Modernizácia železnice je ohrozená

10. 04. 2013

Modernizácia železničnej trate sa v úseku od Zlatoviec po Trenčiansku Teplú komplikuje. Projekt nemusí získať peniaze Európskej únie. Úrad pre verejné obstarávanie nariadil Železniciam Slovenskej republiky znovu vyhodnotiť ponuky v už uzavretom tendri.

V súčasnosti ide o najväčšiu zákazku na Slovensku. Súťaž začala koncom roka 2009. Skanska pôvodne dala najnižšiu cenovú ponuku vo výške takmer 201 miliónov eur bez dane z pridanej hodnoty, skupina okolo TSS Grade približne 245 miliónov eur. Skanska napriek lacnejšej ponuke neuspela. Dôvodom druhého vylúčenia tejto firmy bol nesúlad v dĺžke praxe jej stavbyvedúcich a certifikátu ich odbornej spôsobilosti. Veľmi podobne na tom však boli aj ostatní účastníci v súťaži. A keďže Úrad pre verejné obstarávanie (ÚVO) zamietol námietku Skanska proti jej druhému vyradeniu z tendra, pristúpila k žalobe na preskúmanie zákonnosti rozhodnutia úradu. Dnes ÚVO celú súťaž na modernizáciu železničnej trate vrátil v podstate na začiatok, pričom o námietke opätovne vylúčenej spoločnosti Skanska rozhodol až po polroku od jej podania.

Skanska v októbri 2012 žiadala ÚVO o vydanie predbežného opatrenia, aby železnice nemohli uzavrieť zmluvu so združením, ktoré zastrešuje firma TSS Grade. Úrad vtedy opatrenie nevydal,  ŽSR uzavreli zmluvu s vybraným zhotoviteľom a dnes je už jedna mestská časť rozkopaná. Trenčania sú vystavení ďalším dopravným obmedzeniam.

Mesto nie je priamym účastníkom konania a celý proces nemalo a nemá ako ovplyvniť. No podľa primátora Trenčína Richarda Rybníčka, Úrad pre verejné obstarávanie mohol vzniknutej situácii predísť, ak by nepovolil uzatvárať zmluvy, kým sa nedoriešia námietky.

„Požiadal som všetky zainteresované strany - ŽSR, ministerstvo dopravy a ÚVO o vysvetlenie. Ak nedostanem uspokojivú odpoveď pre našich občanov, budem sa chcieť stretnúť s predsedom vlády. Trenčania sa stali rukojemníkmi a štatistami tohto nezvládnutého procesu. Je to strata pre štát a je to stavenisko v jednej mestskej časti Trenčína, ktorého osud je v nedohľadne. Jedným z ďalších katastrofálnych dôsledkov  rozhodnutia ÚVO je aj to, že nám v blízkosti centra mesta vzniklo územie nikoho, prázdne domy, ktoré dnes vlastnia  železnice. Ľudia sa vysťahovali síce do nových, ale iných domov do inej mestskej časti a teraz zistia, že miesto, kde prežili celý svoj život, opustili zbytočne? Podpis zmluvy na realizáciu tejto stavby som vnímal ako fakt. Už vtedy som vyjadril vieru, že štát má situáciu plne pod kontrolou a že sa stavba zrealizuje plynule od začiatku až do konca bez žiadnych komplikácii. Inak by to pre Trenčín a jeho obyvateľov bola jedna veľká katastrofa,“povedal R.Rybníček, ktorý sa v týchto dňoch osobne stretol a stretne s predstaviteľmi všetkých zainteresovaných inštitúcií.

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Štát pre novú investíciu vykupuje pozemky, majiteľom sa cena nepáči. No ak nepredajú, hrozí im vyvlastnenie

Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená....

Nový stavebný zákon: Prehľad základných princípov nového zákona

Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...

Výstavba diaľnic sa má urýchliť, prezidentka odobrila novelu zákona

V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...

Novela zákona urýchli výstavbu diaľnic aj o viac ako rok, vyhlásil Doležal

Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...

Obchvat Prešova začne fungovať, no východ potrebuje 15-násobne viac diaľnic a ciest

Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...

VIA IURIS: Novela zákona o výstavbe diaľnic je v rozpore s ústavou

VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...

Autá idúce do zoo stáli až v strede Kavečian. To som nezažil, vraví starosta

Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...

Územný plán nie je omaľovánka, poslanci často nevedia, čo schvaľujú (rozhovor)

Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...

Lehota pri vyvlastnení pozemkov pod diaľnicami sa predĺži, schválili poslanci

Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.

Vysporadúvajú pozemky pod obecnými cestami

NOVOŤ. Obecný úrad teší veľký záujem zo strany občanov dohodnúť sa a pozemky pod cestami obci...