometrov za hodinu, pokračuje podľa stanovených termínov. Práce na úseku Nové Mesto nad Váhom - Zlatovce by mali trvať do mája 2013. Podľa Hurtovej v súčasnej dobe prebieha medzinárodný tender na etapu modernizácie úseku Zlatovce - Trenčianska Teplá. Očakávaný začiatok výstavby je september 2010. Stavebné práce majú byť financované z prostriedkov Európskej únie a spolufinancované zo zdrojov Slovenskej republiky.

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Doležal má recept na zrýchlenie výstavby diaľnic - vyvlastnenie

Budovanie diaľnic u nás pripomína nekonečný príbeh. Nestavajú sa však pomaly len pre chýbajúce...

Zmena cestného zákona môže pomôcť vyvlastniť pozemky pod diaľnicami

MDV podotýka, že v súčasnosti platná právna úprava neumožňuje pri líniových stavbách oznamovať...

Viceprimátorka Štasselová: Holý počíta s vyvlastňovaním pre nájomné byty

Prostriedky chceme čerpať zo Štátneho fondu rozvoja bývania a spolupracovať s finančnými partnermi...

Gyimesi: Benešove dekréty sú stále živé. Dochádza ku konfiškácii na základe národnosti

Poslanec za hnutie OĽaNO tejto súvislosti priblížil dva čerstvé prípady.

Prvé kilometre - video dokument o stavbe diaľnice D1 z roku 1970

Nad všetky očakávania intenzívny rast dopravy v mestách a na cestách vyžaduje nevyhnutne stavbu...

Premiér Matovič chce od základu zmeniť stavebné konanie

Predstava predsedu vlády je vložiť veľkú právomoc do rúk projektantov. Tí majú mať v rukách...

Otrasy z cesty sa prenášajú na môj dom. Ktorý úrad má povinosť nariadiť nápravu?

Pri našom dome vedie cesta 1. triedy. V poslednej dobe sa stav komunikácie zhoršil natoľko, že pri...

Čo je to jednoduchá stavba podľa stavebného zákona?

Stavebný zákon definuje takzvané "jednoduché stavby". Pozor, pod pojmom "drobné stavby" rozumie...

Čo je to drobná stavba podľa stavebného zákona?

Prečo rozlišovať, čo je a čo nie je drobná stavba? Pretože na drobné stavby nie je potrebné...

Sused chce postaviť dom 1 meter od môjho pozemku. Čo sa dá robiť?

Pokiaľ Váš sused ešte nemá vydané územné rozhodnutie resp. stavebné povolenie, uplatnite aktívne...