Mýtne značky označia cesty najskôr o pol roka

Vodiči kamiónov, autobusov a nákladných áut sa dočkajú značiek upozorňujúcich na jazdu po platenej ceste prvej triedy zrejme až začiatkom budúceho roka.

Iba niektoré diaľnice a rýchlostné cesty sú označené tabuľami, ktoré upozorňujú vodičov na povinnosť platiť mýtny poplatok.

Odchádzajúci minister dopravy Ľubomír Vážny nesplnil sľub zo začiatku roka, že mýtne značky budú stáť pri diaľniciach a cestách prvej triedy do júla tohto roka. V termíne do júla ministerstvo dopravy a Národná diaľničná spoločnosť označili mýtom zaťažené diaľnice či rýchlostné cesty. Najviac platených úsekov v dĺžke až 1 500 kilometrov je na cestách prvej triedy.

"Od júla platí nová vyhláška s ďalšími mýtnymi úsekmi, preto neboli označované tie doterajšie," odôvodnil chýbajúce značky Stanislav Jurikovič, hovorca doterajšieho ministra dopravy Ľubomíra Vážneho. Do polovice roka sa spoplatnené cesty podelili na väčší počet úsekov. Štát však nerozmiestnil značky na žiadnom úseku.

"Úseky sa označia neskôr. S najväčšou pravdepodobnosťou to všetko bude riešiť nové vedenie Národnej diaľničnej spoločnosti," dodal Jurikovič. Za osádzanie značiek nesie totiž zodpovednosť štátna Národná diaľničná. Po zmene vlády nastanú výmeny aj v jej vedení.

Budúci minister dopravy Ján Figeľ je k otázkam osadenia mýtnych značiek zdržanlivý, stanovisko vraj padne až po nástupe novej vlády a zmene vedenia. Podľa informácií denníka Pravda od nemenovaného zdroja z Národnej diaľničnej spoločnosti však značky na cestách prvej triedy vodiči do konca tohto roka neuvidia. Vykonať sľub je vraj nákladné a zložité. Cesty prvej triedy nespravuje diaľničná spoločnosť ,ale Slovenská správa ciest. Otvorené tak ostáva, kto značky osadí a kto sa bude o ne starať.

Národná diaľničná spoločnosť denníku Pravda vyše tri týždne neodpovedala na otázky, koľko kusov značiek sa vyrobí, ktorá fi rma to bude robiť a koľko to štátnu kasu vyjde. Diaľničná spoločnosť nedávno Únii autodopravcov tvrdila, že by malo ísť približne o 6–tisíc značiek a vyrábať ich má firma Sates. Na základe čoho Národná diaľničná spoločnosť túto firmu vybrala, však štátna akciovka Pravde tiež neodpovedala.

Únia dopravcov zastrešuje malých a stredných podnikateľov, ktorí protestovali proti spôsobu zavedenia mýta na Slovensku. Počas januárových protestov vybojovali niekoľko ústupkov vrátane nového označovania. Vodiči totiž často nevedia, kde vstupujú na platený úsek. Aj minulý rok pritom kamióny a nákladné autá platili za niektoré cesty prvej triedy, bolo to však len 300 kilometrov. Od tohto roka im však pribudlo ďalších vyše 1 200 kilometrov na hlavných cestách, súhrnne sa tak mýto vyberá na polovici siete hlavných ciest Slovenska. Pokuty za neplatenie mýta sa pritom môžu vyšplhať do 1 655 eur (50–tisíc korún).

Mýto na Slovensku

  • platí sa na vyše 2–tisícoch km ciest a diaľnic na Slovensku
  • približne 1 600 km z toho sú cesty prvej triedy, takmer 400 km sú diaľnice a rýchlostné cesty
  • mýtne značky sú doteraz osadené iba na hraničných priechodoch, diaľniciach a rýchlostných cestách
  • značenie chýba na cestách I. triedy, aj keď ho minister dopravy prisľúbil rozmiestniť do 1. júla 2010
Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Zmena cestného zákona môže pomôcť vyvlastniť pozemky pod diaľnicami

MDV podotýka, že v súčasnosti platná právna úprava neumožňuje pri líniových stavbách oznamovať...

Viceprimátorka Štasselová: Holý počíta s vyvlastňovaním pre nájomné byty

Prostriedky chceme čerpať zo Štátneho fondu rozvoja bývania a spolupracovať s finančnými partnermi...

Gyimesi: Benešove dekréty sú stále živé. Dochádza ku konfiškácii na základe národnosti

Poslanec za hnutie OĽaNO tejto súvislosti priblížil dva čerstvé prípady.

Prvé kilometre - video dokument o stavbe diaľnice D1 z roku 1970

Nad všetky očakávania intenzívny rast dopravy v mestách a na cestách vyžaduje nevyhnutne stavbu...

Premiér Matovič chce od základu zmeniť stavebné konanie

Predstava predsedu vlády je vložiť veľkú právomoc do rúk projektantov. Tí majú mať v rukách...

Otrasy z cesty sa prenášajú na môj dom. Ktorý úrad má povinosť nariadiť nápravu?

Pri našom dome vedie cesta 1. triedy. V poslednej dobe sa stav komunikácie zhoršil natoľko, že pri...

Čo je to jednoduchá stavba podľa stavebného zákona?

Stavebný zákon definuje takzvané "jednoduché stavby". Pozor, pod pojmom "drobné stavby" rozumie...

Čo je to drobná stavba podľa stavebného zákona?

Prečo rozlišovať, čo je a čo nie je drobná stavba? Pretože na drobné stavby nie je potrebné...

Sused chce postaviť dom 1 meter od môjho pozemku. Čo sa dá robiť?

Pokiaľ Váš sused ešte nemá vydané územné rozhodnutie resp. stavebné povolenie, uplatnite aktívne...

O verejnom záujme sa rozhoduje v správnom konaní, upozorňuje ministerstvo dopravy

Poslanci za SaS navrhli zrušiť zákon, ktorý umožňuje vyvlastňovanie v súkromnom záujme.