Motoristi prejdú po diaľnici až do Žiliny

Posledný chýbajúci úsek na diaľnici medzi Bratislavou a Žilinou sa pre vodičov otvoril v pondelok nadránom. Motoristi tak môžu jazdiť po približne dvestokilometrovom súvislom úseku cesty s najvyššou kvalitou.

Pôvodne sa mal desaťkilometrový úsek od Sverepca po Vrtižer pri Považskej Bystrici otvárať až na jeseň, vláda však stihla prestrihnúť pásku ešte dva týždne pred parlamentnými voľbami.

Vydýchnu si tak vodiči, ktorí sa rýchlejšie a úspornejšie dostanú až po Žilinu a tiež Považskobystričania, ktorým sa odbremení doprava priamo v meste. "Považská Bystrica už nebude tým známym "diaľničným lievikom", ktorý vznikol po priblížení diaľnice k hraniciam mesta zo severnej i južnej strany v minulých rokoch. Cez mesto sa v niektoré dni presúvalo do 40–tisíc áut," povedal primátor mesta Miroslav Adame.

Súčasťou novootvoreného úseku je aj kontroverzný asi kilometrový most, ktorý vedie priamo ponad obytnú časť Považskej Bystrice. Niektorí obyvatelia žiadali, aby diaľnica smerovala cez tunel mimo mesta. Protest proti plánovanej trase podali až na Najvyšší súd, ktorý žalobu zamietol.

Novú diaľnicu tvoria dva úseky, ktorých postavenie spolu stálo približne 300 miliónov eur. Financovaná bola zo štátneho rozpočtu, z fondov Európskej únie a z peňazí Európskej investičnej banky. Úseky stavalo viacero firiem, medzi nimi aj Doprastav, Váhostav – SK či Skanska.

Otvoreniu diaľnice pre motoristov predchádzali netradičné dvojdňové oslavy. Najprv si mohli v sobotu most vyskúšať chodci a cyklisti, večer nasledoval koncert skupiny Elán. Slávnostné prestrihnutie pásky a rozsvietenie nového mosta za účasti členov vlády prišlo na rad v nedeľu večer. Veľkolepé odovzdávanie diaľnic pred voľbami obľubovali aj predošlé vlády.

Súvislá diaľnica z Bratislavy do Žiliny sa oneskorila o štyri roky. Dokončenie diaľnice do roku 2006 sľuboval automobilke Kia pri jej príchode na Slovensko bývalý premiér Mikuláš Dzurinda.

Anketa: Čo si myslia o novootvorenej diaľnici

Igor Choma, šéf Národnej diaľničnej spoločnosti

Je to mimoriadne dôležitá stavba. Vybudovaná v náročných časových a technických podmienkach pri dodržaní kvality. Naozaj si zasluhuje mimoriadnu pozornosť laickej i odbornej verejnosti. Pred zhotoviteľmi klobúk dole.

Roman Havlíček, združenie Priatelia Zeme – CEPA

Vláda a ministerstvo dopravy by ušetrili sebe aj ľudom, ktorí sú diaľnicou dotknutí, veľa nervov aj času, keby nenástojili na súčasnom trasovaní cesty. Most diaľnice vedie ponad obytnú časť mesta. Pre ľudí, čo tam bývajú, nebude nič príjemné, keď im budú niekoľko metrov nad hlavami jazdiť autá.

Jozef Drahovský, dopravný analytik

Z pohľadu dopravy si obyvatelia vydýchnu, cez mesto sa intenzita áut zníži. Most sa zrejme stane novou dominantou mesta. Pri určovaní trasy však bolo veľa možností, kadiaľ mohla diaľnica viesť. Pre boj záujmových skupín nešla nakoniec ani východným krajom mesta, ani západným, ale nakoniec samotným stredom.

Miroslav Adame primátor mesta Považská Bystrica

Zo stavebného i vizuálneho hľadiska ide o významné architektonické dielo, ktoré bude horúcim kandidátom na získanie prestížnych ocenení. Z hľadiska ľudského však ide o mierne kontroverznú stavbu, ktorá sa stala mimoriadne očakávanou aj napriek tomu, že u niektorých Považskobystričanov vyvoláva nevôľu. Na druhej strane bola mnohými prijatá.

Diaľnica pri Považskej Bystrici

  • Sverepec – Vrtižer – 1. úsek (0,0 – 4,9 km)
  • Zhotoviteľ: Doprastav – Skanska BS
  • Začiatok výstavby: 1. august 2008
  • Plánovaný koniec výstavby: 31. október 2010

Financie

  • Cena za projektové práce: 1,7 mil. €*
  • Cena za výkup pozemkov vrátane znaleckých posudkov a kolkov: 6,8 mil. €*
  • Vysúťažená cena za zhotovenie: 147,5 mil. €*
  • Skutočná suma: 147,5 mil. €*
  • Dodatky k zmluve so zhotoviteľom: žiadne
  • Zdroje financovania: fondy EÚ – 82,7 mil. €, Európska investičná banka – 7,1 mil. €, štátny rozpočet – 14,6 mil. €
  • Pôvodná expertízna cena: 4,8 miliardy Sk (158,5 mil. €)
  • Sverepec – Vrtižer – 2. úsek (4,9 – 9,595 km)

Zhotoviteľ: Váhostav–SK, Strabag, Bogl a Krýsl
Začiatok výstavby: 10. január 2008
Plánovaný koniec výstavby: 11. júl 2010

Financie

  • Cena za projektové práce: 3,2 mil. €
  • Cena za výkup pozemkov vrátane posudkov a kolkov: 3,2 mil. €*
  • Vysúťažená cena: 125,7 mil. €*
  • Skutočná suma: 137,7 mil. €*
  • Dodatky k zmluve so zhotoviteľom: tri (prepočet cien z korún na eurá, zmena času dokončenia stavby, úprava predmetu diela a ceny)
  • Zdroje financovania: fondy EÚ – 46 mil. €, Európska investičná banka – 45,7 mil. €, štátny rozpočet – 80,1 mil. €
  • Pôvodná expertízna cena: 4,6 miliardy Sk (152,5 mil. €)

* CENY SÚ BEZ DPH

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Nový stavebný zákon: Prehľad základných princípov nového zákona

Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...

Výstavba diaľnic sa má urýchliť, prezidentka odobrila novelu zákona

V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...

Novela zákona urýchli výstavbu diaľnic aj o viac ako rok, vyhlásil Doležal

Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...

Obchvat Prešova začne fungovať, no východ potrebuje 15-násobne viac diaľnic a ciest

Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...

VIA IURIS: Novela zákona o výstavbe diaľnic je v rozpore s ústavou

VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...

Autá idúce do zoo stáli až v strede Kavečian. To som nezažil, vraví starosta

Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...

Územný plán nie je omaľovánka, poslanci často nevedia, čo schvaľujú (rozhovor)

Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...

Lehota pri vyvlastnení pozemkov pod diaľnicami sa predĺži, schválili poslanci

Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.

Vysporadúvajú pozemky pod obecnými cestami

NOVOŤ. Obecný úrad teší veľký záujem zo strany občanov dohodnúť sa a pozemky pod cestami obci...

Vláda odklepla Doležalovu novelu cestného zákona. Dočkáme sa diaľnice do Košíc?

Predĺženie vyvlastnenia pozemkov pod cestami na ďalších desať rokov, definícia cesty i komunikácie...