Mýtna krádež tlačí Figeľa

Eurokomisár pre vnútorný trh Michel Barnier tvrdí, že Brusel trvá na svojom: tender bol diskriminačný.

Bratislava - „Je to prihrávanie miliárd ľudom blízkym Smeru. Nie je to len klientelizmus, ale krádež." Takto ohodnotil pred viacerými mesiacmi elektronické mýto za 852 miliónov eur poslanec za KDH Július Brocka. Dalo sa totiž získať asi o 200 miliónov eur lacnejšie.

Jeho stranícky šéf Ján Figeľ má teraz urobiť všetko pre to, aby Slovensko pre mýto nedostalo sankcie. Mýtny tender sa totiž stále nepozdáva Európskej komisii, ktorá nám dáva poslednú šancu presvedčiť, že bol v poriadku.

Porušenie pravidiel

„Komisia konštatovala, že došlo k porušeniu pravidiel vo veci pridelenia štátnej zákazky na mýto a my pokračujeme v skúmaní tohto prípadu. Zajtra navrhnem kolégiu komisárov, aby Slovensku zaslala svoje stanovisko,“ povedal eurokomisár pre vnútorný trh Michel Barnier.

Ponuky v tendri

Konzorcium Slovakpass predložilo ponuku vo výške asi 630 miliónov eur s DPH. Zo súťaže ho vyradili ako všetkých ostatných s výnimkou víťaza. Obrátilo sa na Brusel.
Víťazné konzorcium SanToll ­ Ibertax, dnes SkyToll, vyhralo súťaž s ponukou za 852 miliónov eur.

Znamená to, že Slovensko je o krok bližšie k žalobe za spôsob, akým vysúťažilo megazákazku na elektronické mýto a ako ho napokon zaviedlo do praxe.

Súťaž o prevádzku mýta vyhralo konzorcium, ktoré prišlo s najvyššou cenou – 852 miliónov eur. Pritom s nikým nesúťažilo, keďže zvyšných troch uchádzačov vylúčila Národná diaľničná spoločnosť. Konzorcium Slovakpass s ponukou o 200 miliónov eur nižšou sa napokon obrátilo so sťažnosťou na Brusel.

List, ktorý naše ministerstvo onedlho dostane z Bruselu, znamená začiatok ďalšieho stupňa konania. Po ňom je už len žaloba na Európskom súdnom dvore.

„Slovenské úrady budú mať dva  mesiace na odpoveď. Túto odpoveď preskúmame a budeme musieť vydať ďalšie rozhodnutie, či vec postúpime na Európsky súdny dvor,“ povedal eurokomisár.

Sankcie sú otázne

Strany súčasnej vládnej koalície v opozícii mýto ostro kritizovali. Minister dopravy Ján Figeľ (KDH) sa chystá v spore s eurokomisiou obhajovať záujmy Slovenska. Ako konkrétne, nepovedal.

„Sme pripravení vstúpiť do dialógu po oboznámení sa s rozhodnutím Európskej komisie tak, aby sme dokázali obhájiť nielen argumenty, ale aj záujem Slovenska,“ povedal minister, ktorý teraz čaká na oficiálny list z Bruselu. Neodpovedal zatiaľ na otázku, aké sankcie v krajnom prípade Slovensku hrozia.

Bližšie informácie počas prebiehajúceho konania nechcel poskytnúť ani eurokomisár Barnier.

„Extrémnym opatrením by mohlo byť zrušenie zmluvy,“ povedal Tomáš Kamenec, právnik, zastupujúci rakúske konzorcium Kapsch. To tiež zo súťaže vylúčili.

„Trinásť rokov po uzatvorení zmluvy na spracovanie biologického a zeleného odpadu medzi mestom Bonn a Muellververtung Bonn. Európsky súdny dvor rozhodol, že zadanie zákazky prebehlo v rozpore s komunitárnym právom, keďže zákazka bola zadaná bez predchádzajúceho riadneho zadávacieho postupu, a preto musí byť bez odkladu ukončená,“ uviedol Kamenec príklad.

Exminister dopravy Ľubomír Vážny (Smer) stále tvrdí, že elektronické mýto je v poriadku. „My sme dodržali slovenský zákon o verejnom obstarávaní, ktorý je kompatibilný s európskym,“ povedal.

Figeľ by sa podľa neho mal pri obhajobe tendra oprieť o list eurokomisára pre dopravu z marca tohto roka. „Tam jednoznačne skonštatoval, že mýto je zavedené úspešne, že je to dobrý projekt, transparentný a nediskriminačný,“ povedal Vážny.

Čo prekáža komisii

Vláda má na stole dlhý zoznam toho, čo Bruselu prekáža. Najprv začala konanie pre spôsob a dôvody, akým zo súťaže vylúčili najlacnejšieho uchádzača.

„Doterajší vývoj sa týkal samotného tendra z hľadiska jeho zadania a hlavne vylúčenia konkrétneho sťažovateľa, firmy Slovakpass,“ povedal Figeľ. Konzorcium okrem iného vylúčili pre podozrivo nízku cenu.  Pre tento bod začala komisia konať ešte v roku 2008.

Neskôr konanie rozšírila aj na ďalšie problémové body, ktoré vyplynuli zo zavádzania mýta do praxe. Figeľ tak zrejme bude Bruselu odpovedať aj na otázky o výbere mýtneho cez kúpu lístkov – takzvaných ticketov.

Systém má byť totiž podľa zmluvy čisto elektronický. Keby ostatní uchádzači v súťaži vedeli, že sa to zmení, mohli ich ponuky vyzerať úplne inak.

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Zmena cestného zákona môže pomôcť vyvlastniť pozemky pod diaľnicami

MDV podotýka, že v súčasnosti platná právna úprava neumožňuje pri líniových stavbách oznamovať...

Viceprimátorka Štasselová: Holý počíta s vyvlastňovaním pre nájomné byty

Prostriedky chceme čerpať zo Štátneho fondu rozvoja bývania a spolupracovať s finančnými partnermi...

Gyimesi: Benešove dekréty sú stále živé. Dochádza ku konfiškácii na základe národnosti

Poslanec za hnutie OĽaNO tejto súvislosti priblížil dva čerstvé prípady.

Prvé kilometre - video dokument o stavbe diaľnice D1 z roku 1970

Nad všetky očakávania intenzívny rast dopravy v mestách a na cestách vyžaduje nevyhnutne stavbu...

Premiér Matovič chce od základu zmeniť stavebné konanie

Predstava predsedu vlády je vložiť veľkú právomoc do rúk projektantov. Tí majú mať v rukách...

Otrasy z cesty sa prenášajú na môj dom. Ktorý úrad má povinosť nariadiť nápravu?

Pri našom dome vedie cesta 1. triedy. V poslednej dobe sa stav komunikácie zhoršil natoľko, že pri...

Čo je to jednoduchá stavba podľa stavebného zákona?

Stavebný zákon definuje takzvané "jednoduché stavby". Pozor, pod pojmom "drobné stavby" rozumie...

Čo je to drobná stavba podľa stavebného zákona?

Prečo rozlišovať, čo je a čo nie je drobná stavba? Pretože na drobné stavby nie je potrebné...

Sused chce postaviť dom 1 meter od môjho pozemku. Čo sa dá robiť?

Pokiaľ Váš sused ešte nemá vydané územné rozhodnutie resp. stavebné povolenie, uplatnite aktívne...

O verejnom záujme sa rozhoduje v správnom konaní, upozorňuje ministerstvo dopravy

Poslanci za SaS navrhli zrušiť zákon, ktorý umožňuje vyvlastňovanie v súkromnom záujme.