Dopravcovia majú problém skontrolovať si, za čo mýto platia a či vôbec platia správnu cenu. Doklady, ktoré dostávajú, vraj podľa nich neobstoja ani na daňovom úrade.
Bratislava - Do Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) sa chystajú poslanci parlamentu na prieskum. Včera sa na tom zhodli vo výbore pre hospodársku politiku. S návrhom síce prišiel opozičný poslanec Stanislav Janiš (SDKÚ), presvedčiť opozíciu však nemal problém.
Predseda výboru Maroš Kondrót (Smer) by chcel prieskum urobiť čo najskôr. „Veľký systém prináša veľké problémy, kým sa zabehne, ale tieto sú skutočne už trošku príliš veľké. Zdá sa mi, že to nebolo dobre pripravené," povedal. Proti prieskumu nenamietali ani poslanci za HZDS či SNS.
Minister dopravy Ľubomír Vážny (Smer) svoj názor na mýtny systém nezmenil. Podľa neho funguje.
Iný názor majú zástupcovia dopravcov, ktorí včera prišli na rokovanie výboru. Chceli, aby sa riešili nedostatky systému, ktoré sa prejavujú stále viac.
Dôkazom toho sú podľa nich aj platby za mýto. Tým, čo platia mýto na faktúru, totiž začínajú prichádzať výzvy na úhradu.
„Je to len výzva na platbu, hoci dohoda bola, že si budeme elektronicky sťahovať faktúry. To by sa rátalo ako daňový doklad," povedala Ingrid Rosová z firmy Euspedit. Na doklade je však uvedená len suma, ktorú má klient uhradiť, teda cena, ktorú prejazdil kamión za niekoľko dní. Od sprostredkovateľa sa nedozvedia, kadiaľ kamión jazdil.
Dopravca si tak nevie skontrolovať, za čo presne má platiť a či je jeho vyúčtovanie správne.
Výzvy na platbu dostávajú dopravcovia od sprostredkovateľa a nie od SkyTollu. Keď platia mýto na faktúru, potrebujú zložiť zálohu 600 eur za každý kamión. S hotovosťou im pomáha práve sprostredkovateľ.
Podľa Pavla Machavu z firmy Eurowag, ktorá je jedným zo sprostredkovateľov, si dopravcovia môžu na webovej stránke nájsť aj podrobnejší rozpis - koľko ktorý kamión prejazdil počas jednotlivých dní. „Podrobný rozpis s vyznačením konkrétnych úsekov, ktoré dopravca prejazdil, môžu získať v NDS. Tá ich našej spoločnosti neposkytuje," povedal Machava.
Dopravcovia predpokladali, že podrobné informácie im má dať prevádzkovateľ mýta - SkyToll. Hovorkyňa firmy Lenka Lendacká tvrdí, že je to možné a to bezplatne. „Detailný výpis možno získať na stránke www.emyto.sk," povedala.
Dopravcovia však hľadali výpis aj cez túto stránku. Dostali sa len k dokladu, na ktorom sú uvedené kódy spoplatnených úsekov ciest, ktoré auto prešlo. Opäť chýba presné označenie - odkiaľ a kam auto išlo. „Doklady, ktoré máme, sú nepoužiteľné, neuznajú nám ich daňové úrady, takisto máme problém s audítormi," povedal prezident Únie autodopravcov Jaroslav Polaček.
Skutočné daňové doklady sa SkyToll ešte len chystá posielať. „Zákazník dostane mesačnú faktúru, ktorá slúži aj ako daňový doklad vždy po skončení príslušného kalendárneho mesiaca," povedala Lendacká. Na nej je napísané, aby ju neuhrádzal. Zaplatiť ju totiž má sprostredkovateľ - napríklad Eurowag.
„Prvé výzvy naša spoločnosť posiela v týchto dňoch," povedal Machava. S väčšinou dopravcov má firma zmluvu nastavenú na sedem až štrnásťdňové platby.
Zamotané faktúry sú však podľa dopravcov len jedným z problémov, ktoré prináša mýto. Vládu stále žiadajú, aby systém na niekoľko mesiacov zastavila, kým sa dá do poriadku.
Aktuálna ostáva podľa nich aj požiadavka okresať hustú spoplatnenú sieť ciest prvej triedy. O stretnutie žiadali premiéra Roberta Fica. Termín mu dali do dnešného dňa. Dovčera ešte nijakú reakciu od neho nemali.
Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018
Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017
Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.
V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...
Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená....
Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...
V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...
Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...
Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...
VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...
Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...
Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...
Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.
Daniel Šmíd je lektor etikety, ktorý vám vysvetlí, ako správne telefonovať.
Chlapcom chýbajú mužské vzory, muži sa boja osamostatniť a najčastejšia príčina rozvodov nikoho neprekvapí.
V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov pozemkov. Parlament jej veto prelomil bez väčšieho zaváhania.
Riaditeľ Univerzitnej nemocnice v Martine Peter Durný potvrdil, že pozemky pod stavbou stále nie sú vysporiadané. Tvrdí, že bezodplatné vyvlastnenie pozemkov nebolo realizovateľné.
Ministerstvo chce začať so sanáciou ešte tento rok.
Úrad pre územné plánovanie a výstavbu sa zatiaľ nerozhodol, aké stanovisko zaujme v prípade vyvlastnenia Machnáča, kde sa predtým stotožnil so zastavením konania. Toto rozhodnutie označila generálna prokuratúra za...
Aktivisti tvrdia, že vstupom generálnej prokuratúry do procesu opäť svitla nádej na záchranu budovy.
Podľa odborníkov malo k sanácii prísť už dávno.
Liečebný dom v Trenčianskych Tepliciach chce zachrániť neziskovka.
V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...
Riaditeľ Univerzitnej nemocnice v Martine Peter Durný potvrdil, že pozemky pod stavbou stále nie sú...
Ministerstvo chce začať so sanáciou ešte tento rok.