Most na Škultétyho ulici je v havarijnom stave, pripravuje sa projekt jeho rekonštrukcie

Maximálna povolená tridsiatka a diery v moste nad železnicou na Škultétyho ulici. To sú signály, že most je v zlom stave.

V komisii mestského zastupiteľstva pre dopravu sa zaoberáme aj havarijným stavom tohto mosta. Je jedným z mnohých mostov v meste, za ktorý zodpovedá prešovská radnica.

Most bol postavený v období po druhej svetovej vojne. Dnes je ohrozovaný preťažovaním, nosné konštrukcie sú oslabené koróziou železobetónových konštrukcií.

Podobne, ako každý, kto cez tento most chodieva pešo, aj ja som zaznamenal, že v moste pribudli sondy, ktorými sa vykonalo preskúmanie stavu mosta.

Situáciu som zdokumentoval, fotografie môžete nájsť v galérii na stránke:

http://picasaweb.google.com/106906582395302722934/MostSkultetyhoHavarijnyStav?authkey=Gv1sRgCPyBurGUk_3-wQE

Ak má byť most uvedený do riadneho stavu, je nevyhnutná jeho rekonštrukcia.

Rozpočtové náklady sú odhadnuté zatiaľ na vyše 1,6 mil. eur. To je na pomery mestského rozpočtu dosť vysoká suma.

Pri rekonštrukcii mosta sa ráta s výhľadom na jeho rozšírenie zo súčasných dvoch na štyri pruhy s perspektívou prepojenia na Rusínsku ulici cez pripravovanú prepojku na Kuzmányho ulicu. Tak by sa vytvorilo rýchle a priame prepojenie trasa zo sídliska Sekčov až ku mestskej hale.

Samotná rekonštrukcia mosta si vyžiada rozsiahle zmeny v organizácii dopravy, ktoré zasiahnú značnú časť mesta.

Meniť sa bude musieť grafikon MHD, na trolejbusovej trati cez Obrancov mieru, 17. novembra a Škultétyho s jednou z nosných liniek č. 38 sa nebudú dať využiť trolejbusy.

Automobilová a aj pešia doprava bude musieť prechádzať po obchádzkových trasách.

Situáciu som predbežne konzultoval s pracovníkmi radnice, ktorí túto agendu majú na starosti. V prípade, že sa s rekonštrukciou mosta bude otáľať do času spustenia rozostavaného pokračovania tzv. Nábrežnej komunikácie od mestskej haly po bývalé ZVL, spustenie tejto komunikácie by vyriešilo jeden veľký problém s obchádzkovými trasami cez mesto.

Aj takýmito pomerne málo viditeľnými, ale pre plynulý život v meste nevyhnutnými záležitosťami, sa zaoberajú poslanci, primátor a radnica.

Po rekonštrukcii mosta by malo zo Škultétyho ulice zmiznúť dopravné značenie s maximálnou tridsiatkou, ktoré bolo osadené práve kvôli havarijnému stavu mosta. Toľko na vysvetlenie pre tých, ktorí sa pýtali, prečo je tam "tridsiatka".

Vyberám z projektovej dokumentácie

Spracovanie projektovej dokumentácie rekonštrukcie cestného mosta ponad železničnú trať Prešov - Plaveč na ul. Škultétyho pre stavebné povolenie je vyvolané nevyhnutnosťou opravy jestvujúceho mostného objektu.

Návrh zahŕňa opravu mostného objektu a nevyhnutný rozsah úpravy cesty a chodníkov v úsekoch pred a za mostom o celkovej dĺžke 120,0 m. Predmetný mostný objekt bol postavený v päťdesiatych rokoch minulého storočia, ako trojpólová trámová železobetónová konštrukcia s 6-timi nosnými trámami celkovej dĺžky 30,80 m.

V súčasnej dobe nespĺňa požiadavky zaťažiteľnosti podľa súčasne platných noriem. V tejto súvislosti bola v roku 2006 spracovaná diagnostika mostného telesa a následne v roku 2011 odborný prieskumu zameraný na diagnostiku mostnej konštrukcie, ktoré potvrdili nevyhnutnosť rekonštrukcie mostného telesa.

Zníženie únosnosti mostného objektu je spôsobené zatekaním nosnej konštrukcie, koróziou výstuže a betónových povrchov. Projektová dokumentácia rieši rekonštrukciu nosnej konštrukcie s vylepšením únosnosti nosnej konštrukcie a zahŕňa rekonštrukciu jestvujúceho cestného nadjazdu s úpravou šírkového usporiadania priľahlých úsekov komunikácie pred a za mostom na Škultétyho ulici úpravou chodníkov na dĺžke úpravy komunikácie, prekládku MTS kábla zaveseného na nosnej konštrukcii jestvujúceho mosta a napojenie novo navrhnutých dažďových vpustov na jestvujúcu kanalizáciu na Radlinského ulici.

Stavba zahŕňa aj ochranu železničnej trate Prešov – Plaveč pod mostným objektom, ako aj potrebné ochranné opatrenia trakčného vedenia. Obsahom objektu úpravy cesty je návrh obchádzkových trás nákladnej dopravy cez mesto Prešov s potrebným dočasným dopravným značením.

