Mýtna fraška, II. dejstvo

Národná diaľničná spoločnosť si ide obstarať služby nezávislého znalca. Zákazku do konca roka 2022 odhaduje na 32,5 milióna eur. Úlohou znalca bude kontrolovať, či prevádzkovateľ diaľničného mýta plní tie kvalitatívne parametre ponuky, ku ktorým sa zaviazal.

Kľúčovým je ten, aby sa na spoplatnené cesty dostalo čo najmenej čiernych pasažierov. Ich výskyt totiž znižuje štátu výnosy z mýta.

Tender na nezávislého znalca za fúru peňazí by mal hovoriť o tom, že štát nepodceňuje rolu nezávislej kontroly. No v tejto súvislosti sa dostáva do nového svetla vylúčenie najlacnejšej ponuky na vybudovanie mýtneho systému od konzorcia Slovakpass.

Okrem problému okolo záložných agregátov Národná diaľničná toto konzorcium vylúčila aj pre neobvykle nízku cenu.

Inými slovami, Slovakpass ponúkol také skvelé mýtne parametre vrátane hustého sita na čiernych pasažierov, ktoré za ponúkanú cenu nemohol urobiť. Usúdila štátna diaľničná.

Pripomeňme, že ponuka Slovakpassu bola od víťaznej a v tendri najdrahšej a nakoniec jedinej ponuky nižšia zhruba o šesť miliárd korún.

Slovakpass sa so sťažnosťou obrátil na Brusel a tam nadobudli podozrenie, že súťaž naozaj nebola fér.

V liste, ktorý poslal na Slovensko, komisár Charlie McCreevy naznačil dokonca možnosť manipulácie: „NDS nesprávne použila koncept neobvykle nízkej ceny, pretože NDS najskôr prostredníctvom prepočtu zmenila jeden podstatný parameter ponuky sťažovateľa a na základe takto zmenenej hodnoty vyhlásila ponuku sťažovateľa za neobvykle nízku. NDS preto nemohla vylúčiť ponuku z dôvodu neobvykle nízkej ponuky, pretože takáto neobvykle nízka ponuka neexistovala."

A keďže slovenská strana nedokázala Bruselu rozptýliť pochybnosti, ten začal proti Slovensku „disciplinárne" konanie. „Je možné, že slovenské orgány porušili zásadu rovnakého zaobchádzania a nediskriminácie v zmysle smernice o verejnom obstarávaní," vyhlásila eurokomisia.

Čo bránilo diaľničnej firme vybrať Slovakpass a až cez nezávislého znalca dozerať, ako napĺňa svoje ambiciózne záväzky? Čo jej bránilo pokutovať Slovakpass, ak ich poruší? Bránil jej nejaký vyšší záujem, ktorý sa dostal nad záujem verejný. Fraška teraz môže pokračovať tendrom na nezávislého znalca.

Podrobne monitorujeme:

Diaľničné mýto na Slovensku

Priamo súvisiace články

Cena nášho mýta sa stále zvyšuje 

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Štát pre novú investíciu vykupuje pozemky, majiteľom sa cena nepáči. No ak nepredajú, hrozí im vyvlastnenie

Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená....

Nový stavebný zákon: Prehľad základných princípov nového zákona

Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...

Výstavba diaľnic sa má urýchliť, prezidentka odobrila novelu zákona

V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...

Novela zákona urýchli výstavbu diaľnic aj o viac ako rok, vyhlásil Doležal

Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...

Obchvat Prešova začne fungovať, no východ potrebuje 15-násobne viac diaľnic a ciest

Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...

VIA IURIS: Novela zákona o výstavbe diaľnic je v rozpore s ústavou

VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...

Autá idúce do zoo stáli až v strede Kavečian. To som nezažil, vraví starosta

Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...

Územný plán nie je omaľovánka, poslanci často nevedia, čo schvaľujú (rozhovor)

Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...

Lehota pri vyvlastnení pozemkov pod diaľnicami sa predĺži, schválili poslanci

Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.

Vysporadúvajú pozemky pod obecnými cestami

NOVOŤ. Obecný úrad teší veľký záujem zo strany občanov dohodnúť sa a pozemky pod cestami obci...