Most podporí variant úseku R7 Bratislava - Dunajská Lužná

Výstavba nového variantu výstavby R7 Bratislava - Dunajská Lužná podľa štátneho tajomníka ministerstva dopravy a podpredsedu Mostu - Híd Ivana Švejnu je v záujme zabezpečenia čo optimálneho a ekonomicky najefektívnejšieho riešenia stavby tejto cesty.

23. 08. 2010

Bratislava - Strana Most - Híd jednoznačne podporuje nový variant výstavby sedemkilometrového úseku rýchlostnej cesty R7 Bratislava - Dunajská Lužná schválený rezortom dopravy. Je to v záujme zabezpečenia optimálneho a ekonomicky najefektívnejšieho riešenia stavby tejto cesty, uviedol v pondelok pre agentúru SITA štátny tajomník ministerstva dopravy a podpredseda Mostu - Híd Ivan Švejna. Reagoval tak na informácie, že Národná diaľničná spoločnosť (NDS), a.s. zrušila tender na vypracovanie dokumentácií pre stavbu R7 Bratislava - Dunajská Lužná, čo spôsobí meškanie začiatku stavby uvedenej komunikácie, ktorá má uľahčiť preťaženú dopravu na terajšej ceste prvej triedy. Minister dopravy Ján Figeľ (KDH) zrušil pôvodný variant a rozhodol o novom variante trasy rýchlostnej komunikácie.

Výstavba rýchlostnej cesty R7, ktorá má viesť z Bratislavy juhom Slovenska až do Lučenca, patrí medzi programové priority Mostu - Híd. "Príprava a výstavba rýchlostnej cesty R7 bola posudzovaná z viacerých hľadísk, a to predovšetkým dopravno-odborných, ekonomických a tiež z pohľadu vplyvu tejto rýchlostnej komunikácie na životné prostredie. Výber variantu A výstavby rýchlostnej cesty podliehal výlučne týmto kritériám," uviedol ďalej Švejna. Jedným z cieľov vlády v oblasti dopravy, tak ako to uvádza vo svojom programovom vyhlásení, je podľa neho zabezpečenie nadštandardného cestného spojenia Bratislavy a Košíc, ako aj začatie výstavby úsekov na rýchlostných cestách v jednotlivých regiónoch Slovenska. A výstavba R7 patrí medzi ne.

Ministerstvo dopravy na otázky agentúry SITA o výstavbe R7 Bratislava - Dunajská Lužná zatiaľ neodpovedalo. Denník Pravda v pondelok napísal, že minister dopravy Ján Figeľ vybral pre výstavbu R7 variant A, čím uprednostnil hlavné mesto Bratislava s primátorom Andrejom Ďurkovským (KDH). Pôvodný variant C, ktorý presadzovali miestne samosprávy dotknutých obcí a ochranári, minister podľa novín bez rokovania s nimi zrušil. Zmena trasy môže spôsobiť asi polročné meškanie výstavby cesty. Nový variant podľa rezortu dopravy rieši oveľa lepšie dopravnú situáciu v Bratislave, kým pôvodný ju skôr komplikuje. Starostovia s tým však nesúhlasia. Pravda pripomína, že nový variant stavby úseku R7 by mal viesť popri chránenom území Dunajské Luhy. Proti tomu môžu protestovať ochranári a Európska komisia môže požiadať o zmenu trasy, prípadne podať žalobu na Slovensko. Európska smernica o biotopoch totiž nedovoľuje zásahy do chránených území.

Denník Pravda v pondelok napísal, že minister dopravy Ján Figeľ vybral pre výstavbu R7 variant A, čím uprednostnil hlavné mesto Bratislava s primátorom Andrejom Ďurkovským (KDH). Pôvodný variant C, ktorý presadzovali miestne samosprávy dotknutých obcí a ochranári, minister podľa novín bez rokovania s nimi zrušil. Zmena trasy môže spôsobiť asi polročné meškanie výstavby cesty. Pravda pripomína, že nový variant stavby úseku R7 by mal viesť popri chránenom území Dunajské Luhy. Proti tomu môžu protestovať ochranári a Európska komisia môže požiadať o zmenu trasy, prípadne podať žalobu na Slovensko. Európska smernica o biotopoch totiž nedovoľuje zásahy do chránených území.

NDS zatiaľ predpokladala, že výstavba R7 Bratislava - Dunajská Lužná by sa mohla začať koncom roku 2012 a dokončená by mala byť v októbri 2015. Finančné náklady na stavbu tohto úseku podľa štátnej expertízy predstavujú 56,19 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty v cenovej úrovni na konci roku 2009. Pôvodný variant počítal s trasou cesty severovýchodne od obcí Rovinka a Dunajská Lužná poza železničnú trať s vidieckou zástavbou.

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Nový stavebný zákon: Prehľad základných princípov nového zákona

Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...

Výstavba diaľnic sa má urýchliť, prezidentka odobrila novelu zákona

V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...

Novela zákona urýchli výstavbu diaľnic aj o viac ako rok, vyhlásil Doležal

Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...

Obchvat Prešova začne fungovať, no východ potrebuje 15-násobne viac diaľnic a ciest

Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...

VIA IURIS: Novela zákona o výstavbe diaľnic je v rozpore s ústavou

VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...

Autá idúce do zoo stáli až v strede Kavečian. To som nezažil, vraví starosta

Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...

Územný plán nie je omaľovánka, poslanci často nevedia, čo schvaľujú (rozhovor)

Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...

Lehota pri vyvlastnení pozemkov pod diaľnicami sa predĺži, schválili poslanci

Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.

Vysporadúvajú pozemky pod obecnými cestami

NOVOŤ. Obecný úrad teší veľký záujem zo strany občanov dohodnúť sa a pozemky pod cestami obci...

Vláda odklepla Doležalovu novelu cestného zákona. Dočkáme sa diaľnice do Košíc?

Predĺženie vyvlastnenia pozemkov pod cestami na ďalších desať rokov, definícia cesty i komunikácie...