Z dôvodu skrátenia doby realizácie rekonštrukcie mostného objektu je navrhnutá zmena voči pôvodnej koncepcii riešenia v dvoch etapách po polovici za premávky cestnej dopravy v jednom smere, na úplnú výluku cestnej dopravy po mostnom objekte. Pri skrátenej dobe realizácie za úplného vylúčenia cestnej dopravy na moste je možné znížiť poplatky ŽSR. Uvedené zníženie je

Celkový rozsah stavby: Dĺžka stavebnej úpravy ul. Škultétyho 120,00 m

Vyvolané investície: dažďová kanalizácia, preložky TF, úprava chodníka, výluky železničnej dopravy pod mostom s náhradnou dopravou, úpravy grafikonu SAD a MHD, úpravy signálnych plánov na križovatkách obchádzkových trás.

Účelom rekonštrukcie mostného objektu je zvýšiť únosnosť nosnej konštrukcie a rozšíriť chodníky pre peších po obidvoch stranách a úprava priľahlých úsekov komunikácie s úpravou chodníkov na obidvoch stranách komunikácie.

Mimo mostného objektu sa upravia priľahlé úseky chodníkov a to nasledovne:

  • vľavo pred mostom v dĺžke 22,0 m v úrovni terénu;
  • vpravo pred mostom v dĺžke 45,0 m konzolovite vysunutý;
  • vľavo za mostom v dĺžke 16,0 m;
  • vpravo za mostom v dĺžke 25,0 m.

Rekonštrukcia nosnej konštrukcie ráta s výhľadom na rozšírenie komunikácie na štvorpruhovú komunikáciu s prepojením na ul. Rusínsku. Náklad na stavbu podľa dokumentácie pre stavebné povolenie: 1 645 280.-€ bez DPH závislé na vysokom stupni organizácie prác na rekonštrukcii mosta za prísneho dodržiavania harmonogramu krátkych výluk a prestávok podľa grafikonu železničnej dopravy.

V záujme zníženia nákladov a skrátenia doby realizácie je nevyhnutné zabezpečiť organizáciu cestnej premávky v meste Prešov a obchádzkových trás pre osobnú a nákladnú dopravu nasledovne:

  • mostný objekt bude uzatvorený ako celok, bez prejazdu akejkoľvek cestnej premávky
  • cestná premávka nákladnej a tranzitnej dopravy počas opravy mosta bude vedená v smere Košice – Poprad od križovatky na ulici Petrovanskej – križovatka ZVL na ulicu Švábska, Armádneho generála Svobodu, Bardejovská, Duklianska, Levočská - v smere Poprad – Košice odklonenie nákladnej a tranzitnej dopravy na ulici Levočská – križovatka Jednota, na ulicu Levočská, Duklianska, Šafáriková, Reimanova, Šafárikova, Jána Hollého, Lesík delostrelcov, Východná, Košická
  • oprava mostného objektu musí prebiehať v letných mesiacoch, konkrétne jún, júl a august - izolovaný úsek na železnici nebude zriadený
  • na križovatke Petrovanska – Švábska - Košická, na križovatke Švábska – Solivarská – Armádneho Generála Svobodu a križovatke Škultétyho – Budovateľská bude potrebné upraviť signálne plány svetelnej signalizácie križovatiek
  • v smere Košice – Poprad a Poprad – Košice umožniť pre SAD prejazd po Vajanského ulici - osobná doprava bude v smere Košice – Poprad usmernená na ulici Košická na ulicu Jilemnického, Budovateľská a Škultétyho
  • osobná doprava bude v smere Poprad – Košice usmernená na ulici Škultétyho na ulicu Budovateľská, Jilemnického a Košická.
Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Čo vieme o kauze Málinec: Vysvetľujeme, či môžu byť ľudia vyvlastnení aj či ich štát musí odškodniť

Posledné týždne sa farmári a obyvatelia z malých obcí na strednom Slovensku nevenujú ničomu inému...

Strategické investície sa majú zrýchliť, ale s rizikom oslabenia vlastníckych práv, poslanci prelomili prezidentkino veto

V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...

Štát pre novú investíciu vykupuje pozemky, majiteľom sa cena nepáči. No ak nepredajú, hrozí im vyvlastnenie

Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená....

Nový stavebný zákon: Prehľad základných princípov nového zákona

Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...

Výstavba diaľnic sa má urýchliť, prezidentka odobrila novelu zákona

V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...

Novela zákona urýchli výstavbu diaľnic aj o viac ako rok, vyhlásil Doležal

Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...

Obchvat Prešova začne fungovať, no východ potrebuje 15-násobne viac diaľnic a ciest

Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...

VIA IURIS: Novela zákona o výstavbe diaľnic je v rozpore s ústavou

VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...

Autá idúce do zoo stáli až v strede Kavečian. To som nezažil, vraví starosta

Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...

Územný plán nie je omaľovánka, poslanci často nevedia, čo schvaľujú (rozhovor)

Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...